Stians TCR-kjøring er som David mot Goliat - satser fullt på pallplass på Spa
Han fikk budsjettet omsider på plass. I alle fall for noen løp. Men det hindrer ikke Stian Paulsen i å være ambisiøs.
Fredrikstad-gutten drifter som kjent sitt eget lille team og eier bilen sin, en Cupra TCR, helt på egenhånd. Årets første løp måtte han stå over på grunn av pengemangel, men den norske kjæledeggen i TCR-miljøet var på plass på Hockenheim for to uker siden.
Der endte det med to brutte løp, samtidig som han tidvis fikk vist han har noe blant de 10 beste å gjøre når farten er på plass og han ikke rammes av uhell. Selv føler han at hans lille størrelse som privatfører med et eget lite team ikke påvirker ham for mye med tanke på at de fleste andre konkurrenter rutter med mye større budsjetter, testing og mannskap.
– Vi er kanskje litt David mot Goliat, men på en annen side begynner dette teamet å bli bra. Jeg føler vi er på et ganske høyt nivå. Jeg skulle selvfølgelig hatt ressurser på nivå med konkurrentene, men jeg føler vi gjør en jævlig bra jobb med ressursene vi har. Å drifte dette teamet aleine er det ingen som forstår hvor mye jobb som kreves, konstaterer Stian Paulsen overfor Parc Fermé.
Kjører på lånte penger
Han har gått drastisk til verks i år. Hele sesongen er for lengst kjørt budsjettmessig, hvor det kun blir løp for løp. Nå kjører han også på belånte midler fra sin egen bror, noe han ikke er redd for ikke å legge skjul på.
– Planen blir å kjøre bare ett løp til i år, på Red Bull Ring om en måned. Etter dette må jeg jobbe som et helvete for å få inn penger til å betale det jeg låner for å kjøre nå. Men om jeg får alt på stell igjen, så kan jeg kjøre siste løpet i år, som er på Monza, sier Paulsen.
– Lånte penger i budsjett er litt «fy-fy» i bilsportsammenheng. Hva tenker du om risikoen du tar?
– Det er ingen risiko når du har en bror som har spart hver eneste krone siden han ble født, humrer Paulsen, men åpenbart takknemlig for at han får god hjelp fra nær familie for å holde liv i bilsportdrømmen.
Ingeniør med VM-tittel
Selve kjøringen har Paulsen tidligere klart å få finansiert og strukturert på et minimumsvis, men det er en spesiell årsak til at årets sesong blir noe mer amputert samtidig som den er dyrere. Likevel er dette også et element i form av et bedre team enn han klarte å drifte i fjor, ifølge han selv.
– Jeg har fått en livs mulighet til å få med meg en ingeniør som har jobbet i 15 år hos Polestar og Cyan Racing, og det er samme ingeniør som var med Thed Björk da han vant VM i 2017. For meg er det supert for framtiden, og vi har allerede i år hevet nivået på dette teamet mange hakk, slår Paulsen fast.
Han satser på å komme seg inn blant de ti beste på kvalifiseringen, men først og fremst er målet å fullføre begge løpene på Spa. Aller helst med en ambisiøs pallplass.
– Som vanlig har forberedelsene vært knallhard jobbing i høyt tempo. Maks fem timer søvn de siste dagene. Jeg klarer ikke helt å forklare hvordan dette virker, og jeg tror ikke mange helt skjønner dette, sier han.