Stian er blakk og må droppe sesongstarten: – Ikke noe jeg kan gå rundt og grine over
Han er raka fant og må parkere bilen denne helgen. Det er en situasjon Stian Paulsen ikke har noen problemer med å akseptere.
Han har vist titt og ofte svært lovende resultater i en europeiske TCR-serien, som privatfører med kanskje feltets laveste budsjett. Men nå har budsjettet fått seg en knekk, og sesongstarten på Hungaroring denne helgen må foregå uten nordmannen.
Årsaken han helt ærlig på. Han har ikke penger.
– Nå har jeg brukt én måned på å flytte, og tre måneder på å pusse opp. Og det å pusse opp et verksted er ikke det billigste. Så jeg har vel egentlig ikke fått tjent noe penger på fire måneder, så da er det helt skrapet her nå, sier Stian Paulsen åpenhjertig til Parc Fermé.
Mangler 200.000 kroner
Påmeldingen og alt er i boks. Det samme er teamet. Og Paulsen har tidligere vist at han kan henge med på banen uten nevneverdig med testing i forkant.
Derfor er det kun pengene det står på. Nå er det først og fremst 200.000 kroner han trenger for å stille til start på Zolder i Belgia 17. og 18. mai.
– Det første løpet er alltid litt dyrere med en del diverse innkjøp, sier Paulsen.
– Hvor langt nede er du med tanke på at du foreløpig ikke får kjørt.
– Det er ikke noe jeg kan gå rundt og grine over. Det er sånn det er, og det må man bare akseptere. Hva skal jeg si, jeg skulle jo gjerne kjørt da det er dette jeg har mest lyst til. Men jeg har ingen rik familie hvor jeg bare kan ringe pappa og spørre etter penger, sier østfoldingen videre.
Ikke et snev av motivasjonsfall
Han er kjent for å snu på hver krone og jobbe knallhardt hver eneste dag kombinert med egen jobb for å få endene til å møtes og holde bilsportkarrieren i gang. Han nekter å gi seg, uansett hvor mye av jobben som blir forgjeves.
Og han får ofte spørsmål om det er verdt alt slitet. Vi også lurte på når han måtte gå lei.
– Jeg skal ikke bremse! Det er flere som også sier og spør om hvorfor og alt dette. Men de som ikke skjønner at dette ikke er verdt det, da er man ikke genuint interessert nok og forstår hvor mye man brenner for dette. Det er jo dette som er gøy å drive med, og når man får kjørt, så er det verdt all jobben, konstaterer Stian Paulsen.