Denne helgen kommer det til å brøle fra V8erne i det australske Supercars-mesterskapet.

Sesonguide:

Still vekkerklokken — denne helga starter årets Supercars-sesong

Mange ting har skjedd siden fjorårssesongen ble avsluttet. Er det oppskriften på sjokkseier for i år?

Publisert Sist oppdatert

RACING: Supercars-mesterskapet i Australia er viden kjent for å være et av mesterskapene i bilsporten som produserer tettest, hardest og noe av den beste racingen man kan få sett som tilskuer.

RACING: Supercars-mesterskapet i Australia er viden kjent for å være et av mesterskapene i bilsporten som produserer tettest, hardest og noe av den beste racingen man kan få sett som tilskuer.

Årets sesong starter med et brak på den legendariske Mount Panorama-banen, ellers kjent som Bathurst. Løpet vil være todelt og kjøres på lørdag og på søndag, og må ikke forveksles med Bathurst 1000 som er langløpet som kjøres senere i høst.

En av de største nyhetene for året var at tre ganger mester, Shane van Gisbergen, har forlatt mesterskapet etter fjoråret, til fordel for en ny karriere som NASCAR-fører. Avgjørelsen kan minne om den hans tittelrival og kompis Scott McLaughlin gjorde noen år tidligere, da han bestemte seg for å heller ta del i IndyCar-mesterskapet.

Kostecki-sagaen

Så langt kan det se ut som at den regjerende mesteren skal måtte slite med å finne seg et nytt sete på gridden.

En annen stor førernyhet er at regjerende mester, Brodie Kostecki, ikke skal kjøre åpningsløpet, det ble kjent i januar. Ryktene har gått ut på at forholdet mellom Kostecki og teamet hans, Erebus, har surnet - og at 2023-mesteren nå ønsker å forlate teamet. Erebus avviste i januar påstandende.

– I motsetning til diverse mediesopplag, så forblir Brodie Kostecki en del av Erebus Motorsport-familien, og han er et verdsatt medlem av teamet. Brodie har gitt signaler på at han ikke er i posisjon til å delta i sesongåpningen av 2024-mesterskapet, skrev teamet i en pressemelding da.

Denne helgen har teamsjef Barry Ryan og teameier Betty Klimenko gitt et intervju på hvordan Kostecki-sagaen har preget dem personlig, uten å kunne si noe om hva som har skjedd i kulissene. 

– Vi respekterer privatlivet til Brodie, og på grunn av det kan vi ikke si noe, sa Klimenko i et intervju av Fox Sports Australia.

– Vi må se fremover og snakke om Todd (Hazlewood, journ. anm.) og Jack (Le Brocq, journ. anm.), men når det kommer til Brodie, kan vi ikke si et år fortsetter hun.

På spørsmål om Kostecki i det hele tatt vil kjøre for Erebus er Klimenko klar på at det ikke er opp til Erebus å bestemme.

Will Brown (t.v.) poserer stolt med sin nye makker og doning i forkanten av helgens sesongåpning.

Årets sesong

Med van Gisbergen og Kostecki - foreløpig - ute av bildet er det vanskelig å spå mesterskapskandidat i forkanten av året, men det er fortsatt noen som stikker seg ut.

Red Bull Ampol Racing, også ofte kalt Triple Eight, er ett av toppteamene i mesterskapet. Tross avgangen til van Gisbergen er det lett å tro at dette teamet fortsatt vil hevde seg i toppen, og i år har de hyret et nytt stjerneskudd i førerstallen, Will Brown.

Brown vant allerede i sin debutsesong i 2021 og tok fire seiere i fjor. Det er absolutt grunn til å tro at unggutten kan bli enda farligere i et hardbarket toppteam.

På samme måte som at det vil bli et oppgjør mellom Chevrolet og Ford i dette tilfellet, vil det også bli et hardbarket oppgjør mellom energidrikkene.

Tickford Racing-føreren Cam Waters debuterte i 2016 og kom inn i mesterskapet med et brak. Siden har han ofte imponert med kjøringen sin og utviklet seg mye som fører. I 2020 og 2022 var Waters nest-best, og håpet er at 2024 blir året hvor Ford igjen står på toppen av pallen.

Powered by Labrador CMS