Verken Dennis eller Christian bryr seg om millionpremien denne helgen
For med sine deltaker i «VM» i GT-racing, så er det ikke pengene som er i fokus for Dennis Olsen og Christian Krognes.
Intercontinental GT Challenge regnes om et verdensmesterskap for GT3-biler, selv om serien ikke har noen formell VM-status. Men med flerfoldige fabrikanter inne med gigantiske budsjetter og ambisjoner, og med fem langdistanseløp på fem ulike kontinenter, så sier det seg selv at prestisjen i denne serien er enorm.
Denne helgen har Olsen, Krognes og resten av IGCT-sirkuset forflyttet seg til den legendariske Suzuka-banen i Japan. Og rammene rundt dette løpet er ekstra spesielle, ettersom dette løpet regnes å være det nest største på Suzuka-banen etter Formel 1-løpet som kjøres der i oktober.
For å gjøre arrangementet ekstra ettertraktet og prestisjefylt, ettersom Japan også er en stornasjon i bilindustrien, så er det de siste årene samlet sammen gigantiske pengesummer som dyttes inn i premiepotten.
8,5 millioner kroner i potten
Totalt 100 milloner yen, cirka 8,5 millioner norske kroner, skal fordeles i pengepremier. Vinnerbilen kjører inn i overkant av to millioner kroner.
– Alle er like fokusert uansett om det er en slik premie eller ei. Vi ønsker å vinne løpet fordi vi vil være best, sier Porsche-fabrikkfører Dennis Olsen til Parc Fermé, som blant annet var med å totalvinne det prestisjefylte 12-timersløpet på Bathurst som innledet IGTC-sesongen.
Heller ikke BMW-fører Christian Krognes, som ikke hever noen fastlønn til tross for at han kjører sammen med godt lønnede fabrikkførere, er spesielt opptatt av pengepremien.
– Pengepremien er ikke noe vi har snakket om i det hele tatt. Jeg tror egentlig ikke noen har nevnt den i det hele tatt. Uansett er det ikke noe som drypper på oss førere, så det er først og fremst en fin bonus for teamet. Så vi tenker ikke så mye på det. Men pengepremien ser ut til å ha trukket ganske mange biler i år, sier Krognes til Parc Fermé.
Formel 1-legender på startstreken
Japanerne har i alle fall stelt i stand et skikkelig arrangement og deriblant skal den finske Formel 1-legenden Mika Häkkinen viste fram gamle kunster igjen denne helgen i en McLaren. Av andre wildcard-profiler skal også den japanske profilen Kamui Kobayashi, kjent fra både Formel 1 og Langdistanse-VM med Le Mans, vise muskler i en Mercedes.
Det skal med andre ord ikke stå på prestisjen av å kjempe i toppen av dette løpet, med totalt 36 GT-biler til start.
– Ambisjonen er alltid å vinne, men det blir viktig å få med seg poeng også med tanke på mesterskapet. Jeg tror det kan være en ganske bra bane for Porsche, så vi har troen på en bra helg, konstaterer Olsen, som ligger på en tredjeplass i sammendraget samme med teamkompisene Matt Campbell og Dirk Werner.
Aggressiv mot dekkene
Førere i posisjon som Olsen og Krognes har naturlig nok store ambisjoner da man tidligere har bevist at man er god nok til å hevde seg i toppen. Seieren har allerede kommet for Olsen, mens Krognes og BMW har hatt en noe tyngre sesong i deres noe litt eldre M6 GT3.
Krognes er forsiktig optimist og håper på det beste, samtidig som han er forberedt på at 10-timersløpet på Suzuka kan bli av det krevende slaget for teamet og bilen.
– Jeg har aldri kjørt her før, temaet har aldri vært her og det er en ganske ny bane for BMW også. Så vi har kun en tanke om hvordan oppsettet skal være. Layoutmessig bør banen passe bilen bra, men vi har forstått det slik at asfalten er veldig aggressiv mot dekkene, så det er noe vi må prøve å motvirke. Så det er litt åpent hvor vi står, sier Krognes, som i det minste er fornøyd om de kommer seg inn blant de fem beste.