Andreas Mikkelsen sitter stille i båten etter alle WRC-tabbene:
– Teamene er klar over situasjonen min. At jeg står helt fritt
RALLY: For første gang i år ble Andreas Mikkelsen slått på ren fart i WRC 2-klassen under Ypres Rally Belgia sist helg. Det var ingenting å gjøre med den lokalkjente asfaltspesialisten Stephane Lefebvre, som han også kjenner fra sine tidligere dager i toppklassen i Rally-VM.
Gjerne omtalt som WRC-klassen, men rent formelt altså Rally1-klassen. Et sted hvor Mikkelsen ikke har vært et «hot» nok navn hos de øverste teamsjefene de siste tre sesongene. Han har klamret seg til WRC 2-klassen med en god og komfortabel avtale med Skoda og kundeteamet Toksport WRT og gjort det han kan for å bevise sitt tempo ved å dominere på nest øverste nivå.
I 2021 var Mikkelsen best jevnt over hele sesongen og sikret de to gjeveste titlene i denne klassen, WRC 2-tittelen og EM-tittelen. Men ingen av toppteamene stod på trappene til å ta ham imot til den nye hybridsatsingen med Rally1-biler.
– Man tenker jo «ah, søren heller»
I år har han gjentatt bedriften i enda mer overbevisende stil. Samtidig gjøres det flere feil enn på lenge, kanskje noen gang, blant Rally1-førerne. Parc Fermé har gått over samtlige avgjørende førerfeil og avkjøringer denne sesongen, noe vi kommer tilbake til nederst i saken.
Men senest denne helgen så gjorde flere sentrale førere flere avgjørende feil. Og det er nettopp kun feilslåtte resultater og gjentakende tabber fra førere som kan være Mikkelsen vei inn tilbake til Rally-VM når det er såpass få seter tilgjengelige.
– Når du ser folk i andre team som ikke leverer, så sitter man jo og tenker at man kunne vært der og gjort en god jobb, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.
Han er veldig tydelig på at han ikke har noen kommentar eller har noe å tilføye om hvorvidt det kan være aktuelt å få et innhopp i toppklassen på slutten av året, fortrinnsvis kanskje M-Sport som har slitt mest med både resultater og ikke minst stabilitet fra førerne.
Avslutter sesongen om tre uker
Men han legger ikke skjul på at han tenker sitt når han ser hvor mange førerfeil og ustabile resultater som finnes i Rally-VM i år.
– Det er mange som ikke har levert der i år. Om vi skulle fått muligheten, det gjenstår å se. Men jeg skal innrømme at jeg sitter og tenker «ah, søren heller» når jeg ser alt som skjer. Det er mye krasjer og rare ting som skjer der i år, sier 33-åringen.
Kun ett løp gjenstår i hans kvote for WRC 2. Den velger han å legge til Rally Akropolis, som er neste løp om tre uker. Det betyr at Mikkelsen er ledig for Rally New Zealand, Rally Spania og Rally Japan. Han har selv ikke aktivt gått ut og søkt etter en ledig Rally1-plass, men han vet at teamene er orientert om hans status.
– Alle team er klar over min situasjon. At jeg står fritt til å gjøre det jeg vil. Skoda og jeg har alltid hatt en «gentlemens agreement», at hvis det skulle dukke opp noe, så skal jeg selvfølgelig få lov til å benytte meg av den muligheten.
27 klare førerfeil
Så, tilbake til denne oversikten over alle tabbene som har kostet dyrt i år. I tabellen under har vi tatt for oss de objektive situasjonene hvor en avkjøring eller klar førerfeil har ført til enten restart eller totalbrutt løp.
Og det er altså enkelte team og førere som skiller seg klart ut i en negativ forstand.
Totalt har det etter våre beregninger vært 27 klare førerfeil med en direkte konsekvens i brutt løp eller restart dagen etter. Og hele 15 av disse, altså over halvparten, har vært med en Ford Puma Rally1.
På førerlista er «pallen» dessverre tapetsert av tre M-Sport-førere. Og det er faktisk deres lederstjerne Craig Breen som har gjort flest feil som direkte ikke kan klandres andre enn ham selv. Først tidlig i Rally Sweden, og deretter har han hatt fire på rad fra Safari Rally Kenya, etterfulgt av Rally Estland, Rally Finland og nå Ypres Rally Belgia hvor førerfeilene har kostet enormt viktige poeng.
Breen står alene med nesten hver femte avkjøring blant samtlige Rally1-førere hittil i år. Av sine egne løp så har han gjort avgjørende førerfeil i fem av ni løp, altså en tabbeprosent på 56.
Han er tett etterfulgt av teamkollega Adrien Fourmaux med en tabbeprosent på 44 av sine egne løp, og totalt 15 prosent av samtlige førere. Og nok en M-Sport-kollega, Gus Greensmith, er på en tabbeprosent på 33 av sine startede løp, altså tre av ni løp.
Så kan en undres på hvorfor Oliver Solberg er såpass langt ned på en liste i en sesong hvor det gjengse inntrykket er at han har kjørt ustabilt og gjort mange feil.
Faktumet er at «kun» to avkjøringer har vært av direkte avgjørende sort for bruttstatistikken, der avkjøringen og brannen i Kroatia, samt overladdingen tidlig på SS2 i Finland endte med permanent brutte løp. Ellers har Solbergs andre hendelser, både selvforskyldte og uforskyldte, kun påvirket plasseringen i løpet - men ikke hvorvidt han har brutt eller ikke.