Ferrari-motoren galopperer på syltynn is – her er tallene som har snudd opp-ned på sesongen
I starten av sesongen var det kult å være Ferrari-supporter. Hvis denne trenden fortsetter ser sesongutviklingen særdeles bekmørk ut.
FORMEL 1: Før årets første løp i Bahrain var det knyttet svært stor spenning til de nye bilene. De store spørsmålene var hvem som traff og hvem som feilet. Man spådde at minst ett team i toppen ville finne på noe genialt, og man skulle ikke la seg overraske for mye om ett av de sterkere teamene også bommet solid.
På chassis-siden var det i alle fall noen tydelige elementer som utkrystalliserte seg tidlig. Ferrari og Red Bull hadde åpenbart god kjørbarhet på bilene sine, mens Mercedes hadde tydelige problemer med å ha en en bil som førerne trivdes i.
Blant midtfeltet var Haas og Alfa Romeo de største positive overraskelsene, mens McLaren og Aston Martin var de største skuffelsene basert på forventninger.
Vinden snudd for Mercedes
Hva virket å være fellesnevneren? Jo - motoren ble nemlig tidlig diskutert. For hva var greia med at samtlige Ferrari-team presterte så godt, mens Mercedes var så til de grader akterutseilt i forhold til forventninger, både som fabrikkteam og som motorprodusent?
I tillegg skulle de første indikasjonene tyde på at Red Bull også slet med sin nye motor som de hadde tatt over rettighetene til Honda fra. Med fire brutte motorer på de tre første løpene ble det grunn til å sette spørsmålstegn ved holdbarheten, selv om farten virket god da Verstappen kjempet i seierskampen i Bahrain og tok hjem en seier i Jeddah.
Ting har imidlertid snudd. Eller «the table has turned» i mangel på et bedre illustrerende norsk uttrykk. Aserbajdsjan Grand Prix ble en ny og tydelig påminnelse om at den fantastiske sesongstarten til Ferrari på ingen måte har båret frukter for videre utvikling i sesongen. Den soleklare ledelsen og komfortable starten for Charles Leclerc er snudd i en Red Bull-dominanse som virker sterkere enn på mange år.
Kikker vi på Mercedes er det mye som tyder på at motorene likevel fungerer bedre, med stabiliteten selv i George Russell og en Lewis Hamilton som klamrer seg etter, til tross for at de fortsatt sliter med stabilitet i chassiset. Men at McLaren og Aston Martin jevnlig tar poeng indikerer at motoren fungerer som den skal. Og til og med Alexander Albon har slumpet inn poeng for den Mercedes-motoriserte Williams-bilen.
Aserbajdsjan Grand Prix endte med fire av seks brutte Ferrari-motorer. De gjenstående Ferrari-bilene tok heller ikke poeng, hvilket er det første løpet i år hvor vi ikke får en Ferrari-motorisert bil til å ta poeng. En skulle kanskje tro vi må lenger tilbake i historien sist vi ikke hadde en Ferrari-motor utenfor poengplass, men faktisk var det ingen av de seks Ferrari-motorene som tok poeng under Frankrikes Grand Prix i fjor, bare så det er protokollført.
Sesongen er snudd opp-ned
Parc Fermé har knust noen tall for å se hvordan ståa egentlig er, og ikke minst hvordan sesongen har utviklet seg. I tabellen under har vi satt sammen en oversikt over hvor ofte de ulike motorprodusentene har tatt poeng (sprintløp er ikke tatt med, journ.anm.), og hvor ofte de har brutt av direkte motorrelaterte problemer. Fordi det er ulike antall motorprodusenter i forhold til antall team, så har vi også lagt ved et prosentvis resultat.
Og ser vi på fullførte poengplasser så skal det dog ikke så mye til at Renault-motorene har høy score, da det kun er to Alpine-biler som er utstyrt med disse motorene. Og disse bilene ser også ut til å fungere godt, da de jevnlig plukker poeng (10 poengfangster på 14 sjanser).
Den sterkeste indikasjonen på at Mercedes-motoren fungerer bedre enn først antatt, viser denne statistikken. I sesongstarten var det bare en fjerdedel av motorene, altså to av åtte, som tok poeng. Allerede i Australia så vi tegn til bedring med fem av åtte biler innenfor topp ti, et antall som ble kopiert nå i Baku.
Hva så med Ferrari? Det er her pila virkelig har gått nedover. Fra å ha 83 prosent uttelling i sesongstarten så har det gått riktig nedover for motorprodusenten som finnes i totalt seks biler i feltet. Ikke siden det andre løpet i Jeddah i Saudi-Arabia har mer enn halvparten av bilene klart å sanke poeng, mens Red Bull med sine fire biler stort sett klarer å fullføre med to eller tre av sine biler innenfor topp ti. Det gir naturligvis en høy prosentscore.
De mørkeste tallene finner vi dog på bruttprosenten. Også her så det verst ut for Red Bull i starten med tre av fire biler bare i Bahrain, og tar vi med Verstappens motorproblemer i Australia så er vi på fire brutte Red Bull-motorer allerede på de tre første løpene. Yuki Tsunodas tekniske problemer i staten av Saudi-Arabia Grand Prix skyldes problemer med drivverket, og er følgelig ikke en del av motorstatistikken.
Men her har det altså snudd igjen, og summerer vi opp etter å ha scrollet oss gjennom lista, så har vi en bruttstatistikk på åtte motorer av de 42 opptredene de har hatt, en bruttprosent som tilsvarer 19. Det vil si nesten hver femte motor har på syv løp gått ad undas. Dog har de mulighet til å sjonglere på hvilke komponenter man bruker til enhver tid, og selv om man bryter av motorrelaterte problemer så betyr det ikke at alle komponentene går dukken, noe vi kommer tilbake til lenger ned i saken.
Motordeler til besvær
Vi har allerede vært innom Alpine som gjør det godt med bare sine to biler, men det er verdt å nevne at Fernando Alonso allerede har tatt gridstraffer da han i forkant av Spanias Grand Prix overskred makstallet på alle komponenter utenom eksosinnretningen. Likevel har de ikke brutt en eneste gang av direkte motorrelaterte hendelser.
På den andre siden har vi altså hatt åtte tilfeller av motorrelevante nedturer for en Ferrari-motorisert bil. Verst har det gått utover Guanyu Zhou, som har hatt brutt på grunn av motor intet mindre enn tre ganger bare de siste fire løpene. Samtidig er det greit å ta en titt på status over hvilke motorkomponenter som er brukt og hvorvidt de ligger i faresonen. Alonsos overskridelser er allerede nevnt, men i tabellen nederst får du en større oversikt.
For til tross for at Ferrari begynner å få en lei tendens over å slite med holdbarheten på sine motorer, så brenner det ikke altfor mange blå lys riktig enda. Men - tallene gir ikke nødvendigvis hele sannheten da vi ikke vet om de har rotert på enhetene sine, eller kjørt med de samme over flere runder.
Eksempelvis har altså Alonso allerede overskridet dette uten at han har hatt noen markante motorproblemer i år, men da han gjorde en elendig kvalifisering og røk ut i Q1 i Spania, så tok de like gjerne gridstraffene ved å skaffe seg tilgang til flere enheter enn opprinnelig lovlig.
Av førere med Ferrari-motor som er i faresonen så har både Valtteri Bottas og Kevin Magnussen tre ulike komponenter hver som nå er maksimert. Mick Schumacher har to komponenter som han ikke kan skaffe seg ny av uten gridstraff, mens Carlos Sainz også er på grensa på motorstyringsenheten (ECU).
Men for å illustrere at tabellen ikke gir et hundre prosent riktig bilde av hvordan ståa på motorene égentlig her, så røyk altså Zhou på sitt tredje motorrelaterte brutte løp i Baku, men hadde i forkant av løpet flere komponenter å gå på uten å være i faresonen. Det samme gjelder Charles Leclerc som nå bryter for andre gang på kort tid, noe som kan - uten at det er bekreftet - gi en indikasjon på at komponentene holder dårlig da de ikke har sjonglert seg til flere deler som gjør at de er på grensa før gridstraff.
Så selv om de fortsatt har flere enheter å gå på, så er altså spørsmålet hvor lenge dette nå holder gjennom sesongen før de må pådra seg mer eller mindre ufrivillige gridstraffer for i det hele tatt å komme seg igjennom sesongen.