Alle teamene fra årets grid er representert i det nyeste tilskuddet i Formel 1-bibiloteket til Codemasters.

Vi har testet det nye Formel 1-spillet:

— Terningkast, gjesp

Igjen er gjengen bak F1-sjangeren skuffende konsekvente og leverer nok en utgave som kommer til å bli glemt innen ett års tid.

Publisert

FORMEL 1/SIMRACING: Det er ingen hemmelighet at det er lenge siden Formel 1-spillene føltes noenlunde revolusjonerende i sin sjanger, og årets utgave er intet unntak. F1 24 blir litt som om Sopps skulle laget ny emballasje for makaronien sin hvert år, samtidig som de økte prisen. Det er fortsatt samme makaroni, selv om fargene på boksen er annerledes.

Våre testspesifikasjoner:

Operativsystem: Windows 10
CPU: AMD Ryzen 5800X3D
Skjermkort: Nvidia RTX 2060 Super
Oppløsning: 2560x1440p
Ratt: Fanatec Podium DD2
Plattform: PC/Steam

FORMEL 1/SIMRACING: Det er ingen hemmelighet at det er lenge siden Formel 1-spillene føltes noenlunde revolusjonerende i sin sjanger, og årets utgave er intet unntak. F1 24 blir litt som om Sopps skulle laget ny emballasje for makaronien sin hvert år, samtidig som de økte prisen. Det er fortsatt samme makaroni, selv om fargene på boksen er annerledes.

Og sånn er også F1 24. Slik som F1 23, F1 22, F1 2021 og så videre…

Riktignok serverer likevel F1 24 noen nye forretter.

Blant en av de kulere introduksjonene, som etter min mening burde blitt gjort for mange år siden, har de nå benyttet seg av lydklipp tatt fra førerne gjennom de siste årene med TV-sendinger. Med andre ord, kan man nå høre Lewis Hamiltons Mercedes-skuffelse også gjennom spillkonsollen. Dette er dog ikke nok til å forsvare en kjøpspris på 799(!)kr på Steam.

Vær en legende

Karrieremodusen har også fått seg et løft i denne utgaven. I år kan man velge nåværende eller tidligere Formel 1-førere når man starter ny karriere. Man kan også velge fjorårets Formel 2-førere.

Ayrton Senna signerer ny førerkontrakt med Williams, cirka 30 år etter hans død.

Utvalget av tidligere Formel 1-førere er dog smått, men ønsker man eksempelvis Pastor Maldonado eller Jenson Button tilbake så er dette mulig og man kan «forme» deres nye stier selv, som Codemasters så fint oppsummerer den nye muligheten.

I mitt tilfelle valgte jeg å gjenopplive Ayrton Senna for å gi han en ny sjanse og leve opp til ettermælet fra de gamle Williams-dagene. Og det fantes også en liten fornøyelse av å se føreravataren til Alexander Albon se ned i skuffelse da jeg knuste ham som Senna.

Men jeg hadde egentlig forventet litt mer av dette.

For eksempel hadde jeg forventet at miljøet reagerte mer på at man var et «Icon», og ikke bare en hvilken som helst generisk «dude». Hallo?! Ayrton Senna gikk nettopp gjennom garasjen din???

Ny slitsom grafikk

EA SPORTS F1 24:

Utvikler: Codemasters
Utgiver: ElectronicArts
Pris: 799kr (Steam), 899kr (Playstation)
Lanseringsdato: 28.05.2024
Plattformer: Playstation 5 og 4, Xbox X, S og One og PC

Noe annet som er nytt for i år er også introduksjonen av «objektiver» som skal løses under løp. Det kan være alt fra teamordre til at man må bruke mer eller mindre bensin.

Disse meldingene kommer ofte sporadisk og uten logisk rot i scenarioet. For eksempel; man kan kjøre så fort man klarer, men samtidig være forsiktig med å ikke bruke opp dekkene. Plutselig er ingeniøren redd for at du kjeder deg og beordrer deg til å bruke opp fire liter ekstra bensin fordi de «tok for mye med et uhell».

Disse objektivene er nok et innskudd i noe som allerede kan tenke seg å være en ADHD-tortursone. Jeg har sjeldent sett brukergrensesnitt i bilspill som er mer «flashy», påtrengende og masete. Dette har riktignok alltid vært et problem i de nyere Formel 1-spillene og det finnes heller ingen enkel måte å tone dette ned på.

Detaljeløs følelse

Til det neste punktet er det verdt å nevne at vår test utelukkende har funnet sted med ratt, og ikke kontroller, så ta dette med en klype salt dersom du foretrekker å lene deg tilbake i sofaen.

I år skryter utvikleren av at de har introdusert «EA SPORTS Dynamic Handling™», et system som skal «redefinerer følelsen av bilen for å gi en mer forutsigbar og realistisk ytelse, både med ratt og kontroll».

Kevin Magnussen sin Haas suser gjennom havnen i Monaco.

Det har florert flere videoklipp fra F1 24 den siste perioden av spillere som manipulerer det nye systemet for å få uvirkelige rundetider. Blant annet kan man rotere rattet helt rundt hvis man kommer inn i en sving med for mye fart, og allikevel klare svingen – og som et resultat kjøre fortere.

Dette måtte jo selvfølgelig Parc Fermé teste, og vi kan bekrefte at dette fortatt funker i dagens utgave. Ikke oppskriften på å gi spilleren innlevelse der altså.

Ikke nok med det, men i et spill som etterligner en sport hvor dekksparing er helt vesentlig finnes det nesten ikke detaljer fra bilen. Jeg minnes fra tidligere utgaver at det var enklere å «føle» bilen gjennom rattet enn det er i F1 24.

Flere ganger opplever jeg at jeg tilsynelatende har bra kontroll før bilen plutselig bestemmer seg for å ta en heisatur i skogen på Spa-Francorchamps uten at jeg alltid helt skjønner hvorfor. Etter også ha brukt et DD-ratt som er kjent for å gi gode detaljer og feedback, kunne jeg like greit kun benyttet meg av en kontroller eller et feedback-løst ratt. F1 24 bør absolutt ikke brukes til å forsvare dyrt simracing-utstyr.

Verdt full pris?

F1 24 er det samme spillet som Codemasters har levert siden 2018. Jeg opplever at det blir produsert i latskap, og nye funksjoner som lett burde kunne bli lagt til et slags basespill brukes til å forsvare at spillere må kjøpe en ny utgave hvert eneste år.

Prishoppet som de nye utgavene også har fått vitner til at spillselskapene nå heller ønsker seg månedlige abonnenter fremfor at man kjøper produktet selv. Egentlig virker det som om EA ikke ønsker at folk skal kjøpe F1 24 for eget eierskap.

Av meg får F1 24 terningkast; gjesp.

F1 24 er ute nå på Playstation 5, Playstation 4, Xbox Series X, Xbox Series S, Xbox One og PC.

Powered by Labrador CMS