Viktig praktisk informasjon for abonnenter
To spørsmål går ofte igjen. Og de er også veldig enkle for oss å gi svar på.
Hadde det ikke vært for abonnentene våre, så hadde Parc Fermé vært lagt ned for mange år siden. Men skal vi kunne fortsette å holde Norges eneste dedikerte og redaktørstyrte medieplattform for norsk og internasjonal bilsport gående, så er det viktig at stoffet er tilgjengelig og at abonnentene er fornøyde.
I utgangspunktet flyter ting ganske greit. Spesielt etter at vi byttet abonnementssystem til leverandøren Sesamy for snart ett år siden, så har antall henvendelser knyttet til abonnement gått kraftig ned. Og der vi før måtte problemløse en rekke ulike utfordringer, så har vi primært to områder i dag vi nå og da kan få et spørsmål om.
Og svarene vi kommer med oppklarer hele problemstillingen mer eller mindre hver gang. Så her kommer de - en gang for alle!
1) Jeg får ingen engangskode på mail. Hva gjør jeg?
Vårt svar: I dag har disse spørsmålene kommet utelukkende fra brukere med @online.no-e-post. Årsaken skyldes et spamproblem fra Telenor, som drifter disse e-postene. Det rammer blant annet denne type mailmottak. Mest sannsynlig har du denne e-posten registrert på en Vipps-, Facebook- eller Apple-konto, og der ligger også nøkkelen til løsning.
Uavhengig av hvilken e-postleverandør du har, så vil vi alltid oppfordre til å bruke en av disse «knappene», framfor å skrive inn e-post-adressen din. Da slipper du å vente på koden, og du har uansett ikke noe eget passord du behøver å huske på. For ja - det at vi har engangskode/ekstern innloggs-ID er betydelig sikrere enn passord.
Vi jobber også med å synkronisere abonnentene opp mot telefonnummeret dersom man har betalt med Vipps. Får vi dette i orden, så er det mobilnummeret og ikke e-posten du trenger å huske på ved innlogg. Sånn sett håper vi derfor at dette også er en utfordring som elimineres for godt om ikke lenge
2) Jeg må hele tiden logge inn. Hvorfor det?
Vårt svar: Ja, det er irriterende, ikke sant? Det skjønner vi veldig godt. Når vi får dette spørsmålet, så spør vi alltid tilbake; klikker du deg inn på en sak via Facebook? Svaret er nesten utelukkende ja, og statisikk over mange år viser at over 2/3 av klikkene på saker skjer via sosiale medier. Og det er også hovedproblemet i disse tilfellene. Facebook som nettleser på en mobiltelefon husker ikke innloggingen på samme måte som den ordinære nettleseren din. Og dette er kjent - og irriterende problem - for hele mediebransjen som lever av abonnementsinntekter. Ikke bare for oss.
Så hovedsvaret er altså å be deg lese saken via telefonens opprinnelige nettleser, som i all hovedsak består av Google Chrome eller Safari. Og i stedet for at du manuelt må gå ut av Facebook og oppsøke saken via vår nettside, så har vi utviklet et eget skript vi nok er helt alene om i norsk mediebransje.
For så lenge du leser saken via vår delingslink på sosiale medier, så får du nå opp spørsmålet om du skal åpne saken i Chrome eller Safari. Chrome skjer med én knapp, Safari med to trinn som vi beskriver tydelig. Mange har også allerede opparbeidet seg en automatikk i å være bevisst på «å åpne i ekstern nettleser», som det ofte beskrives som. Så lenge du har holdt deg innlogget på telefonens opprinnelige nettleser, og ikke bruker oss altfor sjeldent, så husker telefonens nettleser innloggen din. Derfor har vi så å si eliminert dette problemet nå, men den gamle følelsen og ved andre linker utenom våre Facebook-sider trigger ofte dette scenarioet likevel.
Vi håper dette besvarer noe du har lurt på og ikke spurt oss om eller ikke funnet svaret på enda.
Og om du mot formodning ikke er abonnent enda, så vil vi selvsagt satt enormt pris på om du ville blitt det! For da får du både alt av eksklusiv journalistikk, eksklusiv tilgang til vårt helnorske bilsportbibliotek med statisikk og oversikt over mer enn 10.000 norske bilsportutøvere og sesonger helt tilbake til 60-tallet, og ikke minst vårt rikholdige rallybilarkiv med eierhistorikk, bilder og tekniske spesifikasjoner på mer enn 1600 norskregistrerte rallybiler.
Klikk her for å tjuvstarte neste ukes Black Friday-tilbud med hele 50 prosent rabatt.