Totalvraket rallycrossbilen rett før målgang – så fikk han uventet hjelp for å få kjørt igjen
– Jeg håper jeg kom over mål, sa Bjørn Olav Jøranli umiddelbart etter å ha gått igjennom en av sine kraftigste krasjer i bilsportkarrieren.
Tilbake stod en totalvraket Suzuki Swift, bilen som Bjørn Olav Jøranli fra Dokka normalt konkurrerer med i Supernasjonal klasse 2 i rallycross. Men sist helg var det duket for Bakkeløp-NM på Konsmo, og som seg hør og bør ville han måle krefter med konkurrentene sine også alene på veien og ikke bare på en bane.
Og det så lenge bra ut da han egentlig var på vei til å sikre andreplassen i klassen. Så, i siste omgangen smeller det i den aller siste svingen. Mens målflagget står klart til å ta ham imot, ser 52-åringen heller plutselig flagget og resten av verden fra helt andre vinkler enn hva han er vant til.
– Jeg kom to meter for kort, gitt. Jeg slo mer ut til siden en rett fram, sier Jøranli til Parc Fermé.
En inboard-video (se over) de selv la ut på sosiale medier viste også at Jøranli tenkte mer på resultatet enn seg og bilen etter at den heftige krasjen var et faktum.
– Jeg håper jeg kom over mål, sa han i det han krabbet ut av bilen.
Det gjorde han altså dessverre ikke. I stedet kunne han konstatere at hans Suzuki egentlig bare er å kaste.
– Denne bilen er ferdig. Den ble ordentlig fæl, vet du. Men det er kjekt å ha litt sikkerhetsutstyr. Det fungerte overraskende bra, sier Dokka-mannen, som understreker at han selv ikke kjente noe på kroppen etter heisaturen.
Humøret var det dog ingenting å si på. Bjørn Olav har ikke klaget nevneverdig over at han har vraket en bil verdt flere hundre tusen kroner. Helsa er også i behold, og han var raskt ute med både humor og selvironi på hele hendelsen.
– Det er vel sånn jeg er bygd opp. Jeg ser ikke så svart på ting. Så var det for så vidt min egen feil at det gikk som det gikk. Det var ikke noe å gjøre med, så det er vel derfor jeg er så lystig til sinns, flirer 52-åringen.
Fikk kjøre datterens bil
Han regnet egentlig med at det var sluttkjørt for helgen. Dette var den siste omgangen lørdag, mens det skulle kjøres ytterligere én NM-runde søndag. Men på vei ned, så hadde folk begynt å sette ting i sving. For hjemme på Dokka stod jo bilen til Bjørn Olavs datter, Mathea, som er en klasse 1-bil med mindre motor. Også det en Suzuki Swift, forøvrig.
Reglementet er heller ikke annerledes utover motorstørrelse, slik at en klasse 1-bil fint kan brukes i klasse 2. Magne Svardal var forøvrig et eksempel på det, som bruke sønnen Per Magnes tidligere Peugeot 206 i klasse 2 - som han forøvrig vant lørdagen med.
– Jeg tenkte jo først at det var sluttkjørt. Så kom jeg på tanken om at Svardal jo kjører med en 1600-bil. Så da fikk jeg et lite innfall at jeg kanskje kunne brukt bilen til Mathea. Men så var det noen som faktisk sa at de kunne reise å hente bilen, sier Jøranli.
For folk hadde allerede satt dette igang før Jøranli rakk å tenke seg noe særlig om. En liten aksept fra datteren måtte til, selv om det strengt talt er han som eier bilen.
– Jeg måtte jo spørre lell, og fikk godkjennelse. Men det kom ikke på tale at jeg skulle komme hjem igjen med den som et vrak også, flirer Bjørn Olav.
Ligger på bronseplass
I mellomtiden hadde Odd Magne Ødegård på Konsmo og Stian Dagestad på verkstedet i Dokka avtalt å møtes på halvveien, i Porsgrunn, for å overlevere bil og henger. Klokken 4 natt til søndag stod bilen klar. Tilsynelatende var det kun motorstørrelsen som var forskjellen, for dagen etter var han bare halvsekundet tregere enn sin bestetid med klasse 2-bilen. Det ble også en fjerdeplass denne dagen, og nå har han tredjeplassen i behold i Bakkeløp-NM før finalehelgen på Hunderfossen til høsten.
Men om han får kjørt NM-runden i rallycross i Skien om snaue to uker tror han er heller tvilsomt. Da må han finne fram noen gamle skatter i så fall, ettersom karosseriet på hans nåværende bil bare er å kaste.
– Jeg har jo en Baleno stående, som jo mange av delene allerede var hentet fram på. Så det kan være mulig å flytte tilbake en del av de. Det blir jo mye jobb men. Vi får se hvor langt vi kommer. Hvis ikke så blir jeg med Mathea som mekaniker og støttehjelp, sier Jøranli.