Tøff start for Fredric på driftingens svar på Monacos Grand Prix

Fredric Aasbø har mer å hente om han skal kjempe helt i toppen av sesongåpngen i Formula Drift.

Publisert

(LONG BEACH): Vi befinner oss på vestkysten i USA for å følge den norske driftingkongen Fredric Aasbø gjennom årets første av totalt åtte løp i det som mange også vil kategorisere som verdensmesterskapet i drifting.

Fredric Aasbø under kvalifiseringen i sesongåpningen i Formula Drift, som foregår midt i sentrum av den populære vestkystbyen Long Beach sør for Los Angeles i California. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(LONG BEACH): Vi befinner oss på vestkysten i USA for å følge den norske driftingkongen Fredric Aasbø gjennom årets første av totalt åtte løp i det som mange også vil kategorisere som verdensmesterskapet i drifting.

Formula Drift er serien som Aasbø vant sammenlagt i 2015, men de siste tre årene må han ha sett seg slått av én konkurrent - hvilket gjør at sølv i tre år på rad girer han ekstra opp for å ta et nytt gull igjen denne sesongen.

Foretrekker jageposisjonen

For å få til det er det ekstremt viktig med en god sesongstart. Enn så lenge, før utslagsrundene begynner i kveld norsk tid, så er Aasbø litt på hæla i sin noe spesielle Toyota Corolla, noe han erkjenner selv.

– Jeg har aldri mestret denne banen helt som ledebil. Vi har vært bedre på å jage her, men en kvalifisering simulerer mer et «run» hvor man er i front, forteller Fredric Aasbø til Parc Fermé.

Han ble til slutt nummer seks i kvalifiseringen med en poengscore på 93. Ikke det verste utgangspunktet, men samtidig skulle han sett seg høyere opp. Totalt 32 førere kvalifiserer seg til utslagsrundene, som er fordelt på at bestemann møter den dårligste, andremann møter den nest dårligste og så videre.

– En middels kvalifisering kan sånn sett føle deg helt fram til en eventuell finale. Og samtidig taper man ekstrapoeng om man ikke er helt i toppen. Men løpet er på ingen måte kjørt. Det er mange eksempler på at man har gjort det bra til tross for dårlige kvalifiseringer, sier Aasbø videre.

Fredric Aasbø i samtaler med teamsjef Steph Papadakis etter en helt middels kvalifisering. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I drifting er det slik at to og to biler duellerer mot hverandre, fordelt på at man både skal ligge i front og «styre showet» i det ene «runet», før man i det andre «runet» skal ligge så tett på og speile konkurrenten i front så mye som mulig. Kvalifiseringen avgjør hvem som begynner med lederposisjonen.

https://parcferme.no/annen-motorsport/lei-av-a-samle-pa-andreplasser-na-skal-fredric-bli-best-igjen/

Legendarisk billøp

Og det altså i jageposisjonen Aasbø har følt seg mest komfortabel i på denne sløyfa, som forøvrig kjøres på siste sektor rundt parkeringsplassen og ut på start- og mål-området for Indycar-bilene, for de som er kjent med gatebanen i Long Beach.

– I dag har jeg slitt ekstra med å finne rytmen. Det sitter nok litt i hodet, men er også mye på oppsettet. Likevel skal vi prøve å kjøre rundt noe av det, sier 33-åringen, opprinnelig fra Siggerud i Akershus.

Banen i Long Beach er av den svært tekniske karakteren for en drifter. Samtidig som at det er sesongåpningen, gjør det at det er ekstra prestisje for førerne å vinne akkurat dette løpet. Aasbø sammenlikner det gjerne med driftingens svar på Monacos Grand Prix.

– Dette er jo blitt en del av legendarisk Grand Prix of Long Beach som har gått siden tidenes morgen. Det er mye gammel gummi fra tidligere år som blir liggende igjen, det er noe ny asfalt som plutselig kan gå over i betong, det er feildosert og det er mye dumper. En bane som er vanskelig.å sette opp bilen på. Kanskje den mest hårete banen vi kjører på, hvor det er noen blinde svinger og store konsekvenser om du bommer ordentlig, oppsummerer Aasbø.

https://www.instagram.com/p/Bv5bkdYnhv-/?utm_source=ig_web_copy_link
Powered by Labrador CMS