Stor ekstase i lokalmiljøet over å få tildelt nordisk rallycrossrunde
Det norske vertskapet i RallyX Nordic er klart. Og for en klubb som KNA Solør Motorsport betyr det ekstremt mye.
Søndag ble det hugget i stein, og siste helgen i juli år så beveger det nordiske rallycrossirkuset seg til Finnskogbanen i Åsnes Finnskog utenfor Flisa.
De siste årene har RallyX Nordic blitt arrangert på Grenland Motorsportsenter utenfor Skien, men da terminlisten for 2019 var satt så var det kun holdt av en dato til en norsk runde uten at noen arrangør var klar.
I løpet av januar var RX Promotion og KNA Solør Motorsport i dialog om å få til en runde, og til slutt klarte partene og enes om en avtale. Egentlig startet kontakten allerede i fjor med tanke på vinterserien RallyX on Ice denne vinteren, men da dette ble flyttet til svenske Åre, så ble ikke dette noe tema for klubben.
Nøkterne i forventningene
Styreleder i KNA Solør Motorsport, Stig Johansen, er svært glad over at de nå har sikret seg den voksende og populære rallycrossrunden.
– For oss i klubben betyr det veldig må få et slikt prestisjestungt arrangement. Det er et bevis på at vi er en god arrangør, med en god, spennende og utfordrende bane. Forhåpentligvis vil også det lokale næringslivet se nytten av å profilere seg på et så viktig arrangement for Solør-området, sier Johansen til Parc Fermé.
Han legger ikke skjul på at han håper at et godt firesifret antall tilskuere vil finne veien til Åsnes Finnskog denne juli-helgen.
– Men vi skal være realister, og får vi 1000 til 1500 tilskuere, så er vi i utgangspunktet fornøyde, sier Johansen.
Lite RX2-trening på hjemmebane
Det store hjemmehåpet blir naturligvis Ben-Philip Gundersen, som har kjempet i toppen både i den internasjonale RX2-serien og også i RallyX Nordic. Han er først og fremst glad på vegne av klubben at de har fått til en slik avtale, og selvfølgelig ser han frem til å kjøre på hjemmebane.
– Faktisk har jeg kjørt veldig lite med RX2-bilen der, så nå må jeg opp å trene. Og selv om man kanskje sier at en pallplass er bra, så er det jo seier som gjelder innerst inne. Nei, dette blir «gærartig». Bra jobba av klubben, sier Gundersen.
Han tror og håper at serien fortsetter å få økt status både blant deltakere, publikum, sponsorer og presse. Blant annet er RallyX Nordic den sportslige hovedattraksjonen i den populære filmen om Oliver Solberg, «Born2Drive», og stadig flere team og førere prioriterer budsjettene sine til denne serien framfor for eksempel EM.
– Nivået og interessen tror jeg bare blir bedre og bedre, egentlig. I alle fall når man ser hva som skjer med VM, så tror jeg Nordic bare blir enda bedre. Her prioriterer man ordentlige rallycrossbaner, framfor de tilgjorte banene på Formel 1-anlegg og slikt tull. Også ligger det veldig nærme svenskegrensa så vi får håpe det kan dra med seg mange svenske tilskuere også, sier Gundersen.
Skryter av klubben
En annen internasjonal utøver fra den lokale klubben, Espen Isaksætre, kjører foreløpig ikke i noen klasse som inngår i RallyX Nordic. Men han kjenner det frister å ta del i et løp som går på hjemmebane og har en status utover NM.
Uansett er han stolt over å se at Finnskogbanen blir gjenstand for både Supercars, RX2-klassen og de andre støtteklassene.
– Det blir en artig og spennende opplevelse for klubben, og jeg er sikker på at det blir et kjempearrangement. Det er veldig mange dyktige og flinke folk i klubben, alt fra sekretariat, kiosk, banemannskap og så videre, og banen bruker også å holde veldig bra, sier Isaksætre.
– Hva tenker du om å prøve å delta selv?
– Det hadde jo vært sinnsykt gøy og kjørt det løpet der. Få vist seg fram for hjemmepublikum og på TV, men da må vi leie en bil. Det er en mulighet og vi har alle kort åpne for å kjøre der, sier Isaksætre.
Alt er på plass
Styreleder Johansen gjør ikke noe annet enn å glede seg til den store begivenheten. Og han er klar på at baneanlegg og arrangør er klare til å ta imot et arrangement som er noe større enn et ordinært NM-løp.
– Sammenliknet med et vanlig, så kreves det ingen flere funksjonærer enn hva vi har. Det kreves eller ikke noe mer i forhold til fasiliteter, spesielt ettersom RallyX Nordic kommer med mye eget. Ellers stiller vi med akkurat det samme som under andre arrangement. På banen har vi de siste årene gjort mye utbedringer, så det meste er på plass. Litt «oppshining» på anlegget kreves nok, men dette ville likevel blitt gjort med tanke på at vi også skal ha NM i år, sier Johansen.