Strutter av selvtillit etter vellykket comeback – håper den nye rallyklassen kan vokse i Norge

Farten har på ingen måte forsvunnet fra kroppen til Oscar Solberg. Nå innrømmer han at hodet må omstilles ordentlig.

Publisert

Denne helgen fikk Oscar Solberg realisert den første delen av gaven som han fikk fra sin fetter Oliver, ved å få kjøre i Rally-EM finansiert av pengepremien som Oliver vant i fjor. Disse brukes på den helt nye Rally3-kategorien fra FIA, som er en slags sammenslåing av R5- og R2-klassen man har vært kjent med det siste tiåret.

Oscar Solberg. (Foto: Alexandre Guillaumot / ERC)

Denne helgen fikk Oscar Solberg realisert den første delen av gaven som han fikk fra sin fetter Oliver, ved å få kjøre i Rally-EM finansiert av pengepremien som Oliver vant i fjor. Disse brukes på den helt nye Rally3-kategorien fra FIA, som er en slags sammenslåing av R5- og R2-klassen man har vært kjent med det siste tiåret.

Rally3-bilen fra M-Sport, en Ford Fiesta, har litt mer hestekrefter enn en R2-bil (nå kalt Rally4-journ.anm.), men har til gjengjeld firehjulstrekk som en R5-bil (nå kalt Rally2, journ.anm.).

– Et gromt maskineri

Det ble en solid andreplass i klassen under EM-runden i Latvia, dog et lite stykke bak klassens vinner Ken Torn fra Estland. Men det tar Oscar med knusende ro.

– Ken er lommekjent på veiene her og har vært med å utvikle bilen. Jeg hadde et mål om å hilse litt på ham på noen av etappene, og det klarte jeg, sier Oscar til Parc Fermé.

Kun fire førere stilte i klassen, men de to andre var et hav bak Oscar, som hadde med seg britiske Dale Furniss som kartleser for anledningen. De lå derfor i et ingenmannsland, men sanket på en annen side viktige EM-poeng, og ikke minst viktig erfaring. En Rally3-bil er noe helt unikt i rallysammenheng og har få paralleller til andre biler. Men Solberg storkoste seg i denne bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=U7pyJ9nLiJc

– Bilen var helt konge, faktisk. Det er et gromt maskineri. Kall det gjerne et krympet R5-bil. Om noen hadde vært ivrige på dette, så hadde det vært utrolig tøft å få den til Norge. Dette er en klasse mange burde kjøre, sier Oscar, vel vitende om at bilens innkjøpspris på en million kroner kan sette en stopper for ønsket utbredelse i nasjonale mesterskap.

Men han er naturlig nok glad og takknemlig over å ha fått denne muligheten, ene og alene takket være sin fetter. Det styrker motivasjonen til å gå på en ny runde med sponsorvirksomhet for å få finansiert mer kjøring enn det denne millionen øremerket Rally-EM kan. Før løpet sa Solberg til Parc Fermé at de enn så lenge har råd til tre EM-løp pluss gode tester i forkant.

Mye læring gjenstår

Samtidig håper han å kunne få leid bilen til Norge og få kjørt og vist den frem her hjemme.

– Jeg har fortsatt litt å lære, spesielt med å utnytte momentet på bilen. Det er nesten 400 newtonmeter, så man må gire så sinnssykt tidlig. På de første etappene tapte jeg det meste fordi jeg giret feil, så jeg trengte en datalogg og en ingeniør for å forstå hva jeg gjorde feil. Men det kommer seg. Selve bilen er veldig fin å kjøre, sier han.

Naturlig nok ble det ingen helg uten hjelp fra sine aller nærmeste, pappa Henning, onkel Petter og fetter Oliver. En familiesammensetning der ordet «diff» og «dempere» står like sentralt i vokabularet som «hei», «ja» og «nei». 

Oscar Solberg. (Foto: Grégory Lenormand / ERC)

– Vi har samarbeidet godt hele helga. Det hjalp noe jæklig. Jeg sendte over videoer og slikt, og de så at jeg trengte mer feste foran. Ettersom diffen ikke kunne byttes, så fant vi ut at demperne måtte klikkes om. Da fikk jeg en solid og leken bil, sier 24-åringen.

Neste EM-runde blir på asfalt, men han har ikke bestemt seg om det blir Rally Roma i Italia eller Barum Rally i Tsjekkia. Større sponsoromsetning kan gjøre at han får kjørt begge løpene, og motivasjonen for å skaffe eksterne midler utenom gaven fra Oliver har naturlig nok vokst enda mer.

– Jeg har fått veldig mye skryt av folk, og det setter jeg så jævlig stor pris på. Det er så gøy at folk syns det jeg gjorde nå var bra. De vet hva slags bil jeg kjører, og det var egentlig et dritpent løp. Jeg var stabil, men jeg må lære mer. Jeg håper også det kommer enda flere i klassen, sier Oscar.

Powered by Labrador CMS