Stensbøl sikret seieren da det gjaldt som aller mest
Superspennende sekundstrid i klassen for nyere tohjulsdrevne rallybiler.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Det hadde ikke gått én etappe en gang før NM-leder Håkon Sveen Frøslid punkterte seg ut av tetkampen i den særdeles jevne klassen for nyere tohjulsdrevne rallybiler.
Dermed var det ventet en spennende duell mellom Lars Martin Stensbøl og Morten Storsveen, begge i hver sin Renault Twingo.
Og helt riktig - for spennende skulle det bli. Da fikk det bare være at Frøslid uten press satte de aller fleste bestetidene i denne klassen, selv om to minutter var tapt etter punkteringen.
Før den siste ordinære fartsprøven før superspesialen på travbanen utenfor Kristiansand skilte det kun 1,8 sekunder i favør Stensbøl. Kongsvinger-gutten, som før start uttrykte at han bare ville til mål å ta de poengene som han kunne ta, klinte til da det gjaldt som mest og tok hele seks sekunder på Storsveen.
Dette er tid som det var umulig for østfoldingen å ta igjen inne på den korte travbane-etappen som avsluttet Rally Sørland.

– Jeg måtte virkelig stå å kjøre nå. Men det er gøy da, selv om det blir et stort press. Det var et par steder jeg slakket av hvor jeg kunne holdt litt. Utover det kunne jeg ikke kjørt noe fortere, sa Stensbøl på rallyradione, i det han får høre tiden sin på 8:00,6.
Morten Storsveen startet som bilen foran Stensbøl og var selv svært spent på utfallet etter den 12 kilometer lange etappen.
– Nå tok jeg i alt jeg kunne, og dette var moro. Det har jo vært spennende dette, men jeg må vente på tiden hans bare, sa Storsveen til rallyradion, spent i påvente av Stensbøls tid.
Den var altså 6,1 sekunder raskere, selv om Storsceen tok inn 2,7 sekunder på travbanen. Likevel er det Stensbøl som nå tar et større jafs i NM-sammendraget for nyere tohjulsdrevne biler etter årets første grusløp.