VM-løpet avlyses – klarer ikke finne årsaken til branninfernoet
Kilder Parc Fermé har pratet med beskriver ulykken som en stor eksplosjon, og mener det bare er flaks at ikke liv gikk tapt da Special ONEs VM-team brant ned til grunnen.
RALLYCROSS: Lørdag kveld bestemte arrangøren ved Lydden Hill i samsvar med FIA og Rallycross-VM å avlyse kjøringen som innebærer verdensmesterskapet i rallycross denne helgen. Årsaken er den enorme brannen som oppstod fredag morgen i teamområdet til Special ONE som driftet de moderne utgavene av et Lancia Delta-karosseri med den elektriske drivlinjen som er påkrevd i VM.
Avgjørelsen om å avlyse løpet var en del av vurderingen allerede fredag da de valgte å kansellere åpningsdagen lørdag i påvente av svar på hvorfor en slik brann kunne oppstå. Dersom FIA og drivlinjeleverandøren Kreisel ikke klarte å finne en konkret årsak med påfølgende forsikring om å hindre en eventuell ny brann, så ville det ikke være noen annen utvei enn å avlyse hele runden for VM-bilene.
Startet i batteriet under lading
Etterforskningen gjennom lørdagen klarte ikke avdekke årsaken. Det eneste som bekreftes, basert på overvåkningsvideoer, er at brannen startet i batteriet mens bilen ladet, ifølge FIAs kunngjøring hvor løpet erklæres for avlyst. Dette samsvarer med informasjonen Parc Fermé fikk allerede kort tid etter at brannen hadde startet.
– Videobevis viser at brannen startet ved batteriet til bilen mens den var i teamområdet og ladet, men det er ikke klart hvorfor dette skjedde. Det er tydelig at kun ekstremt rask reaksjon fra teammedlem hindret dem fra å bli skadet, skriver FIA i kunngjøringen.
Shocking scenes from Lydden Hill paddock this morning, very sad that both Lancias are a total lose but no one is hurt. pic.twitter.com/9OIhlgp1hJ
— Xlerate (@xlerateDOTnet) 21. juli 2023
Parc Fermé har vært i kontakt med flere uavhengige kilder fra depotet som både bevitnet og er blitt informert om hendelsen i variert grad. Fordi det fortsatt er uklarheter om hvorfor dette oppstod, så ønsker heller ingen av kildene å stå fram med navn.
Men det som samsvarer på tvers av historiene er at starten av brannen ble opplevd som en stor eksplosjon. Bildene fra overvåkningsvideoen skal vise at det utvilsomt dreier seg om en eksplosjonsartet start på brannen, hvor det bare var snakk om sekunder fra innledende røykutvikling til full overtenning. Parc Fermé har for ordens skyld selv ikke har fått tilgang til videoen, men gjengir informasjonen som kommer fra flere uavhengige personer som er på plass på banen.
– Flaks at ingen gikk med
En annen kilde forklarer at teampersonellet reagerte enormt raskt etter at det skal ha kommet lyder og røykutvikling på en illevarslende måte, hvor det ikke gikk mange sekundene før hele teamområdet stod i flammer. En av de involverte skal også først ha trodd at vedkommende selv ble antent av flammene, før det viste seg at det kun var følelsen av den enorme varmen som spredte seg i en enorm fart fra brannstedet.
– Det er bare flaks at ingen gikk med, sier kilden til Parc Fermé.
Den brede enigheten om å utsette løpet gjorde også at mekanikerne på tvers av VM-teamene ikke ønsket å ta på bilene før det kom tilfredsstillende svar på hva som har skjedd. Men som FIA nå konkluderer så har ikke de, sammen med batterileverandør Kreisel, sammen med banemannskapet, arrangøren og det lokale brannvesenet, klart å finne eksakt årsaksammenheng og dermed heller ingen garanti for at dette ikke kan oppstå igjen på ubestemt tid.
– FIA og arrangørene har etterforsket ulike atlernativer for hvordan man kunne godkjent å avvikle konkurransen. Men når roten til årsaken er ukjent, så ble det vurdert dithen at alle alternativene kun ble basert på spekulasjoner på årsaken til den ekstremt farlige brannen. Videre var ikke batteriprodusenten Kreisel i stand til å sette en tilfredsstillende forsikring på sikkerheten i systemet i påvente av deres undersøkelser, skriver FIA videre.
Parc Fermé har også vært i kontakt med promotoren bak Rallycross-VM, som henviser til de offisielle beskjedene gitt gjennom sosialer medier og fra FIA.
De to øvrige klassene for løpshelgen kjøres som vanlig. Det er blant annet EM i RX2e - som forøvrig er en elektrisk klasse med en annen batterileverandør - samt det britiske rallycrossmesterskapet.