Svensk-norsk ekspertise bak den første testen av Polo GTI R5
Pontus Tidemand er nøkkelperson i de første testene, men bilen blir ikke å finne i konkurranse før godt ut i 2018.
Nye R5-biler på startstreken er alltid gode nyheter i en rallyverden hvor den klassiske Gruppe N-klassen er blitt faset mer og mer ut, og hvor WRC-bilene i dag legges mindre og mindre til rette for, både økonomisk og sportslig å kunne bruke i rallymesterskap.
Derfor har R5-klassen klassen vokst seg som den største klassen i flere regionale og nasjonale mesterskap, og siden Ford Fiesta, Peugeot 208 og Citroën DS3 var de første modellene ut for cirka fire år tilbake, så har Skoda og Hyundai nå etablert seg med sine utgaver i Fabia og i20.
Tidligere i år vi også kunnet fortelle om at Citroën nå utvikler R5-konseptet videre på sin C3-modell som vi også er blitt godt kjent med i WRC, og det har lenge vært en kjent sak at Volkswagen kommer med sin Polo.
LES OGSÅ: Flere R5-biler på trappene – her er Volkswagens «teaser»
LES OGSÅ: Citroën vil sette ny standard med nye C3
I dag kom de første bildene av chassiet som den siste generasjonen Polo er tuftet på. Og bak rattet sitter blant annet svenske Pontus Tidemand, med sine sterke norske bånd til Norge i form av familieforholdet til Henning Solberg (stefar) og støtten han har via norske Even Management.
I tillegg er Dieter Depping, mannen som steppet inn for å score teampoeng for Petter Solbergs rallycross-team i Tyskland, med som fast testsjåfør for Volkswagen.
– En vellykket test er et godt tegn, og noe som gir god motivasjon videre. Etter mange timer og uker foran PCen dedikert til vårt nyeste kundebil-prosjekt, i designprosessen og i verkstedet, så kan vi endelig se hva Polo GTI R5 er kapabel til på veien og vi får nå verdifull data til videre utvikling av bilen, sier Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets i en uttalelse.
Parc Fermé har vært i kontakt med Pontus Tidemand, som ikke ønsker å kommentere noe vedrørende testingen.
LES OGSÅ: Pontus stresser ikke med WRC-sete for neste sesong
Volkswagen har gjennomført en tre fager lang test ved Fontjoncouse-regionen i Sør-Frankrike, både på grus og asfalt. Men i konkurransesammenheng får vi ikke se bilen med det første.
Fabrikken har tidligere uttalt at bilen skal homologeres godt ut i 2018, med VM-løpet i Tyskland som debutløp for den splitter nye R5-bilen i rekkene.