Tommi Mäkinen til Parc Fermé: – Vi venter og venter og venter på de nye hybridreglene

Om 1,5 år skal det stå nye WRC-biler på startstreken i Rally-VM, og i et intervju med oss legger ikke Tommi Mäkinen skjul på at de begynner å få dårlig tid, og at han fortsatt er svært usikker på hvordan disse hybridbilene egentlig skal bli.

Publisert

For det er mange kompromisser som må inngås før det tekniske regelverket blir satt for godt. Men det er ikke mer enn 1,5 år igjen til det skal stå helt nye rallybiler på startstreken i toppklassen WRC.

Tommi Mäkinen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For det er mange kompromisser som må inngås før det tekniske regelverket blir satt for godt. Men det er ikke mer enn 1,5 år igjen til det skal stå helt nye rallybiler på startstreken i toppklassen WRC.

Men enn så lenge har ikke teamene kunnet begynne bygging og testing. Parc Fermé har nylig snakket med verdensmesteren fra 1996 til 1998 og Toyotas teamsjef Tommi Mäkinen, som sitter i en av de mest sentrale posisjonene når disse bilene skal bygges.

For å klargjøre raskt; fra 2022 skal Rally-VM over på hybridløsninger. Samtidig jobbes det iherdig med å finne løsninger på å få ned kostnadene, som skjøt i taket spesielt etter de nye reglene fra 2017. En enhetsleverandør for hybridløsningen ble tidligere i år lansert, der tyske Schaeffler Group - som blant annet har jobbet tett som teknisk partner for for Audi - skal levere hybridteknologien til WRC-bilene.

Klar om 1,5 år

Men Mäkinen innrømmer at han begynner å få dårlig tid.

– Vi venter og venter og venter. Designet på løsningen er for så vidt satt, men de nye reglene virker å være et svært komplisert system for å tilpasse hybrid i. Det er mye å tenke på utenom selve hybridløsningen. Helt nye deler og systemer, vi må ha en annen type kjøling og andre løsninger å bygge fra bunn av. Selv om Toyota begynte med hybrid for 20 år siden, så er det mye nytt og annerledes ved dette når man skal bygge en WRC-bil, sier Mäkinen til Parc Fermé.

– Er det teamene som er uenige, eller hvorfor har dere fått så lite informasjon?

– Det er mange meninger. Det er vanskelig å gjøre alle fornøyde. Alle team ser på de beste løsningene for deres egen del, så detet blir komplisert. Det var lettere i 2011, med reglene som kom da. Det var mye jobb, men alle ble veldig fornøyde. Så er det så mange forandringer som skal gjøres til en ny og ukjent verden for alle. Og om 1,5 år skal bilene altså være klare, sier finnen.

Redd sporten blir enda dyrere

Toyota har åpnet sesongen bra, og imponerte blant annet under Rally Sweden med seier til Elfyn Evans og tredjeplass til Kalle Rovanperä. Men Tommi Mäkinen undrer veldig på hvordan VM blir fra 2022. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det har i kulissene vært snakk om en såkalt R5-pluss-løsning, ikke helt ulikt det grunnlaget S2000 la for WRC-bilene fra 2011. Fundamentet i en R5-bil er vesentlig mindre komplisert enn en WRC-bil, noe som er noe av argumentet for at FIA vil kunne få ned kostnadene slik de ønsker.

Mäkinen avslører at han verken er spesielt tilhenger av å bruke R5 som plattform, eller at det å innføre hybrid vil gjøre det spesielt billigere og enklere, for eksempel for private team og førere.

– Dette med hybrid virker veldig kostbart. Det blir ikke lett om private vil melde seg på. Så hvis tanken har vært å få ned prisen for å få med private aktører, så tror jeg heller at dette kommer til å bevege seg vekk fra det private, slik det en gang var før, sier Mäkinen.

Han vil ikke kommentere spekulasjonene rundt R5-prosjektet til Toyota heller, om hvordan de eventuelt skulle ligge an med sin satsing på kundesport. Men han tror ikke R5 vil være noe godt grunnlag å bygge en optimal WRC-bil på, og at dette også kan være kjernen til en del uenigheter mellom teamene og byråkratiet.

– Vi har jo undersøkt og gjort noen forberedelser på R5. Men for å være ærlig, en WRC-bil må være mye sterkere og ha mye mer avansert teknologi. Bare det å justere dempere og fjærer er mye mer komplisert på en WRC-bil, og vesentlig enkelt og låst på en R5-bil i forhold. Men helt ærlig så vet jeg ikke hva løsningen blir. Det er lite jeg kan si om det, sier Toyotas teamsjef videre.

Powered by Labrador CMS