Stig Rune Skjærmoen klinte til med en enorm sisteetappe, og stakk av med totalseieren i Lygnasætersprinten 2023.

Stig Rune stakk av med «årets» første seier

Rallymiljøet på Hadeland tjuvstartet rallysesongen 2024 med et vinterløp i klassisk norsk drakt.

Publisert

RALLY: Det var tohjulstrekkerne som spilte hovedrollene under Lygnasætersprinten på Hadeland, som på mange måter tok romjulsstafettpinnen fra NMK Elverum og deres Romjulsrally i år. 

Lygnasætersprinten 2023

1) Stig Rune Skjærmoen, Ford, 18:38.5
2) Emil Sivesind, Volvo, +0:03.1
3) Sindre Backe, Peugeot, +0:06.6
4) Fredrik Magnussen, Subaru, +0:38.5
5) Svein Frustøl, Ford, +0:55.2
6) Marius Holtet, Ford, +1:06.4
7) Tommi Kristiansen, Volvo, +1:10.0
8) Olav Fredriksen, Volvo, +1:12.3
9) Jarle Lippert, BMW, +1:13.9
10) Vegard Gjellum, Volvo, +1:14.1

Se full resultatliste her!

RALLY: Det var tohjulstrekkerne som spilte hovedrollene under Lygnasætersprinten på Hadeland, som på mange måter tok romjulsstafettpinnen fra NMK Elverum og deres Romjulsrally i år. 

Romjulstradisjonen i norsk rallysport er ofte det som i praksis setter igang sesongen det påfølgende kalenderåret, og på mange måter kan en si at rallysesongen 2024 nå offisielt er igang med løpet som hadde baset rundt ærverdige Lygnasæter med deres hotell og kro langs rikvei 4 som hovedbase.

Løpet ble kjørt på den klassiske Helgedalen-etappen, i begge retninger. SS1 og SS2 i sydgående retning, før løpet ble rundet av med SS3 og SS4 i nordgående retning som folk flest er vant til, blant annet som et etablert testvei.

Tohjulstrekkere i tet

Eliten i toppklassen med R5- og Rally2-biler uteble, og forhåndsfavoritt Roger Rustand forsvant allerede på SS1. Siden da var det tohjulstekkerne det handlet om, gammel bil som ny, trekk foran som bak, eller om man kjører rally eller rallycross til vanlig.

For det var rallycross- og bakkeløpsføreren Emil Sivesind som atter en gang imponerte stort utifra hans begrensede mengde rallyerfaring, og slo seg opp som den klart raskeste bilen av de eldre tohjulsdrevne bilene med sin Volvo. Rundt ham suste både Stig Rune Skjærmoen og hjemmefavoritt Sindre Backe i sine mer moderne og nyere tohjulsdreven biler i henholdsvis Rally4- og R2-kategorien.

Joakim Skalstad fikk æren av å bli den første til å ta en B-Zero-bil i mål i et norsk rallyløp, og følgelig også ta hjem klasseseieren etter at Steve Røkland og Frank Tore Larsen kjørte av.

Etter SS2 var det hjemmehåpet Backe som ledet, med ett fattig tidel på Sivesind. Men før den siste etappen skilte det 3,3 sekunder mellom disse tre inkludert Skjærmoen, hvor det var Sivesind som plutselig lå an til en smått sensasjonell totalseier.

Men erfaringen seiret, og med en knallavslutning på løpet var det Elverums-gutten Skjærmoen som stakk av med totalseieren i løpet, 3,1 sekunder foran Sivesind, mens Backe ble henvist til tredjeplassen, 6,6 sekunder bak Skjærmoen. Fredrik Magnussen ble beste firehjulsdrevne fører på en fjerdeplass totalt.

Fredrik Magnussen har meldt overgang til eldre firehjulsdrevne biler, og ble også beste bil i denne klassen med fjerdeplass totalt.

Første løp med ny klasse

Romjulsløpet skapte også ekstra oppmerksomhet rundt den nyetablerte klassen B-Zero, som er basert på lettvektere av noen doninger i form av Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107, tuftet på et etablert regelverk fra racingen hvor bilene er rimelige, driftssikre - men også ikke akkurat lynraske.

Men klassen ble pent demonstrert av Frank Tore Larsen, Steve Røkland og Joakim Skalstad. Førstnevnte duo delte bil, en Citroën C1, hvor Larsen skulle kjøre det to første, mens Røkland skulle avslutte løpet.

Brått ble det en tidlig avslutning for den etablerte NM-duoen, hvor Røkland seilte av og endte i brøytekanten ikke lenge etter start på SS3. Dermed ble det brutt løp for disse to, mens Skalstad tok sin Toyota Aygo inn til en hederlig 40. og sisteplass i løpet, drøye seks minutter bak Skjærmoen.

Powered by Labrador CMS