Storstilte planer når sjikanene fjernes og traseen forlenges
«Norges råeste bakkeløp» gjør sitt for å bli enda råere.
Tradisjonene rundt Målselv i Troms har bygd seg opp til å bli en folkefest fra det som først kun var «Norges råeste bakkeløp» til å ha blitt en motorsportfestival som tiltrekker seg tusenvis av tilhengere.
Selve hovedattraksjonen skjer altså lørdag 20. juli med selve bakkeløpet opp fjellandsbyen i Målselv, men før det er det lagt opp til underholdning av dimensjoner med gymkhana-kjøring, bilcrossløp og show i sentrum.
– Vi prøver hele tiden å tenke nytt, og vi prøver også hele tiden å tenke i en internasjonal retning. Det gjelder å rigge seg til for fremtiden, og vi får stadig mer internasjonal oppmerksomhet, sier løpsleder Jan Helge Nilssen til Parc Fermé.
Nesten fire kilometer trasé
Selve bakkeløpet har ingen formell mesterskapsstatus, men skiller seg ut fra tradisjonelle bakkeløp i Norge som gjerne forgår over en kort sprintrasé, gjerne med en blanding av grus og asfalt.
I nord har bakken vært på litt over 3200 meter. Men nå forlenges altså bakken ytterligere. Med 750 meter ekstra, så blir bakken nå 3950 meter, altså nesten fire kilometer, med en stigning på nærmere 300 høydemeter.
– Egentlig ville vi gjøre dette for ti år siden, da vi planla bakken. Men det lot seg ikke gjøre den gang. Nå er det bedre logistikk og bildene kan snu nede ved startområdet vi har nå, forteller Nilssen.
Sjikanene fjernes også. Men ikke utelukkende på grunn av at man har gjort en sikkerhetskalkulering som tilsier at det er greit.
– Med unntak av én eller to plasser, så tror jeg ikke selve farten som sådan blir noe større. Men vi sikrer veikantene ekstra med halmballer. Vi skal få et skriv og tegning fra bilsportforbundet som endelig godkjenner banen. Grunnen til at vi har hatt sjikaner har egentlig vært for bilcrossbilene som ikke har tålt samme fartspåkjenning, sier løpslederen.
Henvendelser fra utlandet
Som nevnt tenker han internasjonalt. Han ser gjerne mot store arrangementer som Osnabruck, og forsåvidt Goodwood-festivalen hvor far og sønn Solberg var på plass i helgen.
Formålet er altså så samle så mange ulike kjøretøy som mulig, og at underholdningsfaktoren overfor publikum har høyere prioritert enn det sportslige.
– Vi får jo mye henvendelser fra utlandet, og vi har noen her oppe som kjører i Osnabrück. Der kjører man jo med alle slags biler, og det hadde vært kult å få til Norge også, sier Nilssen.
Sendes på Eurosport
I tillegg skal selve løpet på lørdag sendes på Eurosport i år, produsert av TV Media. Dette er også en TV-dekning som kan være gull verdt for arrangøren, som til tross for mye publikum og eksotiske fasiliteter også trenger å nå ut til alle de som ikke har tid eller mulighet til å ta seg nordover.
– Vi syns det er kjempeartig med så stor interesse, og vi er veldig glad for at de vil sende dette her. Injection hadde vi bestilt uansett, men det er en god start for videre framtid at dette også sendes på Eurosport, sier han.
I fjor var det Oliver Solberg som var det store trekkplasteret. I år er han opptatt med rallykjøring i USA, men i stedet stiller pappa Petter opp, både med sin Volkswagen Polo som han brukte i Rallycross-VM og i Goodwood sist helg.
I tillegg kommer han opp med sin legendariske Volvo 240 fra tiden da han ble norgesmester i rallycross og bakkeløp på midten av 90-tallet.