Tor Magne sjonglerer på to NM-titler i år — nå gjør han alt han kan for å sikre begge
Da Tor Magne Tjemsland så over resultatlistene bydde årets Racing-NM på en mulighet han ikke kunne gå glipp av.
RACING: Endelig er sommerferien over og Racing NM åpner porten på Rudskogen denne helgen for å fortsette årets asfalteventyr. På en gårdsplass på Klepp pakkes det i herdig ned telt og biler. Og for én mann blir det spesielt hektisk denne helgen.
Skal man tro Tor Magne Tjemsland var det egentlig ikke meningen, men etter å ha tatt en god kikk på årets resultatlister var mulighetene i historisk klasse og GT4 for gode til å ikke prøve seg på et gull i begge.
— Vi så at vi lå så godt an i GT4 og så at det ble for dumt å ikke stille. Jeg ligger vel fem poeng bak Andrine Rafoss etter å ha strøket de heatene som skal strykes. Selv om jeg mangler mye effekt i bilen må jeg bare stille å gjøre det beste ut av det, forteller han til Parc Fermé.
To fluer i en smekk
I historisk klasse er det Mathias Havdal som setter standarden. Havdal skal derimot en tur til Tyskland denne helgen hvis alt går etter planen. Man skulle tro det åpnet gode muligheter for Tjemsland, men lav deltagelse gjør at han ikke vil få maks poenguttelling.
— Denne helgen virker det som om meg og Thomas Paulsen har tre stykk hver i klassene våre. Da må vi vinne begge to hvis vi skal holde følge, sier han.
— Jeg håper jo egentlig på medalje i begge klasser. Det er nok GT4 som blir vanskeligst, litt stang inn for å få til det. Det er hard konkurranse og jeg må slå biler som er litt raskere enn meg normalt, fortsetter Tjemsland.
Strategien for å lykkes denne helgen i GT4 ligger primært i viljen til å ligge først, men han vet godt at ting fort kan endre seg da man snur topp seks mot finalen.
— Det er en del forskjell på bilene, noen går veldig fort fram og noen går fortere i sving, jeg kjører alltid for å ligge først, men hvis jeg ligger på sjette så er det hvert fall livsviktig å ikke falle ned til en syvende. Det er det viktigste, understreker han.
Bilbytte ikke et tema
Det å omstille seg mellom de to bilene er heller ikke noe problem. Banen kjenner han godt, og selv om det er store forskjeller mellom M3en i historisk og 130ien i GT4 er det nærmest ingen forskjell på hvordan han velger å angripe banen.
— Det blir samme sporvalget uansett hva slags bil man kjører. Den 130en er veldig lettkjørt gode ABS-bremser og servo, veldig god bil å kjøre. M3en må man jobbe litt mer med, men jeg er så vant med overgangene at det blir ikke noe tema å bytte bil, forteller Tjemsland.
Med seg på banen denne helgen har han også med seg godt selskap med blant annet sin sønn som skal kjøre i ClubSport-klassen og hans faste mekaniker, Jon Kristian Sætre.
— Han er veldig flink med begge bilene, både mekanisk og elektrisk, han har reddet mange NM-tilter med sin kompetanse, forteller han.
Og selv om hans trives godt på vått føre så håper vestlendingen på fint vær slik at han og teamet kan gjøre det hele til en trivelig sosial opplevelse.
— Det er alltid trivelig å kunne grille litt istedenfor å sitte innafor et telt å fryse. Vi reiser bort en hel gjeng med mekanikere og supportere, vi har fem biler i teamet som skal kjøre så vi er en god gjeng, avslutter Tjemsland.