Spenstig satsing fra Marcus (17) – gjør debut i rallycross med en soleklar vinnerbil
Han har gjort suksess med en kort og hissig doning, men neste år skal Marcus Myrseth få prøve seg i noe av det hissigste innen norsk bilsport.
Når vi skulle finne en ny sjåfør til DRIVE-teamet i rallycross, så var det viktig for oss at dette var et ungt talent med de riktige verdiene. Samtidig måtte sjåføren være et godt forbilde for de ungdommene vi jobber med til daglig. Ventetiden er over, her er`n! 🥳
Posted by DRIVE Norge on Tuesday, October 18, 2022
RALLYCROSS: Tirsdag slapp den motorsporttuftede ungdomsorganisasjonen i Trøndelag, DRIVE, ut nyheten om at de vil satse på Marcus Myrseth til 2023-sesongen. 17-åringen fra Bjørkelangen har dyrket sin bilsportkarriere gjennom gokart og de siste årene Shortcar, hvor han nå blant annet er regjerende norgesmester, men det er en helt annen plattform som har tiltrukket seg ungguttens interesse.
For det er rallycross han alltid har drømt om, og nå får han realisert drømmen. Og på alt annet enn beskjedent vis. For der mange velger å starte enten i juniorklassen eller i de lavere klassene, så hopper Myrseth rett inn i Supernasjonal klasse 4, gjerne kjent som «Store Super», med biler med over 2,4-liters motorer og godt over 300 hestekrefter.
– Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre rallycross. Jeg er oppvokst med det ettersom pappa kjørte rallycross da jeg var mindre, sier Marcus Myrseth til Parc Fermé.
Velbygd vinnerbil
Sammen med DRIVE satser de sammen med grunnlegger Knut Ove Børseth i den største klassen, der trønderen tok NM-gull tilbake til 2007, og har gjort et vellykket comeback i klassen i år - blant annet med seieren på Fuglehaugen.
Bilen de har skaffet til Myrseth er en Volkswagen Polo som er bygget, utviklet og også vunnet med av Jonas Dalseth Jacobsen. En bil som har preget og dominert klassen de siste årene.
– I 2023 handler det om å dra til seg all erfaring man kan få. Jeg håper selvfølgelig på gode resultater, men i det tøffe feltet i klasse 4 må man jobbe hardt for det. Målet er å gjøre det så godt som mulig i klasse 4, og bygge stein for stein for en videre satsing. Det å kjøre bil er noe jeg elsker å gjøre, og jeg håper på en lang karriere innen motorsport, slår 17-åringen fast.
Viktig Shortcar-erfaring
Han har dominert Bandit-klassen i Shortcar denne sesongen og tatt full pott i samtlige løp, både i racing- og rallycrossformat. Og det er neppe noen ulempe å ha med seg denne erfaringen nå som han spisser en gren ytterligere.
– Jeg tenker at alle mine erfaringer fra Shortcar er viktige å ta med meg videre. Den enorme fartsfølelsen, og det at jeg har kjørt både racing og rallycross med Shortcar, gir mye bilkontroll ettersom den er så kort og hissig, slår han fast.
Det er altså sammen med DRIVE, tidligere kjent som «Kjør for Livet» at denne muligheten byr seg - der de har plukket seg ut ham som av deres profiler for neste sesong. I tillegg til at han blir en ambassadør for dem, med de forpliktelser og oppgaver det fører med seg, så får han nå viktig støtte både sportslig og økonomisk som gjør at han får realisert.
– Marcus har i
løpet av det siste året vært ambassadør for oss i DRIVE, og er en meget
talentfull sjåfør som har de riktige verdiene. I tillegg er han et godt forbilde
for de ungdommene vi jobber med til daglig, sier Jeanette Sørmoen-Børseth, daglig leder i DRIVE Norge.