Steinsholt i Lites-bil: – Håper å få et lite forsprang til andre konkurrenter
Det er ikke mangel på kjøretrening for Ole Henry Steinsholt, som nå forbereder seg på 2019 ved å gå opp en klasse.
Til tross for sin unge alder, begynner 16-åringen å bli proppfull med løpserfaring. Og 2019 blir det første fulle internasjonale året der Vestfold-gutten skal kjøre EM i rallycross i Super1600-klassen.
Men det er lenge til snøen smelter og barmarksesongen åpner for fullt, så Steinsholt vil ikke ligge på latsiden og kjenne rattrusten ekspandere.
Derfor kom han på en småvill idé mens årets utgave av RallyX on Ice arrangeres gjennom tre ulike løp i Åre i midten av mars. Å kaste seg inn i en Supercar Lites, med 300 hestekrefter og firehjulstrekk.
– Jeg hadde en test hvor jeg ble kjent med bilen, samtidig som tempoet etterhvert begynte å komme. Dette er jo dritgøy, sier Steinsholt til Parc Fermé.
Han har tidligere i vinter også forsøkt seg på rallyfronten i ungdomsklassen med en Nissan Almera. Han har kjørt både Romjulsrally, Smådølsprinten og Sigdalsrally og fullført samtlige løp. Med nesten 18 mil med fartsetapper etter disse tre løpene så har han allerede utgjort store deler av rallycrossesongen når det kommer til mengdetrening med kjøring.
Vil vise seg frem
Men nå skal han altså leie svenske Hampus Rådström sin Super Lites-bil. Selv om dette er en klasse opp i forhold til det han skal kjøre senere i år, og at det ikke er noen umiddelbare planer om å prøve seg ytterligere i Lites på nåværende tidspunkt, så har han troen på at dette kan gi ham en fordel.
– Det handler om å få farta skikkelig i kroppen før sesongstart og få et forsprang på mange av konkurrentene. Samtidig håper jeg dette vil være en stor sjanse til å vise meg frem. Dette har vært en drøm ganske lenge, sier 16-åringen som har vokst opp på crosskartbanen sammen med utøvere som Oliver Solberg, Jacob Lyseng og Philip Bakken - tre eksempler som har valgt å se mot rallyen.
Fornøyd med sponsorjobben
På veien opp i rallycrosstigen er planen å kikke på Lites igjen etter at han - forhåpentligvis - har levert varene i Super1600. Men bilsport er ikke gratis.
Selv om det satses tungt i år, både med rallykjøring, Lites-forsøk i Åre og etterhvert Super1600, så må man også tenke fornuftig med tanke på budsjettet man har til rådighet.
– Det er mye jobbing for å få alt i havn. Det er det. Men jeg har mange bra sponsorer med på laget fra før, i tillegg til noen nye, så jeg kan jo ikke annet enn å takke all de, sier 16-åringen.