Til helgen kan Dennis bli «verdensmester» – selv vil han ikke se på det som et VM-gull
Finalen i Intercontinental GT Challenge (IGTC) skal avgjøres. Dennis Olsen er i posisjon til å bli mester - helt alene.
Dog er IGTC et mesterskap som fort går litt under radaren. Den er i regi av den private motorsportorganisasjonen SRO Motorsports og har ingen formell FIA-status som et verdensmesterskap. Likevel regnes det som et VM i praksis.
– Det er den hardeste internasjonale serien med GT3-biler i verden. Det er den største konkurransen med de beste førerne og fabrikkene, også om vi setter det opp mot World Endurance Championship, sier Dennis Olsen til Parc Fermé mens han er på vei til Sør-Afrika.
Fem store langdistanseløp
For to uker siden kjempet Andreas Bakkerud om et VM-gull i rallycross i samme land. Men fra Killarney utenfor Cape Town til Kyalami utenfor Johannesborg skal det nå kjempes i baneracing.
9-timersløpet på Kyalami føyer seg inn i rekken av totalt fem prestisjefylte langdistanseløp gjennom hele sesongen. 12-timersløpet på Bathurst, 24-timersløpet på Spa-Francorchamps og 10-timersløpet på Suzuka settes ekstremt høyt med stor prestisje. I tillegg ble det kjørt et 8-timersløp på klassiske Laguna Seca i USA tidligere i år.
Olsen er dog forsiktig med å ta «verdensmester» og «VM-gull» i sin munn, selv om gullmedaljet er på skuddhold.
– Siden det ikke er et VM, liksom, og ikke har VM-status, så vil ikke jeg kalle det for VM heller. Men vi går all-in. Det er fire fabrikkstøttede biler fra Porsche. Nivået på fabrikkførere, både hos oss og i de andre teamene, er sinnssykt høyt, sier Olsen videre.
Porsche er fabrikanten med utvilsomt flest lønnede fabrikkførere i stallen. Men Audi og Mercedes har også hevdet seg sterkt i IGTC i år. Det er Mercedes-fører Maximiliam Buhk som leder mesterskapet med tre poeng på teamkompis Raffaele Marciello.
Dennis Olsen deler femteplassen sammen med teamkompisene Matt Campbell og Dirk Werner som han har delt bil med i år. Ti poeng opp til Buhk gjør det ikke umulig å ta IGTC-gullet.
Men i så fall blir Olsen mester aleine. For de tre skal nå fordeles på tre ulike Porsche-biler, nettopp for å være i en posisjon til å kjempe om et gull og således også kunne hjelpe hverandre ute på banen om det også skulle bli et scenario.
– Sjansen er større for at én av oss vinner om vi fordeler oss, enn om vi tre er på samme bil, konstaterer 23-åringen.
Ett løp settes høyere enn Le Mans
Han ser tilbake på en svært innholdsrik sesong. Han må tilbake til gokarttiden for å sammenlinke antall opptatte helger.
– Men her blir det igjen enda mer kjøring. Jeg har kjørt utrolig mye bil i år. Det er først nå den siste måneden jeg har slappet litt av, sier Olsen.
Høydepunktet i år for ham er likevel noe to-delt. Deltakelse og god kjøring på 24-timersløpet på Le Mans har en høy status, men likevel har han én opplevelse han totalt sett setter høyere.
– Le Mans var kult, men at vi vant på Bathurst var jo helt sinnsykt. Jeg vil si det var høydepunktet, også får vi se om vi også klarer å lage et nytt høydepunkt til helgen, sier han.
Olsen er ikke eneste nordmann med. Christian Krognes har kjørt for det BMW-fabrikkstøttede teamet Walkenshorst Motorsport sammen med Nick Catsburg og Mikkel Jensen. De har dog hatt en tyngre sesong med to brutte løp og to middels plasseringer. Sammenlagt ligger de nede på en 20. plass.