Tidsstraff til Meeke sender Mads opp på resultatlistene
Ikke at Mads Østberg primært samler poeng i fører-VM, men dommerne satt ikke pris på at Kris Meeke fjernet frontruta.
Og Kris Meeke satte forøvrig ikke særlig stor pris på at han ble tildelt ett minutts tidsstraff, primært for å ha jobbet innenfor en tidskontrollsone, noe som svart på hvitt ikke er lov.
Den britiske Toyota-føreren hadde rullet på etappen før, og frontruta var i ferd med å kollapse da han og kartleser Seb Marshall fant det eneste fornuftige å ta vekk frontruta før de startet etappen.
– Juryen mener at problemet skulle vært løst på transportetappen før de ankom etappen, og som følge av at parc fermé-reglene er brutt, så tildeles den nevnte straffen basert på liknende avgjørelser tidligere, heter det i dommeravgjørelsen mot Meeke.
Fly forbannet
Selv om alternativet var å bryte, ville Meeke fortsette løpet – noe også juryen ikke satte spørsmålstegn ved. Meeke er i harnisk først og fremst fordi han mener han gjorde et sikkerhetstiltak ved å fjerne vinduet framfor å kjøre med det som det var.
– Vi jobbet innenfor en kontrollsone, og det er ikke lov. OK, sånn er reglene. Men prøvde vi å oppnå en fordel? Og ville jeg oppriktig kjøre etappen uten frontruta? Nei, tordner Meeke overfor Autosport, som mener regelbruddet burde veies opp for sikkerhetstiltaket han mener han gjorde.
Og han fyrer seg videre opp ved å sette spørsmålstegn til FIAs holdninger til trafikksikkerhet, som er en viktig strategi i FIAs kommunikasjon utad, ved å vise til intense tilstander blant publikum i Argentina.
– Det er så mye «bullshit» om FIAs trafikksikkerhet og sikkerhet-ditt-og-datt. Hva så vi blant tilskuerne i Argentina? Bilder av Esapekka Lappi som kommer rundt en sving og smeller i en voll rett foran tilskuerne. Og nå hvor sikkerheten først teller - nei, faen ta dem!
Østberg skuffet over resultatet
Uansett, dette minuttet sender Kris Meeke ned på tiendeplass totalt, hvilket sender Mads Østberg opp på en niendeplass, men det endrer fortsatt ikke det faktum at han ble nummer to i WRC 2 Pro og nest beste R5-bil.
Østberg viste ofte et høyere og bedre tempo enn Kalle Rovanperä, men lekkasje i bremsevæsken lørdag sørget for såpass stort tidstap at det ikke hjalp å vinne samtlige etapper i klassen på søndag.
– Det er fint å konstatere at vi har bra fart i bilen og at vi er med og kjemper. Men det er veldig skuffende å miste en seier på grunn av tekniske feil, og det vil skuffe meg et par dager til. Vi er glade for å være der oppe, men jeg er her for å vinne, så sånn sett er jeg ikke fornøyd, sier Mads Østberg.