Startet jakten på en sterk Daytona-seier – så smalt det bak i 270 kilometer i timen

Dennis Olsen tok nederlaget i det store 24-timersløpet i Florida svært tungt, ettersom seiersmulighetene var innenfor rekkevidde.

Publisert

Mye hadde åpenbart skjedd på ett år for Dennis og teamet Pfaff Motorsport siden han debuterte i 24-timersløpet på Daytona med dem. For der de manglet fart og konkurransekraft i fjor, så viste de seg nå å være blant storfavorittene i GTD-klassen, som er for GT3-biler i USA.

Dennis Olsen. (Foto: Lenssen Photo)

Mye hadde åpenbart skjedd på ett år for Dennis og teamet Pfaff Motorsport siden han debuterte i 24-timersløpet på Daytona med dem. For der de manglet fart og konkurransekraft i fjor, så viste de seg nå å være blant storfavorittene i GTD-klassen, som er for GT3-biler i USA.

Dennis var også selv raskeste mannen på bilen, som han delte med Zach Robichon, Lars Kern og Patrick Pilet. Han hadde satt de beste rundetidene, han hadde startet jakten på å ta igjen ledelsen etter en pitstoppfeil som hadde kostet dem halvannet minutt, før det plutselig bare smeller bak ryggen hans. I over 270 kilometer i timen eksploderte drivakselen og dro med seg andre deler i drivverk og girkasse inn i sammensuriet av en teknisk feil.

– Sinnssykt rask bil

– For å være ærlig, så var dette altså så jævlig kjipt. Skikkelig ergerlig. Vi hadde en sinnssykt rask bil og alt fungerte fram til drivakselen sa takk for seg. Vi hadde en veldig god følelse, vi kjørte sikkert og vi klare å spare godt med bensin, sier Dennis Olsen til Parc Fermé på telefon fra USA.

I tillegg til å være et stort enkeltløp, så er også 24-timersløpet på Daytona sesongåpningen i Weathertech SportsCar Championship, også kjent som IMSA-serien. Dermed gikk Olsen og teamet glipp av verdifulle poeng i tillegg til et sterkt enkeltresultat.

For seieren tror han var innenfor rekkevidde, selv om de måtte ta igjen mye tapt tid etter feil med bensinfyllingen på et pitstopp. En time i depotet for å reparere bilen ødela totalresultatet, selv om de fikk karret seg til mål på en 13. plass i klassen. I fjor manglet de totalpakka som gjorde at de kunne kjempe om seier. Bilen var helt ny for både Dennis og teamet, ikke alle rutiner var helt på plass og oppsettet på bilen måtte også settes fra bunnen av.

Sensitivt oppsett

Store reperasjoner måtte til i pitboksen for at de i det hele tatt skulle få fullføre løpet. (Foto: Lenssen Photo)

Selv om Olsen ikke formelt er fabrikkfører for Porsche i år, så spiller han en viktig rolle i teamet blant annet på oppsett av bil med den erfaringen han har bygd seg opp, og det var Olsens grunnoppsett som var grunnlaget for at de viste seg å være sterkest i klassen.

– I starten så hata Zach og Lars oppsettet som jeg kom med. De er vant med en understyrt bil, mens jeg hater å kjøre understyrt og heller vil ha «mer front» og finne balansen rundt dette. Dette fungerte til slutt, selv om man måtte vri hodet sitt litt, sier Olsen.

Selv om baneracing er kjent for å være generelt statisk og forutsigbart når det kommer til selve kjøringen, så mener Olsen at GT3-bilene er så sensistive at det ikke er mange forandringene ute på banen eller med oppsett som skal til for at bilen føles annerledes.

– Det skjer noe hver gang du er på banen nesten. Om vær og temperatur forandrer seg bitte litt, eller om dekktrykket forandrer seg bittelitt, så må du tilpasse situasjonen og ikke bli frustrert. En halv prosent ubalanse, så er bilen helt ute å kjøre med en gang, sier Olsen.

Håper på flere 24-timersløp

(Foto: Andrew Chin / Lenssen Photo)

Foruten programmet som er satt i USA, så har ikke Olsen noen andre konkrete mesterskap å kunngjøre nå. Men han håper og forventer å få kjøre mer også i Europa for flere av Porsches viktigste kundeteam.

– Jeg skal ta noen telefoner til uka. Jeg håper på mange av de store 24-timersløpene. Jeg tror at det blir en god del kjøring altså, selv om jeg til nå ikke har fått noe konkret program, sier Olsen.

– Og hva med 24-timersløpet på Le Mans? Er det uaktuelt når du ikke er en del av den offisielle fabrikkfører-poolen?

– Neida, det er ikke umulig at det fins en åpning der. Vi får se, jeg har veldig lyst til å kjøre Le Mans i år også, sier 23-åringen.

Powered by Labrador CMS