Topp 10 i sitt første Le Mans: – Vi fikk levd opp til forventningene til Porsche
Dennis Olsen fullførte sin første 24-timer på Le Mans med stil.
23-åringen fra Våler i Østfold skrev på mange norsk bilsporthistorie på Le Mans lørdag til søndag. Som 1 av 12 fabikkførere fra Porsche skulle Olsen, sammen med franske Mathieu Jaminet og tyske Sven Müller, få spise kirsebær med den ultimate verdenseliten i internasjonal racing.
For under det legendariske 24-timersløpet på Le Mans i Frankrike samles alt av verdens beste førere med all verdens av bakgrunn, enten det er snakk om Formel 1-løp, internasjonale GT-løp eller flerfoldige 24-timersdeltakelser både på Le Mans og andre steder.
Sterk konkurranse i klassen
Som førstereis endte Olsen og hans lagkamerater på en høst akseptabel åttendeplass av 17 startende biler i den prestisjefylte GTE Pro-klassen. Selv om det er LMP1-klassen som har de raskeste bilene, hvor Fernando Alonso, Sebastien Buemi og Kazuki Nakajima stakk av med totalseieren, så var det ventet en voldsomt tett kamp i Olsens klasse med seks fabrikanter med mer eller mindre like vinnersjanser.
– Vi kan like gjerne vinne som vi kan havne sist heller bryte, forklarte Olsen overfor Parc Fermé før løpet startet lørdag 15:00.
Ett døgn senere er det en Porsche-gutt med blandede følelser som har levert fra seg bilen til Jaminet for siste gang på 24-timeren for i år. Rundetidene og farten var helt på høyde med de jevneste helt i toppen.
Felt av sikkerhetsbilen
Elementer gjennom løpet, gjerne en blanding av noe uheldige omstendigheter og manglende erfaring, gjorde at åttendeplass var det maskimale av hva de kunne oppnå.
– Det ble mye sikkerhetsbil mot vårt favør, og mange små tekniske feil som egentlig er bagateller, oppsummerer Olsen raskt.
Men han er fornøyd og stolt over egen innsats. Og først og fremst er teamet strålende fornøyd med hva han og de to andre klarte å levere i Porsche-bilen med startnummer 94.
– Farten syns jeg har vært god. Vi har vært blant de raskeste bilene. Porsche på sin side er også veldig fornøyde. Vi har levd opp til forventningene deres. Vi førere har ikke gjort noen feil, og vi har hatt en god progresjon gjennom hele løpshelgen, sier Olsen videre.
Den 13,6 kilometer lange banen er kun tilgjengelig denne ene gangen i året i forbindelse med 24-timeren midtveis i juni hvert år. Derfor er treningsgrunnlaget lite for førere som aldri har vært tilstede. Hvert år er ny læring og erfaring, og det er ventet at Olsen vil kunne kjøre 24-timeren på Le Mans i mange år framover som fabrikkfører for Porsche.
Ser fram til nye sjanser
Ulempen vedrørende sikkerhetsbil som Olsen påpeker handlet om at de med så å si minst mulig margin hver gang havnet i en pulje lengre bak i feltet da banen har flere sikkerhetsbiler som stykker opp feltet når det er uhell på banen som må repareres og berges.
Hadde Olsen og gutta vært posisjonert litt lengre fram i feltet, ville de havnet i den første puljen uten å få noe tidstap hver gang sikkerhetsbilen kom ut på. Men i stedet for å tett igjen et gap på et halvt til et helt minutt, tapte de i stedet ett til to minutter til tetgruppa hver gang sikkerhetsbilen kom ut på.
Da de til slutt havnet denne ene runden bak vinnerbilen, så var alle sjanser spolerte til å kjøre seg opp i feltet, da avbrudd og sikkerhetsbilsituasjoner er de mest effektive situasjonene som samler feltet og gir førerne lengre bak nye sjanser til å spise seg inn på igjen.
– Litt kjipt er det selvfølgelig, men det ville det alltid vært. Vi har vist hva vi kan, og vi kan komme tilbake neste år med mer verktøy i verktøykassa. Nå kan vi mer om opplegget her, vi kan mer om banen og vil komme bedre forberedt neste år - selv om vi forberedte oss maksimalt av det vi kunne, oppsummerer Olsen.