
Startet året i statene – nå vender Dennis snuta mot Europa igjen
Han har gjort sitt i IMSA enn så lenge, men nå blir det fullt kjør «her hjemme» igjen.
RACING: Foruten sesongstarten i Langdistanse-VM så har Dennis Olsen tilbakelagt to av de mest prominente løpene i USA, nemlig 24-timersløpet på Daytona - som jo endte med seier - etterfulgt av helgas 12-timersløp på Sebring. Også det en ærverdig klassisker i amerikansk sportsbilsammenheng.
Der ble det med en sjetteplass i klassen, og således noen steg tilbake fra Daytona-suksessen. Men det var de også forberedt på.
– Det var en bane vi ikke hadde pace på. Hadde du sagt før helgen at vi skulle ende på femte-sjetteplass, så er det noe vi ville sagt oss fornøyd med. Men vi ble også ofret litt, sier Olsen til Parc Fermé.
Humpete bane
De var «off sync» på strategi med de aller fleste i feltet etter at Proton-teamet valgte å splitte stragien på Olsens bil (#65) og teamets søsterbil (#64). Olsen mener de i utgangspunktet kom dårligst ut av det, men ble berget inn i løpet igjen med en nytt gulflagg senere i løpet - i praksis en slags virtuell sikkerhetsbil - som gjorde at de kom på rett kjøl igjen med tanke på dekk og bensin.
Sebring 12-timer, GTD Pro | ||
1) Laurin Heinrich / Klaus Bachler / Alessio Picariello | Porsche | --.--- |
2) Max Hesse / Dan Harper / Jesse Krohn | BMW | +4.371 |
3) Connor De Phillippi / Madison Snow / Neil Verhagen | BMW | +5.027 |
4) Albert Costa / Davide Rigon / Miguel Molina | Ferrari | +13.647 |
5) Sebastian Priaulx / Mike Rockenfeller / Austin Cindric | Ford | +16.620 |
6) Frederic Vervisch / Christopher Mies / Dennis Olsen | Ford | +17.740 |
7) Alexander Sims / Antonio García / Daniel Juncadella | Chevrolet | 1 runde |
8) Richard Lietz / Matteo Cressoni / Claudio Schiavoni | Porsche | 2 runder |
9) Nicky Catsburg / Tommy Milner / Nico Varrone | Chevrolet | 4 runder |
10) Andrea Caldarelli / James Hinchcliffe / Marco Mapelli | Lamborghini | 4 runder |
Mot slutten av løpet hadde de høyere fart enn søsterbilen, som lå foran, men fikk ordre om å beholde plassene uten å kjempe om femteplassen.
– Vi er ikke best på humpete baner. Chassiset er av natur veldig stivt. Mye av banen her er betongplater, slår han fast og viser til mye av flyplassområdet som Sebring-banen er bygget rundt.
Le Mans og Nürburgring
Langdistanse-VM – 2025 | |
26.-28. februar | Qatar 1812 km |
18.-20. april | Imola 6-timer |
8.-10. mai | Spa 6-timer |
14.-15. juni | Le Mans 24-timer |
11.-13. juli | Sao Paulo 6-timer |
5.-7. september | Lone Star Le Mans |
26.-28. september | Fuji 6-timer |
6.-8. november | Bahrain 6-timer |
IMSA Endurance – 2025 | |
22.-26. januar | Daytona 24-timer |
12.-15. mars | Sebring 12-timer |
19.-22. juni | Watkins Glen 6-timer |
19.-21. september | Indianapolis 6-timer |
8.-11. oktober | Petit Le Mans 10-timer |
De leder fortsatt mesterskapet i GTD Pro, men de neste månedene blir uten Dennis på bilen. Nå setter han snuta mot Europa, og skal ikke kjøre IMSA igjen før den tredje av de store langdistanseklassikerne der borte - nemlig Petit Le Mans, som er et 12-timersløp på Road Atlanta. Resten av løpene overlater Olsen til sine to teamkamerater Frederic Vervisch og Chris Mies.
Nå er det kun én ting som gjelder, og det er 24-timersløpet på Le Mans. I mellomtiden skal han også lade opp til 24-timersløpet på Nürburgring, som blir et viktig løp for både han og Ford. Da kan det også tenkes at det blir løp i det tyske langdistansemesterskapet (NLS) i forkant, men her er det ikke sluppet noe program i skrivende stund.
Men Le Mans blir det viktigste, ikke minst i 60-årsjubileumsåret for Mustang-merket som 2025 er.
– Men der må vi også få teamet på plass. Det er ting som ikke er 100 prosent enda. Det var ting i Qatar som ikke var bra nok, så jeg har pushet Ford mye nå, for å finne de beste løsningene, sier Dennis.