Tilbake til pappas røtter – Oliver skifter beite med støtte fra norsk importør
Skoda byttes ut med Toyota, men Oliver Solberg vil ikke gi slipp på WRC 2-drømmen.
RALLY: Nyheten offentliggjøres tirsdag formiddag etter at ryktene har svirret så smått i miljøet de siste månedene. Men så sent som under Bilsportgallaen på Gardermoen i november avslo Solberg noen Toyota-link og henviste til at han fortsatt var Skoda-ansatt. Samtidig la han ikke skjul på at han ikke har dårlig tid med å komme tilbake til toppklassen igjen etter at han satset for fullt der i 2022.
Men nå er det altså klart at Solberg hopper over til bilen som vant årets WRC 2-mesterskap med Sami Pajari bak spakene. Det er det hans eget apparat som nå kunngjør, og med det avsluttes nok et Skoda-kapittel for Solberg.
– Målet for neste sesong er å prøve å vinne så mange WRC2-runder som mulig og selvfølgelig mesterskapet. Jeg er veldig stolt over det vi oppnådde i år, men å gå glipp av mesterskapet med tre poeng gjør definitivt vondt, sier Oliver Solberg i en pressemelding.
Norsk-svensken har selv ikke besvart Parc Fermés henvendelser de siste dagene.
Driftes av finsk team
Foreløpig snakkes det kun om WRC 2, hvor finske Printsport skal drifte bilen. Teamet har et godt renomme fra drift av R5- og Rally2-biler, og har fram til Toyotas inntog i kategorien stort sett holdt vedlike biler som Skoda Fabia og Volkswagen Polo.
Hvorvidt det legges opp til enkeltløp i toppklassen Rally1 er foreløpig uvisst, selv om ryktene skal ha det til at Solberg skal få to til tre løp også i toppklassen.
– Printsport er et veldig profesjonelt, suksessrikt team. Jeg kjenner mange av gutta fra tidligere, så det føles riktig å bli med dem. Jeg vet at Toyota GR Yaris Rally2 er en rask bil, og jeg vet hvor hardt jeg måtte presse for å ligge foran Jari-Matti Latvala da han kjørte den i Finland tidligere i år, sier Oliver.
– Printsport har en god testplan gjennom 2025. Det er en god plan for å bli så godt forberedt som mulig, legger han til.
En av Solbergs partnere blir Toyota Norge, som sammen med den svenske importøren går inn som en markant partner. Toyota Norges pressesjef Espen Olsen vil ikke si noe om hvilke summer de er inne med, men har en forventning om å bli en godt synlig samarbeidspartner.
Toyota-ringen sluttet i familien
Med slutter også en kuriøs ring i Toyota Norges tidligere fartstid i norsk motorsport. For de var en av hovedaktørene bak Petter og Henning Solbergs NM-program på slutten av 90-tallet, der de blant annet var med på reisen som sikret Petter Solbergs hans eneste NM-gull året før han ble en internasjonal fører.
Nå skal de altså bidra for neste generasjon Solberg.
– Vi mener at han er en veldig spennende profil, som har gode fremtidsutsikter, og han har en personlighet som gjør at folk er interessert i å følge med på han. Det er et godt utgangspunkt. Vi tror både personligheten og det sportslige er en god match for vår del, sier Espen Olsen til Parc Fermé.
De omtaler Oliver som «nordmann» selv om hans svenske pass utløser det svenske flagget på startlistene og statistikkene i rallysporten. Men Solberg-linken står sterkt hos Toyota, selv om det har vært mange andre bilmerker på veien i mellomtiden, både for Oliver og Petter.
– Vi var veldig stolte over å bidra til at Petter startet med rally i sin tid, og det han fikk til etterpå. Så det er veldig stas, sier Olsen.