Veronica har sikret seg jobbmuligheter som kan gi henne en frisk fremtid i internasjonal bilsport
Vi kjenner henne som en av Norges mest erfarne kartlesere. Selv kan ikke Veronica Engan se for seg å jobbe med noe annet enn motorsport om hun ikke selv sitter i høyrestolen.
RALLY: Foruten at hun får tilrettelagt en meget fleksibel arbeidsdag av pappa Kjetil Engan på hans transportfirma Kontinent Transport, så er det lite annet enn bilsport som Veronica Engan kan se for seg å jobbe som. Etter å ha lest for en rekke norske utøvere, gjerne utenfor Norges grenser, så har også navnet hennes blitt godt lagt merke til internasjonalt.
Senest leste hun for Eyvind Brynildsen i Toksport WRT da de ble kastet inn i 12. time i Arctic Rally Finland i vinter, og i utgangspunktet var planen at hun skulle lese for Ola Jr. Nore i Junior-EM i år - men denne lesingen ble det likevel ingenting av for Veronica.
Sentrale oppgaver i VM og EM
Men hun er godt under Toksport sine vinger for det. For selv om det tyrkiske teamet, i tett samarbeid med Skoda Motorsport, kjører kun på WRC 2-nivå og ikke blant de etablerte fabrikkteamene i WRC, så driftes likevel teamet som om det skulle vært et topp fabrikkteam fra øverste hylle.
Og såpass god posisjon i teamet har Veronica fått etter notelesing for både Brynildsen og Nore at hun var sterkt ønsket videre selv om det ikke nødvendigvis krever kjøredress og hjelm. For hun har nemlig fått en sentral rolle som teamkoordinator under VM-rundene.
– Egentlig var det Eyvind som framsnakket meg litt under en middag med teamet etter løpet i Finland. Eyvind er jo så fin der, for han sa til teamet at de ville hatt god bruk for meg. Det tenkte jeg da å følge opp da det brått ble bestemt at jeg ikke skulle være med Ola lengre. Omtrent samme dag som det ble bestemt, så fikk jeg forespørsel om jeg var interessert i å jobbe med dem. For de var veldig interesserte. Så nå har jeg oppgaver både i VM og EM, sier Veronica Engan til Parc Fermé.
Rollen som teamkoordinator kan høres nokså vagt ut fram til hun beskriver hvilke arbeidsoppgaver hun har, og hvilken nytte og verdi det har for teamet. Og ikke minst hvordan hennes kompetanse spiller en sentral rolle i en slik jobb.
– Det handler mye om planlegging i forkant. Det er 50 mennesker man skal holde styr på, man skal sette seg inn i alt av regler, oversikt over løpet, og tenkte hvem, hva og hvor hele tiden under løpet. Jeg skal ha svar på alt når folk spør meg om noe, om jeg så må til FIA eller arrangøren for å finne ut av det de lurer på. Det er jo morsomt dette; som kartleser får man jo disse svarene levert, men nå må jeg selv etterforske litt, sier Engan.
Fleksibel jobbsituasjon
Teamet hadde egentlig en person klar til denne jobben, men vedkommende kommer fra utsiden og har ikke den rallyfaglige kompetansen. Derfor er hun glad for at hun kan veilede og hjelpe andre i å gjøre den samme jobben, selv om rollen hennes henger høyt i hierarkiet i teamet.
– Alle må begynne et sted, og jeg har mye jeg både kan lære og lære bort. Kunnskapen og erfaringen jeg har fra rallybilen gir meg en enorm fordel. Så jeg tenker at om jeg ikke får brukt det selv i rallybilen, så er det veldig givende å kunne bruke det utenfor rallybilen, sier Engan.
Kort forklart, så merker førerne og kartleserne i teamet til Engans innsats ut ifra hvor lettvint og «behagelig» de har det i forbindelse med servicen. I praksis er det svært lite av det praktiske disse trenger å tenke på dersom Veronica har gjort jobben sin.
– Jeg ordner camelbacker og sikrer dem snacks og proviant og ser til at alt er på stell i bilen og rundt dem. Men det er ikke slutt selv om de har dratt. Det skal planlegges til neste gang de kommer inn igjen, og det blir enda mer logistikk å håndtere dersom de bryter for eksempel, sier hun.
Veronica legger dog ikke skjul på at det helst er i rallybilen hun vil være. Men å kunne ha en jobb i det internasjonale sirkuset, uavhengig av om hun står på startlisten eller ikke, det er det som gir henne mest.
Samtidig får hun ikke understreket nok hvor takknemlig hun er for arbeidssituasjonen hennes hjemme som gjør at hun kan sjonglere med drømmelivet i VM-sirkuset. Det er derfor hun blant annet kunne kaste seg rundt bare få dager før Arctic Rally Finland gikk av stabelen.
– Pappa og jeg har en god avtale der. Han er jo verdens snilleste som kan legge til rette slik. Så når jeg er hjemme de første dagene etter et rally, så blir det Kontinent Transport-oppgaver å gjøre, men når et rallyløp nærmer seg, så går alt fokuset dit.
En fot innenfor Toyota
Likevel er ikke dette den første jobben utenfor en rallybil hun har i VM. Egentlig har hun allerede en avtale med fabrikkteamet til Toyota, men denne jobben fordrer at VIP-gjester kan være med på løp - noe det ikke har vært tilfelle av det siste året på grunn av den globale pandemisituasjonen. Derfor kunne hun ta jobbtilbudet fra Toksport, mens Toyota-jobben står på vent.
– Det skal jo sies at jeg alltid har tenkt at om jeg ikke sitter i rallybilen, så vil jeg gjerne jobbe i et team. Jeg har vokst opp med motorsport, så det er vanskelig å se for seg at jeg ikke skal jobbe noe med motorsport om jeg ikke sitter i rallybilen selv. Det er litt fjernt for meg å tenkte.
– Kunne du tenkte deg å jobbe med motorsport uavhengig av gren og team?
– Generelt, så lenge det durer og bråker, så er det vel greit? Klart, med rally, så kan jeg jo alt kontra andre grener. Det har jeg jo virkelig fått kunnskap og erfaring med. Så er jeg veldig kontrollfreak også, og det henger sammen med at man som kartleser liker å ha kontroll og oversikt. Men jobben jeg gjør nå for Toksport kunne jeg nok også håndtert for et team i racing eller rallycross også, sier hun.