Svak norsk helg i Formula Drift – Aasbø mistet enda mer grepet om mesterskapsledelsen
Det ble kort prosess for de norske utøverne i den femte Formula Drift-runden i St. Louis.
DRIFTING: Størst forventninger er det naturlig nok knyttet til regjerende mester Fredric Aasbø, som hadde en knallstart på sesongen med to semifinaler, og én finale som han gikk til topps i på Road Atlanta.
Men etterpå har han røket ut tidligere i utslagskonkurransen som har gitt stabile Matt Field åpen motorvei til tabellteten i det som regnes for å være verdens mest prestisjefylte driftingmesterskap. Field leder nå mesterskapet med 32 poeng på Aasbø som ligger på en andreplass.
Denne helgen kvalifiserte Aasbø seg til en 11. plass på World Wide Technology Raceway i St. Louis i delstaten Missouri. I første duell fikk han møte Chelsea Denofa i Ford Mustang, en duell Aasbø til slutt gikk seirende ut av - spesielt da Denofa gjorde en feil og havnet på gresset i lederposisjon i den andre duellrunden.
Til åttendedelsfinalen, eller Top 16 som man kaller det, skulle Aasbø møte sin teamkompis Ryan Tuerck i en Toyota Corolla tilsvarende den Aasbø selv kjørte med i 2018 og 2019. Men her skulle det bli en tidlig exit for Aasbø, da han ble slått ut og dermed stod igjen med vesentlig færre poeng enn mange av rivalene.
De to andre nordmennene i Formula Drift, Simen Olsen og Ola Jæger, har ikke de samme forutsetningene til å avansere så lenge de klarer å kvalifisere seg innenfor de 32 beste som går videre til utslagskonkurransen, men både Olsen og Jæger klarte det denne gangen, noe de har fått til fire av fem ganger hittil denne sesongen
Dessverre ble det ikke noe avansement heller for de. Olsen tok en 21. plass på kvalifiseringen og møtte Nick Noback, som han måtte gi tapt for, mens Ola Jæger kvalifiserte seg med nød og neppe til en 30. plass og ble slått ut av Dylan Hughes i Top 32.
Det ble en dramatisk finale mellom japanske Kazuya Taguchi og nevnte Ryan Tuerck. Sistnevnte kolliderte inn i Taguchi fra jageposisjonen helt på tampen av runden og pådro skader både på sin egen bil og konkurrentens. Ettersom det er mer eller mindre nulltoleranse for platekontakt av såpass omfang fra jagebilen ble det derfor relativt klart at resultatet gikk i favør japanske Taguchi.