VM-innhoppet som ble én av Eyvinds største opplevelser som rallyfører
Femteplassen i WRC 2 var oppskriftsmessig, men likevel langt fra selvfølgelig. For Eyvind Brynildsen mener teamopplevelsen denne helgen er noe han aldri har sett maken til.
RALLY: Atter en gang gjorde norske Eyvind Brynildsen jobben han ble satt til fra Toksport WRT, og denne gang med tung innflytelse fra Skoda Motorsport. For selv om han ikke er den utstrakte vinnerkandidaten med de laveste oddsene, så har 36-åringen de siste sesongene ved flere anledninger blitt hentet inn som en stødig nummer to, som sikrer både gode og verdifulle mesterskapspoeng i tillegg til at hans innsats kan hindre konkurrentene i å ta flere poeng.
Fasit etter Rally Kroatia ble altså en femteplass i WRC 2. Igjen er han der han skal være, mens toppgutta får kjempe nettopp i toppen i fred. Men han gjorde seg altså på ingen måte bort, til tross for at dette var hans andre asfaltløp på de siste 11 årene som aktiv rallyfører.
– Det var gøy dette her. Sett bort ifra ett dårlig dekkvalg på lørdag, som ødela litt, så var dette progresjon i stor bravur. Jeg syns i hvert fall det, med topp tre-tider på asfalt, i Kroatia, som ett av de vanskeligste asfaltløpene. Ingen skader på bilen, og vi kunne parkere i parc fermé uten ei ripe, sier Brynildsen til Parc Fermé.
Med en stolthet i stemmen. For det var mange faktorer rundt som preget ham ekstra denne helgen, som også gjorde totalopplevelsen helt utenom det vanlige fra all annen rallyerfaring han har.
Selv er Eyvind tydelig på å trekke fram svoger Jørn sin innsats fra kartleserstolen som etter hans øyne også var noe helt ekstraordinært.
– Det kom fram fra Skoda at vi skulle plukke mest mulig poeng, og de så får seg topp fem med min generelle speed. Jeg svarte at «det får vi bare ta det som det kommer». Men jeg skulle gjøre alt, også må vi huske på at dette var det første løpet til Jørn i VM, og Lars Håkons første løp i VM for han med sikkerhetsnoter. Så vi snakker to ferskinger i VM, og det har de bestått for å si det sånn. Som kartleser har Jørn levert noe ut av det ville ut av hva man forvente uten noe internasjonal erfaring, sier Eyvind.
Luksusopplevelse
Selv har han aldri jobbet så tett med et helt fabrikkteam som han fikk denne gangen, der en enorm entourage fra Skoda Motorsport vartet opp utøverne med en luksus Brynildsen selv aldri før har opplevd.
– Helt ekstremt. Det er vilt gøy å få kunne oppleve det i karrieren. Det er sånt man hele tiden har jobba for. Jeg har aldri hatt mål om at jeg «skal bli» verdensmester, men jeg har i alle år hatt et ønske om å komme på et nivå hvor man blir anerkjent som en god nok sjåfør til å få mulighet til å sitte et slikt team, og å gjøre det på det nivået. Og det begynner å nærme seg, sier Brynildsen.
Den sterkeste opplevelsen fra helgens innsats var dog folkene han hadde rundt seg. Svoger Jørn Listerud er blitt en erfaren kartleser, men aldri før kjørt en VM-runde før nå. Og fordi løpet gikk på asfalt får de med seg såkalt «route note crew», hvor en dedikert sjåfør og kartleser kjører gjennom etappen to timer i forveien for å gi tilbakemeldinger på mulige endringer - fortrinnsvis grus og gjørme som kan ha blitt dratt ut i veien fra notegjennomkjøring eller første gjennomkjøring i full fart.
På oppdragslista til Eyvind stod norgesmester Frank Tore Larsen og hans nye standin-kartleser Lars-Håkon Lundgreen, ettersom Torstein Eriksen nå er fullbooket hos Andreas Mikkelsen i VM-rundene. Og Brynildsen får ikke trukket fram innsatsen til Larsen og Lundgreen nok, om hvor sentral deres rolle spilte i at det ble en såpass solid poengfangst.
– De har gjort en helt vill jobb, sier Eyvind om måten han har fått korrigert notene sine på før kjøringen.
Hyller crewet sitt
For det handler ikke bare om at Frank Tore som fører skal gi Lars Håkon beskjed om endringer, gjerne advarsler på steder som er blitt mer skumle enn fra gjennomkjøring, men Lars Håkon skal også notere dette på eksakt korrekt måte og attpåtil få videreformidlet dette til Listerud.
Men Frank Tore og Eyvind har også en annen filosofi foruten å bli varslet om nye og ukjente farer.
– Frank Tore har makt til å både øke farten min, eller senke farten min. Når man kommer til en sving hvor det kuttes, så kan Frank Tore tenke at jeg må få en warning og bremse mer, men han kan også se på svingen om det faktisk gjør an å kjøre fort og flatt gjennom der.
Spesielt på lørdag opplevde Eyvind å få levert tilbake noter som på papiret skulle få ham til å gasse mer.
– Han fjernet en del risikoer som jeg satte inn, fordi han bedømte dem til å være raske nok til. Og da er det så gøy når man kommer dit, og så stemmer det så sjukt bra. Frank Tore og Lars-Håkon har ikke levert én feil gjennom hele helgen. Så den største prestasjonen i helgen er både Jørn som leste sin første VM-runde, som er et sjeldent naturtalent, samt «gravel crewet», som har mye mindre erfaring enn meg. Det er så skyhøyt nivå i VM nå, sier Eyvind.
Gjensidig tillit
Vi tok en sjekk med Frank Tore Larsen selv for å høre hvordan han opplever det å jobbe med Eyvind, og hvilket ansvar han føler på.
– Nøkkelen når vi kjører gjennom etappene på notene deres, det er at jeg sette meg inn i Eyvind sitt hode, både på notesystem og hvordan han skal kjøre de partiene. I utgangspunktet så kan jeg sikre ryggen min og putte på info hvor han skal kjøre rolig. Det jeg forsker på er å fortelle han hvordan han skal kjøre, sier Frank Tore.
Det å være våken på slikt, og ikke minst ha gjensidig tillit til hverandre, tror han er oppskriften som skiller de beste fra de nest beste.
– Der det er en helt «clean» svingkombinasjon, så kjører alle gutta der likt. Men finner du stedene hvor det ser ut som du ikke kan kjøre på, men du får informasjonen du behøver til nettopp å gjøre det, så er det er der du kan hente tid, poengterer Larsen, som tilbake til Eyvind igjen skryter uhemmet av hans leveranse i helgen.
– Jeg mener at man egentlig ikke skal være i stand til å gjøre det Eyvind gjør. Alle andre rundt ham på resultatlista lever av rally og gjør ikke noe annet enn å kjøre bil. Så det han gjør er så ekstremt. Men det er det han er i stand til. Man skal jo ikke komme til Numedal og bare sette seg inn og kjøre fra oss heller, men det er sånt Eyvind gjør, sier han.