Utelukker ikke Toyota-retur – «EP» fortsatt aktuell for to team

Norske EVEN Management styrer forhandlingene til finske Esapekka Lappi, og de er ikke umiddelbart bekymret for finnens framtid.

Publisert

Onsdag ble det klart at Citroën trekker seg fra WRC med umiddelbar virkning. Utad synes det at de legger skylden på Sebastien Ogier som ikke har ønsket å fortsette i teamet.

Esapekka Lappi, her fra Autosport-messa i Birmingham i januar. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Onsdag ble det klart at Citroën trekker seg fra WRC med umiddelbar virkning. Utad synes det at de legger skylden på Sebastien Ogier som ikke har ønsket å fortsette i teamet.

EVEN-grunnlegger og rallymanager, Erik Veiby, har vært mannen bak forhandlingsbordet for både Andreas Mikkelsen og Esapekka Lappi i WRC-sammenheng det siste tiåret. Mens Mikkelsen jobber på egenhånd da hans EVEN-kontrakt ikke forlenges etter nyttår, har Veiby nå fullt fokus på Lappi i WRC-sammenheng.

Ogier-turbulens i kulissene

Onsdagens nyhet var ikke lenger en bombe etter både ryktene som har florert, men også signalene de selv har plukket opp i miljøet. At Ogier forsvinner betyr også at «EP» er ledig på markedet.

– Vi skjønte i Spania at Ogier hadde signalisert at han enten gir seg, eller finner et annet team. Det at Ogier finner et annet team er ikke noe Citroën klarer å leve med. Vi hadde møte med Budar den søndagen, og han kunne ikke si noe som helst. Men jeg klarte å legge sammen to og to, forteller Veiby til Parc Fermé.

– Citroën mener de mangler en toppfører når de mister Ogier. Hvilke signaler sender de mot Lappi ved en slik uttalelse?

– Det kan jo tolkes på mange måter. Det er kanskje ikke den beste måten å ordlegge seg på, men jeg tolker det mer at de skylder på Sebastien enn at de ikke har troen på «EP». De har stor respekt og tro på ham, men samtidig var nok forventet at han skulle være den største kandidaten til å kjempe om VM-gull med Citroën i 2020 uansett, sier Veiby.

På ryktebørsen knyttes nå Lappi til M-Sport, som virker å ha mest ledig kapasitet blant førere som står uten kontrakt. Men Veiby kan avsløre at de likevel har et team til på radaren.

– Vi har dialog med Toyota vedrørende «EP». Det blir spennende å se. Men overfor oss har de også vært klare på at de ikke har signert full stall, og de legger ikke skjul på at de jobber med alle dører oppe, sier Veiby.

Citroën-lønn i 2020

Kommer vi til å se Esapekka Lappi i hvit kjøredress igjen i 2020? (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Lappi forsvant fra Toyota etter 2018-sesongen. Parc Fermé mener å vite at Lappi etterhvert slet med trivselen i teamet og at dette var én av årsakene til at han søkte seg mot Citroën for årets sesong.

– Joda, det stemmer kanskje, sier Veiby på spørsmål om Lappi etterhvert ikke trivdes i Toyota-teamet som brakte ham fram som WRC-fører i 2017.

– Men teamet var nytt og var nok i en slags brytningsfase. Så det ble nok litt turbulent der første året. Han var jo med helt fra starten. De hadde nok behov for at ting skulle sette seg litt, de var sikkert litt underbemannet en periode. Nå virker det som ting har satt seg mer der, tror Veiby.

Han bekrefter også antakelsene om at Lappi kan være M-Sport-aktuell, selv om det ikke er et alternativ å betale en plass i teamet - noe som ofte kreves fra M-Sport grunnet deres begrensede budsjett som rent privatteam.

– Hva vi får til med dem får vi se, men inntrykket er at de er veldig interesserte. Samtidig er jo «EP» lønnet av Citroën i 2020, så det gjør at vi også kan spille med litt friere kort, sier den norske manageren.

Powered by Labrador CMS