Trøblete motorer til besvær for Alonso og Verstappen

Stjerneskuddet fra Nederland vil heller blåse motorene enn å bryte i «safe mode». Og nå tyder ting på at Fernando Alonso brøt med vilje.

Publisert

Ok, så ble kanskje ikke Belgias Grand Prix det fyrverkeriet av et F1-løp som fansen hadde håpet på. Det virket ganske klart at Lewis Hamilton hadde god kontroll på løpet, i hvert fall da Sebastian Vettel selv med to hakk mykere gummiblanding ikke klarte å ta skalpen på VM-rivalen sin.

Fernando Alonso og Max Verstappen (Foto: McLaren/Red Bull Content Pool)

Ok, så ble kanskje ikke Belgias Grand Prix det fyrverkeriet av et F1-løp som fansen hadde håpet på. Det virket ganske klart at Lewis Hamilton hadde god kontroll på løpet, i hvert fall da Sebastian Vettel selv med to hakk mykere gummiblanding ikke klarte å ta skalpen på VM-rivalen sin.

Men i ettertid av løpet har i alle fall to av sirkuset største profiler satt farge på løpet som det er verdt å sperre opp øynene i for.

(Foto: Sam Bloxham/McLaren)

LES OGSÅ: Hamilton på topp – skandinavisk på bunn

Vi snakker om de to desidert største ulykkesfuglene denne sesongen, som ved så å si samtlige brutte ganger sitter tilbake hjelpesløst med en doning som ikke vil fungere.

Tror vi.

(Foto: Red Bull Content Pool)

For Fernando Alonso har siden overgangen til McLaren i 2015 sagt tydelig hva han mener om Honda-motoren. Og en mann av verdensmesterkaliber, som er med i verdens største motorsirkus, ikke bare for å tjene penger og ha det gøy, men også for å kjempe i toppen, går gjerne tom for tålmodighet når redskapen ikke er med på notene.

Honda fant ingen feil

Men var det virkelig så ille i Belgia?

– Dette er flaut. Dette er flaut. Nå bryr jeg meg ikke noe om avstanden til de andre, vi får ta dette som en test, sa en lettere oppgitt Fernando Alonso over teamradioen under løpet.

En halvtime senere kom kanskje 2017-sesongens mest klassiske team-radio-meldinger over eteren nok en gang: «Engine problem».

Nå tar Honda bladet fra munnen og sier at de ikke fant noen feil som skulle tilsi at Alonso måtte bryte.

– Han meldte på radioen at han mente det var problemer med bilen. Vi så ikke noe på dataene, men vi bestemte oss for å stoppe for å ikke ta noen sjanser, kan Hondas F1-sjef Yusuke Hasegawa avsløre i etterkant av løpet.

Så brøt Alonso fordi han rett og slett var for lei av å bli «pisset på»?

LES OGSÅ: Alonso føler han har hatt et fantastisk år

Ingen forlengelse med Red Bull?

Så var det godeste Verstappen da. 19-åringen som vel 90 prosent av tilskuerne hadde reist til Spa-banen for å se på med sine belgiske aner, i tillegg til at løpet foregår bare et steinkast fra hjemlandet.

Men etter åtte runder var det slutt. For sjette gang denne sesongen, og for tredje gang på grunn av et motorproblem relativt tidlig i løpet.

– Helt utrolig. Helt utrolig, sa Verstappen tydelig lei seg og oppgitt da han måtte parkere bilen til side på Kemmel-strekningen rett foran tusenvis av oransjekledde fans.

LES OGSÅ: 5 av 10 løp er brutt – ingen har vært Max sin skyld

LES OGSÅ: Red Bull-gutta har skværet opp etter sammenstøtet

Senere har pappa Jos Verstappen sagt tydelig hva han mener om holdbarheten til Renault-motoren (brandet som Tag Heuer, journ.anm) om dagen, og selv om det ikke er direkte Red Bull sin skyld, så virker det som pappa Verstappen ikke akkurat kommer til å overtale sønnen sin til å forlenge med Red Bull hvis de ikke skaper en vinnerbil før kontrakten utløper i 2019.

Vil heller blåse flere motorer

Uansett, i etterkant er det blitt kjent at Renault-motoren har gått i en slags «safe mode» for ikke å ta for stor skade når problemene er ute, framfor at det er et rent motorhavari som Verstappen er blitt utsatt for.

Og som de fleste vet så vil bytte av mer enn seks motorkomponenter medføre grid-straffer, noe McLaren smertelig har fått erfare denne sesongen. Så langt vil ikke Red Bull og Renault tyne motorene sine, men det er ikke hovedpersonen selv helt enig i.

– Fordi vi har blåst noen få motorer i starten av året, så har de konstruert en slags sikkerhetsmodus. Når motoren kommer i den modusen, så stopper den, selv om den egentlig skal kunne fungere. De vil spille et sikkert spill og ikke rase motoren, men jeg foretrekker heller det framfor at motoren skrur seg av og kan gå som vanlig igjen når den restartes, sier Verstappen ifølge det nederlanske TV-programmet Peptalk.

Verstappen hadde i det minste noe humoren i behold tross enorm skuffelse på hjemmebane. For etter at kan kunne konstatere at både han og Alonso måtte kaste inn håndkledet med tekniske problemer i Belgia, så uttalte han umiddelbart:

– Jeg har nå brutt halvparten av løpene. Jeg kan ikke tro at disse tingene skjer. Til å begynne med tenker man at det bare er uflaks eller hva det enn måtte være, men nå konkurrerer jeg faktisk mot Fernando om flest brutte løp, sa 19-åringen søndag ettermiddag.

[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]

Powered by Labrador CMS