Ustrukturerte værguder sørget for årets mest oppsiktsvekkende utfall
Alt som kunne skje, og alt som ikke skulle skje for flere førere, det skjedde på Hockenheim. Eller som tredjemann Daniil Kvyat sa det: Som en skrekkfilm i en svart komedie.
Om det er mulig å gjøre noen av høydepunktene så kortfattet som mulig; Max Verstappen vant på imponerende og overbevisende vis, Sebastian Vettel klatret fra 20. startposisjon til andreplass, Toro Rossos Daniil Kvyat sikret en særdeles oppsiktsvekkende tredjeplass og hele Mercedes-teamet feilet så til de grader som kulminerte i dekkbyttekaos og førerfeil fra både Lewis Hamilton og Valtteri Bottas som resulterte i null poeng for de jubileumsfeirende sølvpilene.
Oppi alt dette skulle de to siste svingene på banen skulle bli en felle av dimensjoner for flere av førerne. Verst gikk det utover Charles Leclerc og Nico Hülkenberg, som fikk kjenne på den gummibelagte dragracingstripas skøytebaneegenskaper i det regnvåte været som preget hele Hockenheim. Leclerc seilte ut fra en potensiell vinnermulighet, mens Hülkenberg dro av og ødela en mulig pallplass - hans eventuelle første i karrieren.
Siste svingkombinasjonen som ligger vis-a-vis dragracingbanen holdt også på å felle førere som Carlos Sainz og Kimi Räikkönen, og det var også her marerittet startet for alvor for Lewis Hamilton, som også ledet store deler av første delen av løpet.
Sjonglering av dekk
Et svært varierende vær, med regn som tørket opp før det kom nytt regn før det igjen tørket opp - det skapte et flipperspill av pitstopper uten sidestykke. De fleste førerne endte på fire og fem pitstopp og sjonglerte mellom regnværsdekk og tørrværsdekk gjennom hele løpet - det ene dekkvalget dårligere enn det andre.
Best ut av dette kom altså Max Vetstappen. Selv om han ble stående å spinne i starten, før han på første slicksforsøk gjorde en 360-graders snurring og sendte en aggressiv teamradiobeskjed med tydelig melding om hva han mente om valget av medium-dekk.
I mellomtiden hadde altså rekkefølgen blitt fullstendig snudd opp-ned på. Lance Stroll, Carlos Sainz, Alexander Albon og Daniil Kvyat var alle og snute på pallplass, samtidig som Sebastian Vettel utnyttet de siste sikkerhetsbilperiodene godt i piten - og etterhvert fikk spist seg opp til en andreplass.
Siste pallplass sikret altså Daniil Kvyat seg, hans første siden Kinas Grand Prix for Red Bull i 2016, og Toro Rossos første pallplass siden Sebastian Vettel sensasjonelt vant for dem på Monza i 2008.
– What a race! lød det fra samtlige førere over teamradioer, i tillegg fra reporter Martin Brundle.
Ble pappa lørdag
Daniil Kvyat måtte summe seg og ta innover seg at han kunne feire å bli nybakt pappa til en liten jente dagen før med en sensasjonell tredjeplass.
– Helt utrolig å være tilbake på pallen igjen. Løpet var «crazy». Som en skrekkfilm i en svart komedie, sa den 25 år gamle russeren.
Max Verstappen viste styrke, modenhet og rutine og håndterte svært vanskelige forhold iskaldt.
– Det var utrolig krevende der ute å gjøre alt riktig og samtidig holde fokus. Det handlet om å gjøre minst mulig feil. Men man lærer med tiden, og jeg er veldig fornøyd med innsatsen, sa 21-åringen etter målgang.
Mercedes uten poeng
Det ble altså Max Vertstappen foran Sebastian Vettel og Daniil Kvyat. Ikke en eneste Mercedes på pallen, for første gang siden Mexicos Grand Prix i fjor, og tredje gang de siste tre sesongene. Dette er også første gang Mercedes ikke scorer poeng siden begge bilene brøt Østerrikes Grand Prix i fjor.
– Den seierspallen der hadde gitt bra med odds om man skulle tippet før helgen, sa F1-kommentator Henning Isdal avslutningsvis på Viasports TV-sending.
Topp 10 er vel så interessant etter at hele syv biler måtte bryte, mange av dem normalt poengsankere.
1) Max Verstappen, Red Bull, 1:44:31,275
2) Sebastian Vettel, Ferrari, +7,333
3) Daniil Kvyat, Toro Rosso, +8,305
4) Lance Stroll, Racing Point, +8,966
5) Carlos Sainz jr, McLaren, +9,583
6) Alexander Albon, Toro Rosso, +10,052
7) Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, +12,214
8) Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, +13,849
9) Romain Grosjean, Haas, +16,838
10) Kevin Magnussen, Haas, +18,765