Storstilt snuoperasjon for Ben-Philip mens traktor og bergingsbil gikk gjennom isen

Sterk kjøring av nordmannen mens vintermesterskapet i rallycross fikk en dramatisk avslutning utenfor banen.

Publisert

Den siste uken har tradisjonsrike RallyX on Ice gått av stabelen, men med et litt annet format enn tidligere. Nå ble det nemlig kjørt tre løp over få dager, ute på isen ved Åre i Sverige, med tre forskjellige banekonfigurasjoner.

Ben-Philip Gundersen, her sammen med teamsjef Joel Christoffersson. (Foto: Jakub Nitka / JC Raceteknik)

Den siste uken har tradisjonsrike RallyX on Ice gått av stabelen, men med et litt annet format enn tidligere. Nå ble det nemlig kjørt tre løp over få dager, ute på isen ved Åre i Sverige, med tre forskjellige banekonfigurasjoner.

Beste nordmann i hovedklassen, som består av Supercar Lites, biler, ble Ben-Philip Gundersen. Andreplassen i finaleløpet sikret tredjeplassen sammenlagt. Svenske Sebastian Eriksson vant både siste løpet og sammenlagt foran Kevin Eriksson.

– Det så ikke lyst ut i det hele tatt etter resultatet i første løpet på mandag. Men det har stadig gått bedre, så det å avslutte på denne måten var fantastisk. Man ønsker jo alltid å vinne, men noen ganger må man se seg fornøyd med å være «første taper», og dette var en sånn dag, sier Gundersen til Parc Fermé.

Vanskelige forhold

Gundersen hyller selve konseptet ved å gjøre hele mesterskapet mer kompakt. Men det skulle bli en krevende uke med ustabile værforhold, som også satte sitt preg på konkurransen.

– Jeg tror dette er de tre verste løpene på rad jeg har kjørt noen sinne. Mandag var det nesten umulig å se noe på grunn av snø og vind. Onsdag og lørdag har det vært veldig bløtt og nesten ukjørbart. Men konkurransen har vært bra, slik den alltid er i denne klassen, sier Gundersen.

I tillegg til Supercar Lites ble det også kjørt egen klasse for crosskarter, nå kalt «Crosscar» etter det nye FIA-reglementet. Her var det svenske Julle Ljungdahl som gikk til topps sammenlagt. Ljungdahl representerte forøvrig det nye teamet til Hansen-brødrene Timmy og Kevin, kalt Yellow Squad.

Mye overvann og løs snø gjorde kjøreforholdene krevende for Ben-Philip Gundersen og konkurrentene. (Foto: Jakub Nitka / JC Raceteknik)

To nordmenn deltok i denne klassen. Ole Henry Steinsholt ble nummer fire sammenlagt, mens Finn Erik Løberg ble nummer ni.

Ellers var det flere spennende navn på startlistene denne uka. Svenske Pontus Tidemand gjorde et lite rallycrosscomeback sammen med JC Raceteknik, og på finaledagen kom også Andreas Bakkerud opp til Åresjøen.

Tidemand klarte finalekjøring kun på mandag, men ble likevel nummer fem sammenlagt. Andreas Bakkerud kom til finale, men havnet sist, lørdag. Ellers ble Sondre Evjen nummer ni sammenlagt, Ole Henry Steinsholt nummer 11 og Fredrik Damm Larsen nummer 12.

To kjøretøy gjennom isen

Dog skulle lørdagens løp få en dramatisk vending. Ikke mange minuttene etter at finalene var ferdig kjørt, gikk både en bergingsbil og en traktor gjennom isen, ifølge rapporter som flere svenske medier har mottatt.

Først skal traktoren ha gått igjennom isen, og da det ble gjort et forsøk på å berge denne, så gikk også bergingsbilen gjennom isen. Ingen skal ha blitt skadet, og de involverte mannskapene skal ha kommet seg ut i hast før kjøretøyene gikk under vann.

Ifølge svenske medier er det nå arrangørens ansvar å finne ut av hvordan begge bilene skal heves fra bunnen av innsjøen. Fordi dette skjedde etter løpsavviklingen vil denne hendelsen ikke medføre noen sportslige konsekvenser for resultater, men i skrivende stund er det uavklart hvordan dette håndteres videre.

Full resultatliste for Supercar Lites her!

Full resultatliste for Crosscar her!

Powered by Labrador CMS