Tre dager med rundjuling for Andreas – snart venter årets første rallycrosstest

Andreas Bakkerud har reist Østlandet rundt med gokarten på slep. Selv mener han at han knapt kunne fått bedre trening.

Publisert

I hvert fall rent fysisk utenom det han selv har gjort for å holde kroppen ved like. Tre dager med kjøring i strekk tærer på en kropp som snart melder seg inn i 30-åra. Andreas Bakkerud vokste opp med gokart før det ble rallycross for alle pengene på slutten av 2000-tallets første tiår.

Andreas Bakkerud fra treningen på Andebu sist lørdag. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I hvert fall rent fysisk utenom det han selv har gjort for å holde kroppen ved like. Tre dager med kjøring i strekk tærer på en kropp som snart melder seg inn i 30-åra. Andreas Bakkerud vokste opp med gokart før det ble rallycross for alle pengene på slutten av 2000-tallets første tiår.

Og han innrømmer at kroppen for lengst hadde vent seg av å kjøre karting. For KZ2-karten han har hatt stående de siste åtte årene fungerer fortsatt godt. 

– Selv om jeg på mange måter har holdt meg i god form, så er det noe med kjernemuskulaturen som er blitt litt borte - spesielt fra gokart-tiden. Så selv om man er i god form, godt trent og alt dette der, så er det vanskelig å trene noe annet for å bli sterk i gokart. Kjernemuskulaturen får virkelig kjørt seg. Og ikke minst ribbeina. Det er jo ingenting som fjærer og demper. Det er kroppen som tar i mot alle støtene, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Mørbanket

Og med det mener han at de som fortsatt mener at bilsport ikke er fysisk nok belastende lett kan ta seg en bolle.

– Kroppen min har vært helt mørbanket nå de siste dagene. Så jeg stiller gokarten min til disposisjon for dem som ikke tror på at man kan bli godt trent av å drive på med bilsport. Gokart er kanskje den beste - og morsomste formen å trene «core» på, sier 28-åringen.

Ei heller har det vært spesielt kostbart for ham å holde på med denne type kjøretrening. Midler fra egen lomme kan fint finansiere nyttig kjøretrening uten at det går på bekostning av hyllene i kjøleskapet og oppvarmingen på badegulvet.

– Den største kostnaden er faktisk å måtte reise halve Norge rundt. Jeg kjøpte denne gokarten av Finn Erik Rismyhr i 2012-2013, og siden har jeg kun byttet dekk, kjede og fylt på bensin og olje. Den har funket fra dag én. Det er mye hysteri i gokarten om å ha det beste og det nyeste, men jeg var helt på pace på rundetidene mine, konstaterer han.

Gode oppgraderinger

Nå er han på jakt etter rundetider med et helt annet kjøretøy. Små detaljer mangler før han slipper clutchen på sin nye Renault Megane R.S RX for første gang i år, som driftes av franske GCK og vil kjøres under Bakkeruds nye team fra i fjor, Monster Energy RX Cartel. Tidligere i sommer fryktet Bakkerud at han ikke kom til å rekke test før VM åpner i Höljes nest siste helg i august.

– Jeg har gjort alle forberedelser som jeg ønsker. Jeg tror og håper at jeg rekker å få testet snart. Skulle det ikke gå, så slenger jeg meg med på løpet på Andebu neste helg, sier han.

Svenske Anton Marklund har allerede rukket flere testrunder, ettersom han også leier samme bil fra det franske teamet, eid og grunnlagt av Guerlain Chicherit. Tilbakemeldingene skal være lovende.

– Han var veldig fornøyd med oppdateringene på motor og dempere, som har vært det viktigste. Det er gjort store endringer der, så jeg setter min lit til svensken på dette. Selv om vi formelt har to ulike team, så kommer vi til å gjøre slik Liam og jeg sammen med Krisztian Szabo gjorde i fjor ved å dele alt av data og erfaringer, sier bergenseren.

Powered by Labrador CMS