Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen etter lørdagens etapper.

Storfornøyd med ny kartleser mens han leder Rally Monte-Carlo

Samarbeidet mellom Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen ser ut til å ha fungert knirkefritt fra første meter.

Publisert

RALLY: I alle fall hvis vi skal tro rallyføreren selv. For det var i romjula at sjokknyheten kom om at Torstein Eriksen meldte overgang fra sin mangeårige partner Mads Østberg til fordel for erkerivalen av dem alle i norsk sammenheng, Andreas Mikkelsen.

RALLY: I alle fall hvis vi skal tro rallyføreren selv. For det var i romjula at sjokknyheten kom om at Torstein Eriksen meldte overgang fra sin mangeårige partner Mads Østberg til fordel for erkerivalen av dem alle i norsk sammenheng, Andreas Mikkelsen.

Rally Monte-Carlo skulle bli ilddåpen, der de ikke har hatt altfor mye kjøretid sammen. Kun en test i forkant av løpet ble kjørt for å innarbeide et helt nytt samarbeid, men i løpssammenheng ser dette altså ut til å fungere som hånd i hanske.

Rally Monte-Carlo (WRC 2) - lørdag

1) Andreas Mikkelsen, Skoda, 2:29:20,3
2) Erik Cais, Ford, +22,4
3) Gregoire Munster, Hyundai, +1:06,9
4) Yohan Rossel, Citroën, +1:37,0
5) Nikolay Gryazin, Skoda, +1:44,3

– Gjør en kjempejobb

Det understreker i alle fall Andreas klart og tydelig når vi tar en rask prat med ham lørdag kveld.

– Jeg må si at Torstein gjør en kjempejobb. Det er som jeg har hørt han hos Mads før. Han leser kjempebra, klart og tydelig, og dette med timing kan han jo. Det skjønner han virkelig, og han er med på ting og tang, altså, sier Mikkelsen til Parc Fermé om sin nye makker.

De leder WRC 2-klassen sammenlagt og har attpåtil en syvendeplass totalt. Mikkelsen har kjørt med innsiden av hodet i hele dag, og ikke gått for noe vinnertempo - men har satset på at erfaring og rutine betaler seg bedre enn å satse med høy risiko.

Torstein Eriksen i ny drakt for året.

Pådro seg punktering

Hans hovedutfordrere i WRC 2, Citroën-førerne Stephane Lefebvre, Eric Camilli og Yohan Rossel, har alle vært innblandet i ett eller flere uhell og har falt fra, til tross for at de har et tilsynelatende bedre tempo enn Mikkelsen.

– De andre Citroën-bilene har kjørt veldig fort. Skal man henge på de, så må man kjøre på risiko. Det har ikke vi vært villige til. Tempoet er høyt, men det er et langt løp. I tillegg trives jeg ikke så godt med bilen på ren asfalt, noe det har vært mye av. Men jo vanskeligere forholdene er, jo bedre er vi, sier 32-åringen.

Det skulle ikke bli et helt problemfritt løp for Oslo-mannen, heller, til tross for kjøring med stor sikkerhetsmargin. På lørdagens siste etappe pådro han seg en punktering og et tidstap på drøye halvannet minutt. Likevel har han 22,4 sekunder ned til Erik Cais på andreplass.

– Jeg vet ikke helt hvordan vi fikk den punkteringen, men det har vært mye kutting i dag, skal sies. Men jeg er keen på å beholde gapet. Det er kun seks løp som teller i år, så du må virkelig ha med deg poeng. Hvis ikke er det litt krise, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS