24-timersløpet på Spa-Francorchamps:
Verdens største GT3-festival med rekordmange nordmenn på plass
Du har de tre store; Le Mans, Nürburgring og Spa-Francorchamps. Og sistnevnte har noe unikt ved seg hvor norske utøvere virkelig skal få kjørt seg.
RACING: Denne helgen går altså 24-timersløpet på Spa-Francorchamps av stabelen. En klassiker i likhet med flere av sine andre 24-timers-søsken.
Et løp som nå inngår i både GT World Challenge Europe og Interncontinental GT Challenge, og hvor det ble skrevet norsk bilsporthistorie i 2018 hvor Christian Krognes smått sensasjonelt var en sentral bidragsyter til å totalvinne løpet. Til det ble han også hedret med prisen «Årets bilsportutøver» av Norges Bilsportforbund.
Men i år sitter Krognes hjemme. Det betyr dog ikke at det mangler førere med norsk pass til start. Hele fem førere på fem forskjellige biler skal kjøre, i tillegg til at vi har to norske unggutter på plass i to av de sentrale supportkategoriene.
Vi har snakket med flere av dem, men samtidig kan vi jo ramse opp først hvem er det snakk om i ett av årets største billøp, i alle fall i GT-sammenheng;
• Dennis Olsen kjører ikke overraskende nok i Pro-klassen, og er eneste nordmann her som i teorien skal kunne kjempe om gode plasseringer sammenlagt. Han representerer start nummer 96, Rutronik Racing, og deler bil med to sterke tyskere i Thomas Preining og Laurin Heinrich.
• I bil nummer 60 finner vi Marcus Påverud og hans Lamborghini-team VSR. De konkurrerer i sølvklassen basert på lisensgraderingene, og i motsetning til Pro-bilene så får de bruke fire utøvere på én bil. Lier-gutten deler bil med belgieren Baptiste Moulin, israeleren Artem Petrov og meksikaneren Michael Dorrbecker. Normalt konkurrerer de i sprintkategorien til GT World Challenge, men gjør et unntak og blir med på langdistanseløp.
• En annen nordmann i sølvklassen er Magnus Gustavsen og hans Mercedes-team Madpanda Motorsport med startnummer 90. De hadde en knallsterk start på sesongen med 2. plass i klassen på Monza, og Oslo-gutten har med det fått en pangstart på sin GT3-karriere. Han deler bil med Ezequiel Perez Companc fra Argentina, russeren Alexey Nesov og finske Jesse Salmenautio.
• I bronseklassen, den lavest graderte men med størst deltakelse, er det to nordmenn. Marius Nakken har etablert et godt forhold til Dinamic-teamet som kjører med Porsches bil nummer 55, og har en god sammensetning av førere til å konkurrere i bronseklassen. Med på laget er Philipp Sager fra Østerrike, og tyskerne Benjamin Barker og Christopher Zöchling.
• I den siste norske bilen finner vi Anders Buchardt som er med for tredje gang. I det norske samfunnet mest kjent som en næringslivstopp innenfor eiendom, men bruker racingen som en avkobling og har slått seg opp som en stabil og erfaren fører. Han er lojal til BMW-teamet Walkenhorst Motorsport, og i bil nummer 35 skal han dele sete med britene James Kell og Bayley Voisin, samt den unge franskmannen Thomas Neubauer.
• Utenom 24-timersløpet er det flere supportklasser som holder baneaktiviteten gående godt allerede fra torsdag av. Vi har Martinius Stenshorne (17) som leder Formula Regional European sammenlagt før denne løpshelgen, mens Emil Christian Gjerdrum (16) har din debutsesong i GT-racing og kjører i den europeiske GT4-serien denne helgen sammen med Mercedes-teamet Mücke Motorsport.
Spa-drømmen
– Det er jo veldig stort å kunne kjøre på Spa i seg selv, og spesielt når det går 24-timersløp her. Det er nok ikke veldig mange på min alder som får muligheten til noe sånt, noe som jeg er ekstremt takknemlig for, sier 16-årige Gjerdrum ydmykt, og understreker at dette løpet er som kjøretrening til den DTM-baserte ADAC GT4-serien han primært satser på i år.
En dag drømmer han altså om å kunne være med på hovedattraksjonen denne løpshelgen. Og da kan han få noen gode råd og innspill fra de etablerte nordmennene. For eksempel Marius Nakken.
– Man merker at dette løpet betyr mer og at det er årets høydepunkt. Er det et løp man vil gjøre det bra, så er det nettopp her. I forhold til de andre løpene er det mer forberedelser, og det varer hele uken. Spenningen bygges på en måte sakte opp hele uken mot løpet. Gleder meg virkelig til å komme i gang, sa Nakken til Parc Fermé tidligere denne uken.
– En fantastisk motorsportfestival
Han får støtte av sin landslagskollega Marcus Påverud, som er med for andre året på rad.
– Det er et utrolig krevende løp, men også en fantastisk motorsportfestival som starter allerede onsdagen før løpet da alle bilene kjører i parade inn til Spa sentrum. Allerede da, kjenner man at adrenalinet og forventningene stiger, sier Påverud i en pressemelding.
Begge har de ambisjoner om å kjempe høyt oppe i sine klasser. Det samme har Dennis Olsen, som med andre ord også da bør kunne kjempe høyt oppe på totallisten.
– Det blir spennende med verdens største GT3-løp på en av de mest legendariske banene. Det er aldri over før det er over her på Spa. Det ser ut som det skal bli vekslende vær, noe jeg tror kan spille oss en fordel. Vi vet at bilen vår er sterk i mikset forhold, og vi har håp om et godt resultat, sier Olsen til Parc Fermé, og understreker at ambisjonen om et godt resultat naturlig nok er totalseier.
Som han understreker; det er snakk om verdens største GT3-løp. Hele 71 biler er påmeldt, og fellesnevneren er at alle bilene er innunder samme GT3-kategori uten noen annet teknisk regelverk foruten at bilene utjevnes etter BoP-prinsippet.
De tre store
Men denne type deltakelse skiller altså fra de to andre store 24-timerne primært i Europa. 24-timersløpet på Le Mans er det aller største hva enkeltarrangement og internasjonal prestisje angår, 24-timersløpet på Nürburgring er unik i sin karakter både hva gjelder den spesielle banen på 2,5 mil, i tillegg til at det er et mangfold av klasser og biler på ulike nivåer som framkaller en helt egen prestisje i det løpet.
Mens Spa altså er unikt fordi det er et så stort startfelt i samme bilkategori, som anses som verdenstoppen innenfor internasjonal GT-racing hvor også de beste førerne fra de beste teamene samles.
– Man kan ikke sammenlikne det og rangere det, egentlig. Hver av løpene er unike på hver sin måte, sier Anders Buchardt, som har deltatt i alle tre storløpene, i likhet med Dennis Olsen av de norske på startstreken.
Et høydepunkt
Utover det skal man heller ikke glemme et 24-timersløp som Daytona i starten av sesongen, som på en måte blir USA sitt svar på Le Mans hva gjelder klasser og stjernestatus blant førere, i tillegg til at 12-timersløpene på Sebring og Bathurst også henger høyt internasjonalt.
Men nå forholder vi oss til Europa, og det er ikke bare et språklig pynt når man kaller denne løpshelgen for ett av høydepunktene for internasjonale racerførere i løpet av en sesong.
– Alle tre samler enormt mye publikum, og det er veldig høyt nivå på team og førere. Det kule med Spa er at det bare er like biler som kjører mot hverandre i stedet for den blandinga av ulike klasser. Også er det banen da, som er en av de mest spektakulære og historiske banene som er. Summen av alt dette gjør at 24-timersløpet på Spa er en drøm å få lov til å kjøre på, legger Buchardt til.