Stakk av med ny NM-tittel - men aldri før har Sindre fått så sterk konkurranse i Norge
Etter at det norske simracingmiljøet eksploderte i 2020, så fikk den norske profilen virkelig kjenne på toppnivået som har utviklet seg de siste årene.
Én ting er at det har kommet mange nye til som er blitt gode på kort tid, men åpenbart har de trofaste traverne de siste årene også steppet opp for å holde tritt i det som kanskje er det tetteste og bredeste toppnivået innen bilkjøring, dersom simracing skal sidestilles med virkelighetens racing.
Denne våren har det offisielle norgesmesterskapet, SimRacing Grand Prix, blitt avholdt, og det har vært mange om benet for å kjempe om NM-gullet. Likevel var det den tidligere multinorgesmesteren Sindre Setsaas som stakk av med gullet etter helgens finaleløp på Hockenheim. Og trønderen, som også tidligere gokartmester og ellers aktiv VLN-fører i virkeligheten, tror det er spesielt én ting som styrket sjansene hans vesentlig på tampen.
– Det har vært mange harde fighter. Og jeg er en av få som ikke har vært innblandet i ulykker, og det har hjulpet mye. Det hadde fort blitt mye vanskeligere om det hadde skjedd, sier Setsaas til Parc Fermé.
Han hyller det norske miljøet og det norske nivået i simracingen. Selv har Setsaas konkurrert i verdenstoppen gjennom den offisielle virtuelle Porsche Supercupen, sammen med landsmann og SimRacing Grand Prix-arrangør Tommy Østgaard, så han vet hva som kreves for å være blant de aller beste. Og årets mesterskapstittel setter han høyt, der han tok gull foran sine «medveteraner» i norsk simracingsammenheng - Carl Fredrik Hersoug og Jarl Teien.
– Det var stort å sikre enda en tittel, spesielt når så mye står på spill! Det var hard konkurranse i år, så jeg måtte virkelig jobbe med bilen for å stille med best mulig oppsett til hvert løp. Heldigvis så hadde jeg et kanon-oppsett på lur for Hockenheim, sier 23-åringen fra Stjørdal.
Han beskriver utviklingen i norsk simracing slik:
– Nivået er milevis over hva det var da jeg startet med iRacing i 2016. Jeg vil også påstå at enhver av førerne innenfor topp 8 i år, enkelt kunne kjempet om titlene i både 2018 og 2019 om de hadde holdt nivået vi har i dag for to-tre år siden. Allerede nå så har vi flere førere i NM som holder VM-nivå, sier Setsaas.
Selv håper han å sitte bak rattet i virkelighetens bilsport så raskt som mulig. Selv har han en karriere i tyske NLS, tidligere kjent som VLN, der han har kjørt i BMW for ulike team. Men da er han avhengig av null reiserestriksjoner, da han i forhold til studier og jobb ikke kan sitte på hotell ved innreise igjen.
Selv studerer han i hjemkommunen til å bli trafikklærer, og har også simracingcoaching for Virtual Racing School som en bijobb ved siden av studiene, og for anledningen er det ikke verdt å dra til Tyskland for å kjøre billøp med hva det medfører ved hjemreise.
– Jeg er avhengig av at det er null reiserestriksjoner, siden jeg har studier jeg må delta på. men så fort det lar seg gjøre så vil jeg komme meg bak rattet igjen. Inntil den tid så skal jeg kjøre gokart i sommer, for å fjerne litt rattrust, sier Setsaas, som drar fram Gull-Rotaxen fra 2015 for å få unnagjort litt kjøring på Rennebu framover.