WRC-sjansen som kom etter nøyaktig 10 års rallysatsing
– F***, som tiden går. Det er jo så utrolig mange som har støttet meg siden.
Pontus Tidemand har hatt en spinnvill dag. En «så liten» melding om at det blir to WRC-løp ble tatt imot med åpne armer og full jubel blant svenske rallysupportere. En egen pressekonferanse måtte til - mutters alene bak pulten med mikrofonene rettet mot seg.
Ikke siden Per-Gunnar Andersson kjørte for Suzuki i 2008 har Sverige hatt en fører som scorer fabrikkspoeng. Nå er Pontus Tidemand neste mann med blått og gult på sideruta. I Rally Monte-Carlo og Rally Sweden får han sjansen.
Og det kan bli mer om 28-åringen fra Charlottenberg, med norsk mormor og norsk stefar og halvbror, leverer varene og har litt flaks.
– Jeg kjenner på det nå. Det er et enormt sug i Sverige. Det merkes i media og folk har snakket om det i mange år. Så det har vært mye i dag, sier Pontus Tidemand til Parc Fermé.
Det har gått slag i slag. Presse, sponsorer, familie og venner - alle har gitt ham en eller annen form for oppmerksomhet denne dagen. Men da alt fikk roet seg, så tok han god tid til å lufte sine tanker med Parc Fermé.
«No hard feelings»
– Det har vært en enorm jobb å få til denne muligheten. Helt siden vi bestemte oss for ikke å fortsette med Skoda.
Vi tar en titt på bilen fra Rally Sweden 2013. Det kryr av sponsormerker på bilen, samtidig som han har fått god støte fra EVEN Management siden 2012. Denne uken ble det klart at de skiller lag.
Men «no hard feelings». Omstendighetene ble slik at Tidemand nå heller skal stå på egne bein. Men Erik Veiby er en av de han gjerne trekker fram av de mange enkeltpersonene som har betydd ekstremt mye for ham.
– Vi har fortsatt veldig god dialog. Uten EVEN og alle folk og sponsorer, så ville jeg aldri fått denne muligheten uansett. Hvem vet, man skal ikke se bort ifra at våre veier møtes igjen senere, sier Tidemand om forholdet til norske EVEN Management.
Streng konfidensialtet
Nå har han selv tatt initiativ og jobbet mot M-Sport og teamsjef Malcolm Wilson. Selv fløy han til England for å møte «sjefen sjøl» over bordet. Tidemand var fast bestemt på å gjøre det han kunne for å få kjørt Rally Sweden.
Så kom Wilson opp med alternativet om å kjøre Rally Monte-Carlo i tillegg. Pluss en test. Med andre ord verdens mest krevende rallyløp i ett av tidenes heftigste rallybiler målt i fart og teknologi, en biltype som Pontus Tidemand per i dag har kjørt nøyaktig null meter med.
– Først må jeg si at alt rundt er ganske konfidensielt. Det er svært lite jeg får lov til å si, sier Tidemand tydelig om finansering og formaliteter ved kontrakten med M-Sport.
– Monte-Carlo handler om å få erfaring. Prøve bilen, lære seg teamet, og komme i mål. Det er det vanskeligste løpet du kan kjøre. Men det er takket være M-Sport og sponsorene at vi får til disse to løpene. Så får vi se etter det.
– Så det er åpninger for å gi deg flere VM-løp?
– Som sagt, det er mye her som er konfidensielt, så jeg tør ikke si for mye. Men jeg håper jo selvfølgelig på det. Det kan jo hende. Men jeg har fullt fokus på Monte nå. Jeg tenker ikke noe lengre. Så får vi gjøre det beste ut av det.
Tør ikke spå resultater
Det er dermed få forventninger til Monte-Carlo, da det var Wilson sitt eget initiativ selv å få ham inn som tredjefører, ved siden av Elfyn Evans og Teemu Suninen som nå er bekreftet for samtlige løp for M-Sport.
Rally Sweden, derimot. Der er forventningene fra publikum langt høyere. I hvert fall forhåpningene. I en privat WRC-bil i 2013 lå han på en sjetteplass, i kamp om fjerde- og femteplass, før motoren tok kvelden tidlig lørdag. Bare han blir godt komfortabel med WRC-bilen, så krysser alle svensker - og mange nordmenn også - nå fingrene for lokal suksess når VM-runden flytter seg til de norske og svenske skoger i midten av februar.
– Det er veldig vanskelig å si noe nå. Det eneste jeg kan gjøre er å gjøre mitt beste. Det er så mange faktorer som spiller inn. Vær, vind, startposisjon. Du vet. Også er jo nivået så utrolig høyt. Man kjemper om sekunder og tideler hele tiden. Det er så jevnt, og det er så mange, sier Tidemand.
Når han nå ser at WRC-drømmen er i ferd med å gå i oppfyllelse, i hvert fall delvis, så tenker han tilbake på hvor fort tiden er gått. For 11 år siden ble han svensk mester i crosskart. For 10 år siden debuterte han med firehjulsdreven rallybil. Med tre ungdomsløp i Sverige «innabords».
Lang merittliste på 10 år
Siden har det gått slag i slag. Svensk rallymester i 2011, juniorverdensmester i 2013, asiatisk mester i 2015 og WRC 2-mester i 2017. Annenhvert år i dette tiåret har han altså opplevd vinnersuksess. Hva 2019 bringer blir i derimot helt åpent å se. For ham vil det kanskje være en seier i seg selv å få maks utbytte av WRC-sesongen, så lenge han leverer varene i sesongens to første VM-løp.
– F***, som tiden går. Det er jo så utrolig mange som har støttet meg siden, sier Tidemand, når vi får ham til å tenke et tiår tilbake.
Det føles ikke lenge siden. Alle opplevelsene, seierne og merittene i mellomtiden til tross.
– Bare den støtten som foreldrene mine har gitt siden jeg begynte med crosskart. Det er jo den beste. Mentalt har det alt å si. Ingen gir bedre råd en farsan (Tomas, journ.anm), sier Pontus.
Forsiktig far
Parc Fermé tok selv kontakt med pappa Tomas Tidemand da nyheten ble kjent fredag ettermiddag. Han hadde så vidt fått det med seg, men han visste selvfølgelig hva det dreide seg om.
– Ja, det er klart nå ja? Du vet - Pontus står på sine egne bein og fikser alt selv. Jeg står bare i bakgrunnen og følger med, sier Tomas til Parc Fermé.
– Men hva tenker du som far at sønnen din nå skal kjøre WRC for et fabrikkteam?
– Det er jo kul. Jättekul! Men det første løpet blir jo veldig vanskelig, da. Det blir som å spille lotto. Også er jo bilen ny, sier pappa Tidemand på klassisk småbekymret og realistisk foreldrevis.
Men han har stor tro på sønnen. Overgangen til WRC-blir gleder han seg til å si.
– Jeg tror han takler det veldig bra. Det er jo ingen dårlige sjåfører han møter heller. Men en gang må være den første. I Monte bør han nok ikke ha noe stort tempo inne, men i Sverige kan han absolutt henge med, sier Tomas optimistisk.
Støtteerklæringer
Han får støtte og lykkeønskninger fra flere nære og kjente.
– Det blir dritgøy! Absolutt på tide. Monte-Carlo er jo litt sånn flakse-løp. Det handler om erfaring. Så det trenger du der. Flaks og erfaring. Men han vil ikke ha noen problemer med å venne seg til ny bil, tror stefar og rallyprofil Henning Solberg, som selv bekrefter at han blir å kjøre i Sverige i en nyoppdatert Skoda Fabia R5 fra Toksport som han har etablert god kontakt med i år.
Solbergs sønn, og Pontus sin halvbror Oscar, synes også det blir stas å se hva han kan få til i nye omgivelser i internasjonal rallysport.
– Dette er gullbilletten. Mer er det ikke å si. Dette er en sjanse jeg tror han går all-in for. Han har ventet lenge på dette, så jeg er utrolig glad på hans vegne, sier 21-åringen til Parc Fermé.
Lykkeønskningene fra konkurrentene er også på sin plass. Sin tidligere EVEN-kollega Andreas Mikkelsen gleder seg til å møte svensken i duell på like vilkår.
– Det er superkult at han tar steget opp. Så håper jeg at han får muligheten til enda flere løp, sier Mikkelsen i en kort melding til Parc Fermé.