Tre store Formel 1-nyheter torsdag i forkant av starten på høstsesongen
Først og fremst er det forandringer i førermarkedet som publikum og media hadde øverst på ønskelista over forventede nyheter i forkant av Belgias Grand Prix på Spa-Francorchamps, og totalt sett ble det sluppet tre «bomber» torsdag.
To av de dreier seg om førermarkedet, og var på mange måter også ventet sett utifra ryktebørsen og spekulasjoner i sosiale medier. Men det er altså på det rene at Valtteri Bottas fortsetter i Mercedes og får dermed sin fjerde sjanse til å utkonkurrere den ubestridte verdensmesteren de siste årene, Lewis Hamilton.
VM-gull eneste mål
Bottas har hatt en varierende sesong, som åpnet ganske så sterkt før det senere har dabbet noe av og på de siste syv løpene har han slått Hamilton kun én gang. Flerfoldige testdager i rallybil har også satt i gang spekulasjonene om hvorvidt Bottas ville ta «en Räikkönen» og bytte gren dersom han mistet sitt Mercedes-sete, men nå er det altså klart at han fortsetter der i 2020.
Finnen er naturlig nok glad for at han får fornyet tillit i teamet.
– Jeg har levert bedre og bedre for hvert år, og dette er en fin måte å kickstarte den andre halvdelen av 2019 på. Målet mitt er å bli verdensmester en dag, og både på papiret og med erfaringene med dette teamet, så er Mercedes det beste alternativet for å oppnå det målet i 2020, sier Valtteri Bottas i en pressemelding.
Ocon til Renault
Det betyr således at franske Esteban Ocon, som mistet sitt Formel 1-sete før denne sesongen, ikke blir å finne i Mercedes-stallen neste år. Den dalende kurven til Bottas, kombinert med at Ocon er Mercedes-junior og leverte gode resultater i 2018, skapte spekulasjoner om hvorvidt den unge franskmannen ville få tillit fra A-laget neste sesong.
I stedet har han hatt opsjon om å signere for hvem han ville dersom han ikke fikk sete neste år. Og da Renault var på ballen trengte ikke Ocon nøle med å takke ja, ettersom Mercedes-sjansen forsvant med Bottas’ nysignering.
– Først og fremst er jeg stolt over å kunne bli en Renault-fører. Jeg har vokst opp i Enstone og startet med Lotus i 2010 og deretter Renault. Jeg føler meg tilknyttet dette teamet, og det er de som jobber der som åpnet dørene for motorsport på toppnivå for meg, sier Ocon i en pressemelding.
Fordi Daniel Ricciardo allerede er på kontrakt betyr det også at Nico Hülkenberg forsvinner fra teamet neste sesong. Hülkenberg signerte for Renault før 2017-sesongen etter å ha kjørt for Force India, men den 32 år gamle tyskeren står foreløpig uten sete for neste sesong.
– Det er noe dritt at eventyret med Renault tar slutt etter sesongen, spesielt når vi ikke har vært i stand til å oppnå målene våre. Vi hadde håpet på å ta nye steg framover i år, men dessverre har vi ikke klart det. Angående 2020, så er jeg trygg på at jeg finner en god løsning, men det er ikke noe nytt å melde for øyeblikket, skriver Hülkenberg på Twitter.
Krysser fingrene for Hülkenberg
Formel 1-ekspert og Viasport-kommentator Atle Gulbrandsen innrømmer at vendingene i førermarkedet kom brått på, selv om ryktene også skapte disse forventningene helt på tampen.
– Jeg er litt overrasket. Jeg trodde Ocon skulle erstatte Bottas, men det er mindre risiko å fortsette med Bottas. Samtidig er jeg glad for at Ocon nå får sjansen igjen, sier Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.
Han tror også at forandringene i Renault-teamet vil forgreine seg til andre team, først og fremst Renaults hovedrival Haas.
– Jeg håper også Hülkenberg fortsetter og erstatter Romain Grosjean. Jeg har mer tro på Hülkenberg enn Grosjean, konstaterer Gulbrandsen.
22 løp neste år
Samtidig ble det torsdag bekreftet at utkastet til Formel 1-kalenderen neste år inneholder intet mindre enn det rekordstore antallet 22 løp på en sesong. Totalt syv løp kjøres såkalt back-to-back, altså én uke etter en annen løpshelg.
Spania og Barcelona får fornyet tillit mens Nederland og Vietnam kommer inn på kalenderen. Tysklands Grand Prix forsvinner ut, mens Italias Grand Prix og Monza fortsatt mangler en formalitet før de er klare for nok en Grand Prix-helg.
Slik er utkastet til terminlisten, før den skal endelig godkjennes hos FIAs internasjonale motorsportforsamling: