Teamsjef foreslår å gjenopprette kvalifiseringsystem i Rally-VM
Andreas Mikkelsen ønsket regelendring etter Power Stage-trikset til Sebastien Ogier i Rally Sweden. Slik foreslår Malcolm Wilson å unngå tilsvarende situasjon.
Det er den internasjonale motorsportavisen Autosport som melder at kvalifiseringssystemet fra 2012 og 2013 kan være på trappene igjen. I hvert fall hvis man lytter til M-Sport-sjef Malcolm Wilson.
Bakteppet er som følger: Fordi Sebastien Ogier vant Rally Monte-Carlo, måtte han starte først i Rally Sweden. Så er det ikke noe ukjent fenomen i at førstemann på snøveier blir en «brøytebil» for de andre.
– 10. plass kun på grunn av forholdene
Dette ble en ond sirkel for den regjerende verdensmesteren som med dårlig plassering etter fredag måtte fortsette å starte først på veien igjen lørdag, hvor enden på visa ble at han egentlig måtte starte først på Power Stage søndag.
Fordi Ogier ville gi seg selv reelle muligheter til å ta poeng, kom han bevisst mange biler sent inn på tidskontrollen på fartsetappen, slik at han tok imot en tidsstraff - men fikk rene vei til å ta poeng.
LES OGSÅ: Kritisk til Power Stage-taktikken som ga Ogier bedre poengsjanser
Det endte med fire Power Stage-poeng, framfor det som reellt sett hadde blitt null.
Andreas Mikkelsen var en av de som var ute og foreslå å ta en nærmere kikk på regelverket for å unngå slike situasjoner i fremtiden. Til Autosport sier Malcolm Wilson at kvalifiseringssystemet fra 2012 og 2013 i stedet bør innføres.
– Jeg har alltid likt kvalifiseringskonseptet. Bilene og førerne er mye nærmere enn de har vært, og etter dette løpet så tenker jeg det er en god sak å ta opp igjen. Vi hadde en verdensmester på 10. plass kun på grunn av forholdene, sier Malcolm Wilson.
Slik fungerer systemet
Autosport melder at dette var et tema på serviceplassen og at teamene sammen nå skal presse FIA for å diskutere dette nærmere.
Hvordan var så dette kvalifiseringssystemet om du ikke husker det?
Jo, i 2012 og 2013 ble det kjørt kvalifisering i forkant av løpene med løst underlag for å bestemme startposisjonen når løpet skulle begynne. Dette konseptet ble tatt vekk igjen i 2014.
LES OGSÅ: Helskinnet i mål i rallydebuten – hinter om ny bursdagpresang
Men kvaliken var slik at etter at shakedown var gjennomført skulle, P1 og P2-førerne kjøre samme strekning som en kvalifisering. Vinneren av kvalifiseringen fikk førsteretten til å velge startposisjon foran andreplassen og så videre.
Det er dette Wilson nå, åpenbart i enighet med de andre teamene, vil gjeninnføre slik at den som leder VM ikke skal ha noen direkte ulempe ved å ha en ugunstig startposisjon første dag et VM-løp, som kan gi ringvirkninger senere i løpet noe som gjaldt spesielt Sebastien Ogier og Ott Tänak i Rally Sweden.
LES OGSÅ: Slik fungerer et kartleserliv på heltid 365 dager i året