Rookie-kvota er brukt opp for Martinius Stenshorne. Nå deler han sine sportslige tanker om hvilke forutsetninger han har for denne sesongen.

Sesongstart i Formel 3:

Tror han har pondus nok til å få viljen sin

Norges Formel 3-håp, Martinius Stenshorne, er ikke sjenert med å håpe at han anses å være teamets klare førstefører denne sesongen.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 3: 2024 ble et år som ble satt på kontoen for prøving og feiling. Et hint av gode topper, men også dype daler - og generelt relativt ujevn leveranse gjennom store deler av sesongen. Men om det er noe i at man ikke er bedre enn sitt siste løp, så lover det godt.

FORMEL 3: 2024 ble et år som ble satt på kontoen for prøving og feiling. Et hint av gode topper, men også dype daler - og generelt relativt ujevn leveranse gjennom store deler av sesongen. Men om det er noe i at man ikke er bedre enn sitt siste løp, så lover det godt.

Femteplassen i hovedløpet var av overbevisende karakter, spesielt ettersom han startet helt nede på en 19. startposisjon. Seieren fra Australia, hvor sesongstarten skjer til helgen, huskes også med et smil om munnen. Selv om det «bare» var en sprintseier, ettersom han fikk hjelp av en snudd startgrid med andre startposisjon etter 11. tiden på kvalisiering.

– Den har nok ikke så mye å si, egentlig. Det begynner å bli ganske lenge siden. Så dette tar jeg som et hvert annet løp, sier Stenshorne til Parc Fermé om selvtilliten fra fjorårets eneste seier.

Snudde etter Spania

Hovedløpsseieren mangler altså, og som nevnt - femteplassen på Monza i fjor var hans eneste poengfangst i hovedløpene. Det henger ofte sammen med kvalifiseringsresultatene, og hans eneste kvalifisering innenfor topp ti skjedde i Spania der han ble nummer syv.

Martinius Stenshorne og fjorårets teamkamerat Luke Browning. Nå skal Williams-junioren fortsette karrieren i Formel 2, mens Stenshorne har tatt hans plass i teamet.

Stenshorne mener at hans personlige vendepunkt kom i Barcelona, som da var midtveis i sesongen for hans del. Og at den pondusen han begynte å bygge seg opp i teamet begynte å kapitalisere seg utover.

– Spa og Ungarn var nok mer at jeg var uheldig, men vi så på trening og farta og slik ellers at jeg fikk det mer som jeg ville etter Barcelona i fjor. Som i alle mesterskap er det viktig å starte langt foran, så det er å håpe på litt bedre tidkjøring i år, slår 18-åringen fast.

Formel 3 2025
14.-16. marsAlbert Park
11.-13. aprilBahrain
16.-18. maiImola
23.-25. maiMonaco
30. mai-1. juniBarcelona
27.-29. juniRed Bull Ring
4.-6. juliSilverstone
25.-27. juliSpa-Francorchamps
1.-3. augustHungaroring
5.-7. septemberMonza

Lærte av teamkompisen

Han fikk input av fjorårets teamkompis Luke Browning, som nå kjører Formel 2 og har testet Formel 1, hva man får ut av det første år i Formel 3. Ikke minst at det handler om hvilken posisjon man er i.

– Det hjalp han veldig mye å få mer erfaring i Formel 3. Så jeg håper det gjelder for meg og.

Det var liten tvil om at Browning hadde en slags prioritet i fjor da briten gikk fra en middels debutsesong i 2023 til å kjempe om mesterskapet i 2024. En prioritet Martinius nå håper han sitter på, selv om han riktig nok imponerte stort som førsteårsfører i Formula Regional Europa (FRECA) i 2023.

Selv om Stenshorne har et års erfaring på baken, så er det likevel en ting som er likt for alle: I år kjøres det med helt nye biler i Formel 3-mesterskapet.

– I FRECA hadde vi jo ganske mye kjøring også, så det var lettere å komme inn der enn i Frmel 3. Så mens jeg slet litt diverse med bil og sånn, så håper jeg at jeg er litt mer førstefører nå og får bestemme en del på ting jeg vil ha. Og følte jeg at jeg fikk mer og mer fra Barcelona i fjor.

Usikker inngang på sesongen

Nytt av året er ikke minst bilen. Den er like ny for alle, enten du er rookie eller har kjørt tidligere. Derfor stiller man med hakket mer blanke ark, selv om ett års konkurranseerfaring alltid hjelper på.

Det fratar ikke Stenshorne målet om at han skal være en toppfører denne sesongen. Aller helst kjempe om mesterskapet, der han også innrømmer at han har litt å følge opp etter sin landsmann fra 2021, Dennis Hauger.

– Med nye biler vet man aldri helt hvordan ting kommer til å være. Plutselig er et toppteam lenger bak og ikke får det til. Så det blir spennende å se hvordan alle ligger an. Det vet man ikke før man kommer ordentlig på banen, slår 18-åringen fast.

Powered by Labrador CMS