Vurderer både rallycrosscomeback og WRC 3-kjøring til neste sesong

Etter ett år med fokus på asfaltracing legger ikke Johan Kristoffersson skjul på at han savner løst underlag i igjen.

Publisert

Noe han forsåvidt beviste under sesongfinalen i Malaysia sist helg også, der han dominerte feltet fullstendig på gammelt rallycrossvis da regnet bøttet ned. To ganger startet han fra 22. startposisjon, begge gangene klatret han voldsomt i feltet - noe som endte med både tredje- og førsteplass.

Johan Kristoffersson fra Rally Sweden i februar. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Noe han forsåvidt beviste under sesongfinalen i Malaysia sist helg også, der han dominerte feltet fullstendig på gammelt rallycrossvis da regnet bøttet ned. To ganger startet han fra 22. startposisjon, begge gangene klatret han voldsomt i feltet - noe som endte med både tredje- og førsteplass.

– Endelig var det litt forhold man kunne leke litt i. Det skulle jo vært regn hver helg, humrer Johan Kristoffersson overfor Parc Fermé.

– Racing er veldig statisk

Han legger nemlig ikke skjul på at erfaring fra både rallycross og ikke minst rally gir ham noen fortrinn når asfaltracingen går utenom normalen.

– Baneracing er veldig statisk. Mye er likt hele tiden. Fordelen fra rallycross og rally er at man lærer å tilpasse seg nye forhold. Da kan man finne nye spor og kjøre annerledes når ting endrer seg, sier Johan Kristoffersson.

Og nå vil han kjøre mer rally og rallycross igjen. Riktignok har han fått smaken på rally i år ved å kjøre SM, han har kjørt to WRC 2-runder hvor han begge ganger endte på tredjeplass og han er også svensk sprintmester etter å ha slått førere som Pontus Tidemand og Patrik Flodin.

Vil være Volkswagen-lojal

I SM tok han sølv sammenlagt, men er samtidig den føreren som har vunnet flest etapper og ledet flest ganger i det svenske mesterskapet. Utviklingen i rally har vært enorm.

– Rally har vært en stor utfordring for meg, og det som er såpass artig er at jeg fortsatt er ganske ny i rally og fortsatt kan ta store steg, sier Kristoffersson, og bekrefter at Rally Sweden står på agendaen, da i nye WRC 3 som blir R5-mesterskapet for privatførere.

Kanskje det blir flere WRC 3-løp også, sammen med sin norske kartleser Stig Rune Skjærmoen. Men det få tiden vise. Faktumet er at Volkswagen har trukket seg ut alt av som har med forbrenningsmotorer å gjøre, noe som gjør at Kristoffersson står uten arbeidsgiver neste år.

Det er han ikke så bitter over. Selv om det i praksis var Volkswagen som kastet ham ut, så vil han fortsatt være lojal overfor den tyske bilfabrikanten, med mål om å være i posisjon til å få et sete igjen når det en dag åpner seg fabriikkseter når elbilene er etablert.

– Jeg vil på noe vis forbli innenfor Volkswagen. Sammen med Bauhaus har Volkswagen i Sverige vært en partner av meg i mange, mange år så jeg kan ikke stenge noen dører til Volkswagen selv om de (Volkswagen Motorsport) satte meg igjen på trappen, sier 31-åringen fra Arvika.

Drømmer om Höljes igjen

SM er fortsatt aktuelt. Det samme er WTCR, på privat vis. Utviklingen har vært stor også der etter en trøblete sesongstart. Han endte opp som beste «rookie» og beste fører fra VAG-gruppen.

Men rallycrossen er ikke glemt.

– Rallycrossen ligger nærmere hjertet mitt enn baneracingen. En utrolig artig konkurranseform. Varierende og utfordrende, sier Kristoffersson.

Ryktene om at han også vurderer VM stemmer. Men neppe full sesong. Og ryktene om at han tar tilbake vinnerbilen fra 2017 og 2018 stemmer heller ikke.

Johan Kristoffersson over Höljes-hoppet i 2018. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Nei, de bilene forblir i museum, sier Kristoffersson, som både har testet for Münnich-teamet, i tillegg til at han har en egen Polo stående gjennom familieteamet KMS.

– Volkswagen ligger jo veldig nærme meg, og da faller Münnich-prosjektet litt. Men vi får se. Det blir et mellomår uansett, men jeg vil definitivt prøve å kjøre noen VM-runder med vår gamle bil fra 2016.

– Du kikker vel da på Höljes, spesielt?

– Det hadde vært en drøm å kjøre der igjen. Et høydepunkt i seg selv og et løp jeg misset i år, sier han.

– Akkurat dette rallycrossen trengte

Han har fulgt med på VM i år, og vært vitne til en dramatikk som aldri skjedde under hans dominanse de forrige to sesongene. Kristoffersson innrømmer at det skjedde noe med VM da fabrikantene og profilene trakk seg ut, men mener samtidig at spenningen om gullkampen i år var akkurat det rallycrossen tenkte.

– Akkurat dette vi trengte nå. At det ble så utrolig spennende. Selv om rallycrossen var et utrolig bra mesterskap i 2017 og 2018 med mange dyktige førere, så ble nok mesterskapet litt drept av at jeg hadde en så bra «streak» og at ting bare fløt så bra, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS