Ventetiden er omsider over – nå starter Supercar-eventyret for «BP»

Men Ben-Philip Gundersen innrømmer at hele koronasituasjonen har lagt en stor demper på den kriblende følelsen inn mot den forsinkede sesongstarten.

Publisert

Han skulle ta steget opp til Supercar-klassen etter å ha gjort godt fra seg i Supercar Lites, med gull i det nordiske mesterskapet og sølv i den internasjonale RX2-klassen. Men tiden har godt og godt etter at alt ble stengt ned i mars.

Ben-Philip Gundersen. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

Han skulle ta steget opp til Supercar-klassen etter å ha gjort godt fra seg i Supercar Lites, med gull i det nordiske mesterskapet og sølv i den internasjonale RX2-klassen. Men tiden har godt og godt etter at alt ble stengt ned i mars.

Denne helgen starter endelig ballet for Ben-Philip Gundersen og alle andre rallycrossførere som stiller til start under All-Star Magic Weekend i Höljes, som i tillegg til å ha samlet store stjerner i flere klasser også er vertskap for de to første rundene i RallyX Nordic.

– Det er jo litt av et startfelt dette. Mange fælinger der, ja, sier Gundersen og viser til navn som Johan Kristoffersson, Niclas Grönholm og Oliver Solberg.

– Klarer ikke glede meg like mye

Men han legger ikke skjul på at det er en liten bismak i det hele. For da han signerte kontrakten med JC Raceteknik, som stiller gullbilen til Mattias Ekström fra VM i 2016 og fjorårets gullbil i både EM og det nordiske mesterskapet i regi av Robin Larsson, så har han i utgangspunktet gledet seg som en liten guttunge til julaften. Men det ble annerledes i dette koronaåret.

– Det er jo jævlig kjedelig, hele greia. Man klarer ikke glede seg like mye som man egentlig skal. Det er så mye uvisst, det kommer aldri noen nye datoer og man klarer ikke bygge opp den samme gleden som man egentlig skal. Man er i stedet mer lei seg for ikke å få kjørt noe. Så det har vært en «kje» situasjon, sier solungen.

Henger med på tidene

(Foto: JC Raceteknik)

Én ting blir han i hvert fall ikke lei. Og det er en ville akselerasjonen fra startplata, som kun dragracere overgår. Selv en Formel 1-bil rikker seg ikke like raskt de første meterne som en Audi S1 EKS RX med 600 turbohester, firehjulstrekk og godt grep i dekkene.

– Det er rått hver gang, liksom. Farta blir man for så vidt mer og mer vant til, men det er like artig å kjøre ut fra plata. Dette blir aldri kjedelig, sier Gundersen, som ikke har noen spesifikke forventninger til hvor landet ligger sammenliknet med konkurrentene.

– Vi er ikke så langt bak på det vi har sett av tider. Det ser ganske greit ut. Men det er jo tider satt aleine. Det blir sikkert annerledes med fire-fem biler rundt seg, med mer nerver og slikt, sier fjorårets nordiske mester.

Powered by Labrador CMS