Theodor tenker alternativt - håper skandinavisk GT4 kan være redningen
Han innrømmer at LMP3 ble å gape over litt mye. Nå åpner Theodor Olsen opp for én spesifikk mulighet han håper kan redde karrieren hans.
Men fortsatt trenger han det viktigste. Penger og bil. Men ettersom årets GT4-mesterskap i Skandinavia ikke har noe norsk innslag, så er ikke Theodor Olsen blyg med å rekke opp hånda med et tydelig ønske om å kjøre denne serien.
Tidligere i vinter hadde Parc Fermé en artikkelserie hvor det ble satt fokus på utfordringene med budsjett, og hvordan dette kan sette en bråstopp for drømmen en aktiv bilsportutøver nærer på.
Theodor Olsen fra Moelv var en av de som stod fram med sin historie om hvordan han møtte den budsjettmessige veggen i håp om å skaffe nok penger til å kjøre LMP3 i USA. Nå har Olsen innsett at det ble å gape over litt for mye.
– Når du sitter i en LMP3-bil og få kjøre den på Daytona-banen, så tror du nesten ikke på at du sitter der en gang. Det er liksom helt sjukt. Da skjønner man jo også nå at det faktisk virket såpass urealistisk å faktisk få til en full satsing på, sier Theodor Olsen til Parc Fermé.
Utøvere som Mads Siljehaug og Marcus Påverud har foreløpig endt opp i europeisk GT4 som sitt springbrett mot en internasjonal karriere. Fortsatt krever dette en prislapp som per nå er over det Olsen foreløpig klarer å skaffe, men han har tenkt såpass at den skandinaviske serien kan være en god inngangsport for ham. Sesongstarten der imidlertid førstkommende helg på Knutstorp.
Sjekker alle muligheter
Derfor jobber han nå på spreng for å skaffe seg kontakter i Sverige, og kanskje i Norge, hvor det finnes førere og biler som trenger en sjåfør med Olsens erfaringer og ferdigheter. Olsen ble også kåret til Årets Bilsporttalent 2017 og ble som følge av dette på dette tidspunktet sett på som ett av Norges mest lovende racingtalenter.
– Nå må vi først finne ut av muligheten, prate med folk og finne personer som har muligheter til å kjøre eller har en bil man ikke får kjørt med samtidig som jeg fortsetter å jobbe med sponsorer. Det er mye enklere å jobbe med sponsorer når jeg kan ha noe håndfast å vise til, og at det er snakk om Skandinavia og ikke USA, sier 19-åringen.
Han innrømmer at drømmescenarioet er at det finnes en person som sitter på bil og ressurser til å kjøre, samtidig som man trenger co-driver med gode resultater på CVen og stort pågangsmot til også å jobbe som en coach. Samtidig har han innsett at det kan være sunt å tenke alternativt for sin egen karrieres beste.
– Uansett hva slags mulighet som dukker opp, så tar jeg den muligheten. Bare jeg kan få kjørt noe. Jeg kjører det jeg kan få kjørt. Det stopper meg ikke. Det kan være en hard vei å gå, men man skal ikke være redd for å se andre veier eller gå ned noen hakk, hvis alternativet ikke er å få kjøre i det hele tatt, erkjenner Olsen.
ProAm-konsept
Et såkalt ProAm-konsept, som blant annet benyttes i GT4 Skandinavia, kan være løsningen. Dette er ganske vanlig i internasjonal baneracing hvor en «Pro» har gode resultater og framtidsambisjoner på papiret, mens «Am» gjerne har bil og budsjett på plass, men et ønske om å utvikle seg kombinert med å ha det moro.
– Jeg vil på en måte tro at det er mange som har biler, men at de bare står der eller at de kanskje bruker de på trackdays og liknende, sier Olsen.
– Har du funnet noe konkret, eller er du kun på idéstadiet?
– Denne ideen er ganske fersk for meg. Jeg snakket med Atle (Gulbrandsen, sportssjef i NBF, journ.anm.) tidligere denne uken, hvor dette kom opp. Helt ærlig så har jeg ikke tenkt denne tanken før. Men det trenger ikke være noe omvei for karrieren min å tenke GT4 og Skandinavia i stedet for LMP3 i USA, innrømmer Olsen.
Anbefales av sportssjefen
Atle Gulbrandsen bekrefter samtalen med Olsen, og tenker at dette kan være ett av de smarteste valgene han gjør i sin karriere, gitt at han lykkes. Det var også Gulbrandsen som lansert denne konkrete ideen overfor Olsen.
– ProAm-konseptet har vært redningen for mange unge racingtalenter over hele verden. I ProAm er det ofte slik at det er en med penger som eier bilen, men som tar med et ungt talent for å bli coachet og få bedre resultater. Dessverre for mange unge talenter har det ikke vært særlig tradisjon for slik tankegang i Norge, men i Sverige har det vært mer vanlig og i GT4 Skandinavia er det flere ProAm-team, sier Gulbrandsen.
Samtidig er Olsen klar på at det fortsatt eksisterer en mulighet i USA. Dawdson Racing, som er teamet han har kontakt med, har stor interesse av å benytte seg av nordmannen som fører - men de har vært ærlige på at de som team ikke har hatt nok ressurser til å la Olsen kjøre kostnadsfritt.
Men teamet jobber fortløpende denne sesongen for å få til noe kjøring.
– LMP3 er på ingen måte lagt død. Teamet jobber og prøver hele tiden, og plutselig kan vi få en mail fra dem om at de ringer oss. Men det blir litt som å vente på at lottorekka går inn, så jeg kan ikke bare ta for gitt at det kommer til å skje. Man må finne noe konkret dersom man vil kjøre, sier Olsen, som forøvrig innrømmer at lottobongene leveres med jevne mellomrom.