Til tross for viktige mesterskapspoeng er de norske R5-gutta langt fra fornøyde
Det sitter langt inne å bli slått av to finner for det som er Mads Østberg og Ole Christian Veibys hjemmeløp.
– Jeg visste vel forsåvidt at vi kom til å slite i dette løpet. På raske partier hadde vi like mye problemer i år som i fjor. Men vi ser likevel stegene vi ellers har tatt på andre partier, sier Mads Østberg til Parc Fermé.
Han har nå 50 poeng etter to av to mulige seire i WRC 2-mesterskapet. Og det føles godt å lede et mesterskap. Likevel er det noe som egentlig ikke helt stemmer, føler Østberg på mange måter. Under årets to første VM-runder har førere fra WRC 3-mesterskapet, altså R5-mesterskapet for privatførere, vært raskere enn fabrikkførerne i WRC 2.
– Vi vil jo alltid være beste R5 bil. For meg er det enda viktigere. Men disse to finnene har kjørt ekstremt bra. I helgen måtte jeg kjørt over grensen for å ta de, men så kan man ikke være helt idiot heller med tanke på poengene i WRC 2-mesterskapet, sier Citroën-føreren.
Utvikling av R5-biler er blitt et kjent ansvarsområde for norske rallyførere. Ole Christian Veiby har på mange måter fått litt av det samme ansvaret hos Hyundai. Riktig nok ble det Hyundai-seier blant R5-bilene, der finske Jari Huttunen ble beste R5-bil og sånn sett også vant WRC 3-klassen.
Veiby måtte nøye seg med andreplass i WRC 2, og dermed dobbelt norsk. Men han ble «bare» nummer fire blant samtlige R5-biler, halvminuttet bak Huttunen, i samme løp som han dominerte i samme klasse i fjor.
– Nei, jeg gidder ikke stå her og sammenlikne biler. Men det er jo klart at jeg slet mer i år enn i fjor, sier Veiby til Parc Fermé.
På én spesifikk prøve var han overlegen. På Hof-Finnskog-etappen, som åpnet ballet både fredag og lørdag. Riktignok kjenner han starten på denne etappen godt da skogen her er eid av familien, men samtidig var dette også løpets raskeste prøve og med et underlag Veiby trivdes godt på.
– Det er jo et godt tegn at vi kan levere på visse type partier og underlag. Men akkurat somo Mads sier, så har vi også litt å jobbe med vi også for å finne det lille ekstra. Jeg klarer ikke helt å stole på bilen, spesielt med tanke på bakenden som både kan slippe og plutselig ha feste igjen. Men det har vært krevende veier også. Det har ikke vært noe vanlig Rally Sweden, sier Veiby til Parc Fermé.
Parc Fermé kommer tilbake med flere intervjuer, bilder og reportasjer fra Rally Sweden litt senere…