Tysklands Grand Prix: VM snudd opp-ned på tre sekunder

Mot alle odds tar Lewis Hamilton over ledelsen i VM, og det kan han ene og alene takke Sebastian Vettel for.

Publisert

Været skulle virkelig spille Tysklands Grand Prix et puss, men det skal vi komme litt nærmere tilbake til.

Lewis Hamilton strålte i regnværet som høljet nedover Hockenheim etter målgang. (Skjermdump: Viasport 1)

Været skulle virkelig spille Tysklands Grand Prix et puss, men det skal vi komme litt nærmere tilbake til.

For etter 67 runder og en halvannen time kan vi konstatere at Lewis Hamilton smått sensasjonelt har tatt over VM-ledelsen igjen, og det med hele 16 poengs forsprang til Sebastian Vettel.

Årsak: VM-lederen før løpet presterte å dra av i den kjente Sachs-svingen inne på det med publikumstette stadionområde på en glatt veibane med slicksdekk, og det var en god miks lamslåtte tyskere og andre jublende tilhengere fra andre førere som kunne konstatere dramaet som utspilte seg på Hockenheim 15 runder før slutt.

Sikkerhetsbil

Fra ledelse av løpet til brutt på resultatlisten forstod Vettel hva som hadde skjedd.

Her ryker løpet, og ledelsen i VM, for Sebastian Vettel. (Skjermdump: Viasport 1)

– F***, f***! Sorry, folken, sa en svært skuffet og gråtkvalt Vettel på teamradioen før vi kunne se hvordan han beinhardt slo i rattet i frustrasjon over hva som hadde skjedd.

Fører

Team

Pit

Tid

Grid

1)Lewis HamiltonMercedes11:32:01,94014
2)Valtteri BottasMercedes2+4,5352
3)Kimi RäikkönenFerrari2+6,7323
4)Max VerstappenRed Bull3+7,6544
5)Nico HülkenbergRenault3+26,6097
6)Romain GrosjeanHaas3+28,8716
7)Sergio PerezForce India1+30,55610
8)Esteban OconForce India1+31,75016
9)Marcus EricssonSauber1+32,36213
10)Brendon HartleyToro Rosso2+34,19718

 

Med sikkerhetsbilen ute var det Lewis Hamilton som på dette tidspunktet hadde tatt over ledelsen i løpet, uten at teamet hadde gamblet på å sette på intermediate-dekk i mellomtiden.

Et svært ustabilt regnvær på spesielt nordre og østre side av banen gjorde strategiene like vanskelige som kjørefoholdene, og mange team gamblet med regnværsdekk - uten hell.

Beholdt troen

Men Hamilton hadde ultrasoft-dekk med god holdbarhet da sikkerhetsbilen gikk inn for de siste 10 rundene, og med finsk kamp i bakgrunnen ble det Valtteri Bottas som tok andreplassen foran Kimi Räikkönen.

Både Bottas og Räikkönen fikk teamordre om å la teamkollegene ligge foran, noe som gjorde det vanskelig for dem begge å kjempe om seieren etter slik løpet utviklet seg.

I stedet det ble det altså Lewis Hamiltons 66. seier i karrieren, mot alle odds da startposisjonen hans altså var nummer 14 etter lørdagens mislykkede kvalifisering, der han også ga uttrykk før løpet at det ville bli vanskelig å kjempe i toppen.

– Du må alltid ha troen, og da jeg så hvor mye støtte jeg hadde under oppvarmingsrunden, så måtte jeg samle meg og holde meg rolig og beholde troen. Samtidig gjorde teamet en fantastisk jobb der ute. Forholdene var utrolig tøffe, men samtidig mulighet for «litt business», og du vet aldri hva som kan skje etter sikkerhetsbilen, sa en rørt og betuttet Hamilton etter målgang.

Powered by Labrador CMS