
Tror FIA har innsett det største problemet med Rallycross-VM
Det internasjonale bilsportforbundet ønskes velkommen til selv å sette standarden på hvordan de ønsker at Rallycross-VM skal være.
RALLYCROSS: I alle fall om vi lytter til sportens største norske profil nå til dags, Ole Christian Veiby, sammen med hans teamsjef Tommy Kristoffersson. Også Hansen-teamet har ønsket FIA velkommen.
Dette i kjølvannet av nyheten mandag om at FIA selv tar den kommersielle rollen og eierskapet til å sikre levetiden til Rallycross-VM, i stedet for å vente på en promotor. I 2013 tok IMG over de kommersielle rettighetene for datidens øverste mesterskap, Rallycross-EM, som kulminerte i et verdensmesterskapet året etter. I 2021 var det det nystiftede selskapet Rallycross Promoter (RXP) med Red Bull i spissen som tok over roret.
🚨 A bold new era for the FIA World Rallycross Championship begins today 🏁 The FIA had announced direct investment in...
Posted by FIA on Monday, March 10, 2025
Fellesnevneren er at de begge har mislyktes i å holde rallycrossen oppe som et bredt mesterskap med flere fabrikanter og større tilfang av større profiler etter den store flukten av fabrikanter og profiler som skjedde etter 2018-sesongen.
Etter at RXP nå forsvant etter årets sesong, så har FIA ventet på en ny promotor. Det har så ikke skjedd, med det internasjonale forbundet signaliserer at de ønsker at rallycrossen som gren skal ha et fullverdig verdensmesterskap for 12 sesongen på rad.
Denne uken la den omstridte FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem fram planen til forbundet.
FIA investerer ikke bare i rallycross, men også i fremtiden for hele sporten vår. Vi er fullt dedikerte til å løfte denne grenen til et nytt nivå, både ved å nå ut til nye globale publikumsgrupper og ved å tilby bedre konkurransevilkår for førere, team, kommersielle partnere og – aller viktigst – fansen, sier Sulayem i en offisiell uttalelse.
Lettet
Ole Christian Veiby er lettet. Han har gått 2025 i møte med stor uvisshet.
– Nei, først og fremst veldig deilig at det skjer noe. Det tenker jeg er det viktigste akkurat nå. Det har jo vært frustrerende, for vår del med tanke på å reforhandle med partnere. Du har jo ikke hatt noe noe å selge inn, da du vet ikke hva du skal kjøre. Ellers om det i det hele tatt noe blir noe mesterskap, sier Veiby til Parc Fermé.

En revidert kalender ventes å bli lagt fram førstkommende fredag, 14. mars. Ettersom avgjørelsen nå kommer innenfor samme sesong som mesterskapet skal kjøres, så er det ikke ventet noen markante endringer på det tekniske regelverket.
Dermed fortsetter de som de begynte med i 2024 med en blanding av biler med flytende drivstoff og med rene elbiler.
– Det viktigste blir å finne løsninger for å få flest mulig biler til start. Man kan diskutere om elbiler er kjedelig og det ene og det andre men skal vi ha biler til start, så må vi finne oss i et nytt år med «battle of technologies». Men på sikt må man finne tiltak som kuster kostnadene. Nå er det altfor dyrt, og man må gjøre det enklere for team å kunne melde seg på, slår Veiby fast.
Teamsjefene har troen
Hans teamsjef Tommy Kristoffersson er glad for at det er blitt funnet en løsning, og håper FIA mener alvor når de nå tar saken i egne hender.
– Når de nå sier at det blir bra, så tror jeg også at det fins ressurser for at det blir virkelig bra. Men jeg tror ikke at vi kan kjøre på samme spor som tidligere. Det må radikale forandringer til og radikale løsninger til etterhvert. Men jeg er veldig ydmyk til den situasjonen vi er i og at vi er enige om at vi har et mesterskap videre, sier Kristoffersson til Sveriges Radio.
Kenneth Hansen retter også blikket framover mot rallycrossens neste kapittel.
– Vi ser frem til å jobbe tett med FIA i månedene som kommer for å gjøre rallycrossens potensial til en spennende virkelighet. Vi er trygge på at vi sammen kan løfte sporten vi elsker tilbake dit den hører hjemme, sier Hansen i en pressemelding.
Penger og makt
Veiby har et inntrykk av at FIA ikke er fornøyd med de alternativene de har fått på bordet, og alt tyder også på at de ikke har sett seg fornøyde med utviklingen av mesterskapet til de to foregående promoterne.
Han mener samtidig at det nå hviler et tungt ansvar på det internasjonale forbundet, selv om han tar de imot med åpne armer.
– Jeg tror det er en del positive ting ved det. De burde jo ha bra med penger, de har makt og kan gjøre det de vil. Og de er veldig klar over at det har vært for få team og få biler, og det ser du med de endringene i Rally-VM. De virker som de innser problemet i motorsport generelt nå, med tanke på hvor dyrt det er blitt, sier 28-åringen.