Verstappen har overtaket - men han har én spesiell og bunnsolid Hamilton-tradisjon han må bryte
Det er ikke mange sesongene siden Lewis Hamilton lå like «dårlig an» i mesterskapet. Spørsmålet er likevel om hovedkonkurrenten hans i år går i samme fella som tidligere.
Ni løp er kjørt, og i skrivende stund leder altså Max Verstappen med 32 poeng på Lewis Hamilton. Fem seire, tre andreplasser og ett brutt løp er fasit for den unge nederlenderen som første gang har posisjonert seg til å kjempe om verdensmestertittelen.
Lewis Hamilton derimot har kjempet en konstant gullkamp i samtlige år siden 2014, og har tapt kampen kun én gang - i 2016 da teamkompis Nico Rosberg tok ham med fem poengs margin. Det hjalp altså ikke for Hamilton å vinne de fire siste løpene det året.
Hamilton har selv uttalt at han virkelig elsker denne kampen og motstanden fra Verstappen, og at han virkelig trigges av dette. Samtidig er han langt ifra fornøyd med utviklingen på sesongen, og spesielt bilen, der Red Bull på mange måter synes å tatt igjen forspranget og vel så det som Mercedes har hatt det siste tiåret.
Stigende form mot høsten
Men selv om den 36-årige briten tilsynelatende har dominert Formel 1-sporten i mange år, så skal vi ikke lenger tilbake enn 2017 og 2018 før han på samme tidspunkt på året hadde sterk motstand i daværende Ferrari-fører Sebastian Vettel. På samme tidspunkt i 2017 ledet faktisk Vettel med 20 poeng på Hamilton den gang, mens Vettel i 2018 også ledet VM - men den gang bare med ett poeng.
Vi sjekket med Formel 1-ekspert og V Sport-kommentator Stein Pettersen om hvorfor ikke Vettel-duellene i disse sesongene utad framstår som like relevant når det snakkes om at Hamilton nå har fått en etterlengtet og reell tittelutfordrer i Max Verstappen.
– Det er jo helt riktig at Hamilton ikke var så suveren på dette tidspunktet i de sesongene. Da hadde Vettel god kontroll og Ferrarien var rimelig rask. Hamilton har hatt mange sesonger hvor han ikke har vært noe suveren til sommeren, men han har pleid å komme seg mot slutten, sier Stein Pettersen til Parc Fermé.
Skillet har statistisk sett startet fra runden på Spa-Francorchamps i Belgia i slutten av august. Tallene viser at Hamilton gjerne har dominert fullstendig herfra og fram til han har sikret en VM-tittel.
– Hard som en kokosnøtt i hodet
Samtidig har hovedrivalen, i dette tilfellet Sebastian Vettel gjort skjebnesvangre feil eller endt opp i situasjoner som har vippet hele kampen den andre veien.
– I 2018 var Vettel helt med fram til han kjørte ut på Hockenheim. Det var vel da han røyk det året, sier Pettersen, og understreker også at startsmellen i 2017 i Singapore også var et vippepunkt i gullkampen den sesongen - der det kunne skilte et poeng mellom dem før Hamilton vant det løpet mens Vettel endte på bruttlista.
Omstendighetene er dog annerledes nå, mener Formel 1-eksperten. Verstappen er en helt annen utfordrer enn Vettel, om man dropper å sammenlikne styrkeforholdene mellom bilene.
– Det blir tøffere for Hamilton i år. Verstappen kommer neppe til å bukke under slik Vettel gjorde. Han er altså så hard som en kokosnøtt i hodet, og nå gjør han også like lite feil som Hamilton selv. Derfor holder det ikke bare for Hamilton å vinne løp igjen, men han er like avhengig av at Verstappen ikke blir nummer to i de løpene.
Pettersen tror situasjonen nå har han en direkte innvirkning på at Hamilton og Mercedes plutselig havnet i enighet om å forlenge kontrakten med ytterligere to år.
– Selv om det bare blir en spekulasjon, så er jeg rimelig sikker på at dette er grunnen til at Hamilton nå tegnet en to-årskontrakt. Det ser dritdumt ut om han taper med 25 poeng i år også plutselig tegner en ny kontrakt. Nå har han sikret seg alle mulige exit-muligheter hvis han likevel skulle vinne i år, sier Formel 1-kommentatoren.
Slik har Hamilton avgjort VM de siste årene
For å se nærmere på tallene, for å underbygge påstanden om at Hamilton tradisjonelt sett ikke har dominert Formel 1 fram mot sommeren, men heller stukket i fra på løpene, så kan vi slå fast følgende:
I 2017, hvor an altså lå 20 poeng bak Vettel etter ni løp, svarte han på høsten ved å vinne fem løp og ta én andreplass fra Spa-Francorchamps og de neste fem løpene. Det sjette løpet etter Spa, som var i Mexico, endte Hamilton bare på niendeplass - men det var nok til å sikre VM-tittelen det året - to runder før sesongslutt.
I 2018 lå han altså helt jevnt med Vettel på sommeren, fram til Vettel kjørte av på egenhånd på hjemmebane i Tyskland. Samme løp vant Hamilton, og de neste syv påfølgende løpene vant av fem av dem. I tillegg til én andreplass kjørte Hamilton inn til en tredjeplass i USA, og igjen holdt det med poengene han tok med en fjerdeplass i Mexico uka etter for å sikre sin femte VM-tittel - to runder før sesongslutt.
I 2019 var det litt annerledes, for da var det Valtteri Bottas som utfordret ham tidligere på året. Og Hamilton hadde kanskje ikke de størte høstmusklene som før da Charles Leclerc begynte å ta pole positions å vinne løp i perioden hvor Hamilton har pleid å vise styrke, altså fra Spa-Francorchamps og Monza og utover. Men - Hamilton var likevel vesentlig raskere enn Bottas på denne perioden av året, og tapte ikke noe særlig på at Leclerc begynte å utfordre ham. Under USAs Grand Prix, igjen to runder før slutt denne sesongen, tok Hamilton andreplassen som sikret ham VM-tittelen også dette året.
I 2020 husker alle hvordan en rørt Hamilton kunne konstatere at han i Tyrkias Grand Prix sikret sin syvende VM-tittel, og med det tangerte Michael Schumachers rekord, som i mange år ble omtalt og sett på som mer eller mindre uslåelig. Med unntak av fadesen på Monza var trenden den samme. Han vant på Spa-Francorchamps og vant så å si alt som var den høsten, og med gullfaktumet i Tyrkia hadde han sikret denne tittelen hele tre runder før slutt.
Hvordan er ståa nå da for 2021? Det skal i alle fall skje svært mye med Verstappen om Hamilton skal kopiere sine foregående sesonger slik sesongen har utviklet seg. Han er per i dag 32 poeng bak, og må være 78 poeng foran Verstappen før den tredje siste runden hvis han skal følge sine egne tradisjoner.