To WRC-team skiller seg ut på den kosmetiske utviklingen
Mens to andre knapt har forandret seg noe som helst i løpet av ett år.
Om halvannen uke er det duket for sesongåpningen av Rally-VM, og det er med andre ord snart ett år siden vi fikk se de nye såkalte 2017-bilene i full aksjon i konkurransesammenheng.
Fordi dette var et nytt og relativt uprøvd reglement for ett år siden har vi tatt en nærmere kikk på hvor mye teamene har utviklet seg utseendemessig i løpet av dette ene året. Ikke bare for ren kuriosa, men utseendet i form av aerodynamikken kan ha svært mye å si da bilene ytelsesmessig har vist seg å være relativt like på tvers av de fire teamene som er representert.
Det fikk vi blant annet en bekreftelse på i form av at samtlige team hadde minst én vinner av et VM-løp i 2017.
Som du ser i bildet øverst i denne saken, så ser du forskjellen på Ford Fiesta WRC anno 2017 kontra 2018 i forbindelse med de siste testene inn mot Monte Carlo. Og helt riktig så ser du at vi ikke har markert noe spesielt fordi det egentlig ikke var noe særlig nytt å finne.
Det er fordi at Ford - i hvert fall tilsynelatende - ikke har gjort noen radikale grep på «aero-pakka» i løpet av 12 måneder. Ingen finurlige detaljer er å spore for det blotte øyet verken på frontfangere, skjermer eller bakvinge og bakende, i motsetning til et par av de andre teamene som vi kommer tilbake til.
Også Citroën har tilsynelatende ingen endringer som vi kunne spore i alle fall, så vi tok oss heller ikke bryet med å sammenlikne detaljer på bilene.
To av teamene som ikke har lagt skjul på utviklingen, derimot, det er Hyundai og Toyota. Og det virker som de går litt i sporene til hverandre på nettopp aerodynamikk.
Vi har tatt en nærmere kikk på ulike videoer fra testingene i fjor og i år, samtidig som det skal understrekes at mye av denne utviklingen har vi allerede sett smakebiter av mot slutten av 2017-sesongen.
Toyota var det teamet som viste den mest radikale utnyttelsen av det nye reglementet når det kom til aerodynamikk i fjor, spesielt med bakenden som var av det særdeles massive slaget sammenliknet med de andre teamene. Og akkurat bakenden har Toyota gjort lite med.
Frontpartiet derimot, der ser det ut til at Toyota har tatt en nærmere kikk på sin asiatiske venn Hyundai. For vi har såkalte «winglets» på frontfangeren, noe de som følger med på Formel 1 kan kjenne seg igjen i, og Toyota har gått fra én markant winglet til to markante på ett år. I fjor så vi at Hyundai hadde to av disse.
LES OGSÅ: Nytt søramerikansk WRC-løp på trappene for 2019-sesongen
LES OGSÅ: Færre dager og kortere løp kan bli framtiden i WRC
I tillegg har Toyota satt på små «flipper» øverst på framskjermene. Vår teori er at dette er en smådetalj som skal hjelpe til å få frontpartiet ned i bakken, spesielt fordi bakenden på bilen er såpass massiv aerodynamisk at vi kan se for oss at denne forandringer i front kan hjelpe på eventuelle problemer med understyring.
Tar vi en nærmere kikk på Hyundai, så ser vi at spesielt fronten hos Toyota i dag er noe Hyundai begynte med allerede før Monte Carlo i fjor. Og denne «flippen» på frontskjermen er beholdt, men hvis vi studerer fronten til Hyundai så ser vi at de har erstattet to «winglets» med én mer markant - ikke helt ulikt det vi ser hos Ford.
Hyundai har altså gått bort fra to til én «winglets», i rake motsetning til Toyota. Samtidig ser vi også at speilet har fått en annen fasong, antakeligvis i samspill med hvordan teamet ser for seg luftstrømmene fra frontfanger og framskjerm.
Samtidig har Hyundai gjort større endringer på bakenden sammenliknet med i fjor, og dette er ikke langt unna Toyota sine løsninger. Riktig nok har ikke Hyundai den samme massive bakspoileren, men vi ser et bredere «luftig» endestykke på bakskjermen som går inn i bakfangeren, noe vi så Toyota hadde fra begynnelsen av i fjor.
For de som har test testvideoer i nyere tid har også kanskje spottet det lille lyset under frontfangeren som konstant lyser i bakken mens de kjører. I Formel 1 er dette en måte å måle og kontrollere «ride height», altså høyden på bilen foran, men enn så lenge kjenner ikke Parc Fermé til hvilke funksjon dette har i rallysammenheng.
Vi spurte også Andreas Mikkelsen vedrørende dette, men fikk det ærlige og kontante svaret tilbake:
– Jeg aner ikke hva det er, faktisk.